Bjerknez Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Siden jeg har eid både X100 og nåhar kjøpt meg X100S tenkte jeg at jeg kanskje kunne komme med noen erfaringer så langt av sistnevnte. For det første, store forskjeller er det ikke, men det er allikevel nok til at JEG synes prisen kan forsvares. Mer snappy autofokus. (Man merker det best i dårlig belysning.) Manuell fokus er MYE bedre og er nå faktisk brukenes. Høyere oppløsning. (16mpix) Mer oversiktlige menyer Det er også en del andre mindre småting, men dette er hovedpunktene og i mine øyne er disse punktene verdt ca. 3.000,- og det gjør kameraet mer "komplett". I underkant av 10.000,- er mye penger for et kompaktkamera, så dette er i utgangspunktet et kamera for entusiaster. Slenger med tre snapshots jeg tok på verandaen med kameraet: Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Enig i at om valget står mellom å kjøpe ny X100 eller ny X100s, så er X100s verdt penga. Men for folk som har X100 fra før av, og dermed ønsker å selge den for å så kjøpe seg en X100s, blir mellomlegget såpass stort at det ikke er verdt det. Det jeg synes var den største forskjellen da jeg prøvde X100s var at manuellfokus funka veldig bra, særlig med peaking. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg synes nå uansett de 3.000,- er verdt det jeg da Joda, mye penger er det uansett, men med en såpass forbedret manuell fokus så synes jeg faktisk nesten at den alene er verdt oppgraderingen. Kjempeforskjell fra den gamle! Når autofokus også er mer snappy i dårlig belysning samt at oppløsningen har økt uten at det har gått utover bildekvalitet (så vidt jeg har sett) så er dette perfekte nyheter for meg med en splitter ny A3+ skriver Den ENESTE bakdelen med dette kameraet som jeg ikke helt har forstått er at maks lukkertid er på 1/1000sek. med største blender (f/2.0). Heldighvis så har den innebygget ND filter som gjør at man likevel kan fådet til. Hadde den ikke hatt et innebygget ND filter så hadde det vert krise for min del. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) 3000 er greit, men om man skal oppgradere fra x100 blir jo mellomlegget mellom 5-6 tusen. Lukkertiden er jo en fysisk begrensning med sentrallukker. Til gjengjeld er det blitssynk på alle lukkertider. Akkurat som på X100. Endret 4. mai 2013 av Shirmah Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Ja, nå blir nok mellomlegget større ja Jeg var heldig å fikk 7.500,- for min gamle X100 og da stiller det seg litt annerledes Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Tok et par uhøytidelige bilder på kveldsturen med bikkja nå nettopp med X100S Deilig å ha et kamera man faktisk gidder å dra med seg til enhver tid. Blir fler bilder av det Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Ja, nå blir nok mellomlegget større ja Jeg var heldig å fikk 7.500,- for min gamle X100 og da stiller det seg litt annerledes Jeesh! Det er 3000 mer enn jeg fikk for min. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Du annonserte kameraet for 5500 kr. og fikk hele 7000 kr. for det? Gratulerer i så fall med både salg (på kanten til svindel) og nytt kamera Virker lovende, men 1/1000 som kortest lukker? Det innebygde ND-fileteret hjelper vel nok til at det ikke blir et problem ved normal bruk i og med at man vel da akkurat får mulighet til å bruke største blender i sollys uten å overeksponere noe særlig. Opplever du det slik? Uansett. Litt misunnelig Endret 4. mai 2013 av Andreasfe Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Nå ble jeg faktisk i tvil å måtte sjekke på foto.no hva jeg la det ut for... Det viser seg at jeg husket helt feil så det beklager jeg. 6.500,- fikk jeg for det og ikke 7.500 som jeg skrev. Dog med skinnvesken. Men jeg ga 9785,- for X100S, og jeg synes fortsatt at prisen er forsvarlig i mine øyne. Når det er sagt så må jeg presissere at jeg ikke prøvde og "skryte" på meg noe. Jeg vet jo at omtrent alt jeg har solgt ligger ute på foto.no sitt bruktmarked merket som "solgt" Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Den ENESTE bakdelen med dette kameraet som jeg ikke helt har forstått er at maks lukkertid er på 1/1000sek. med største blender (f/2.0). Heldighvis så har den innebygget ND filter som gjør at man likevel kan fådet til. Hadde den ikke hatt et innebygget ND filter så hadde det vert krise for min del. Det er fordi den har bladlukker inne i objektivet - blenderen er (edit:også rett ved lukkeren. Antar her blenderen skal strupe så og så langt ned før lukkeren slår til, eller at lukkeren bare ikke er kjapp nok.) Har den fordelen fremfor gardinlukker at du kan skyte ned blits på kjappeste lukkertid, men gir ikke så kjappe lukkertider som gardinlukker. Det tar rett og slett tid å flytte bladene - jo større blenderåpning, jo lenger skal bladene flyttes for å lukke blenderen, og derfor blir maks lukkertid høyere jo større blender. Lukkegardiner kan der bruke trikset med å begynne å lukke bakre lukkegardin før fremre lukkegardin har rukket å åpne seg helt, så lukkeråpningen bare blir en "spalteåpning" som beveger seg foran sensoren, og som på denne måten begrenser lyset til en eksponering tilsvarende for eksempel 1/8000s, selv om tiden eksponeringen har pågått er mye lenger en dette. Hvis du tar bilde av et motiv som beveger seg langt på tusendeler av sekunder vil du se at en tradisjonell speilrefleks i dette tidsperspektivet har en seriøs rolling shutter. Les også her: http://www.dpreview.com/forums/post/37813059 Endret 5. mai 2013 av Trondster Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Kan lese mer om bladlukker (leaf shutter) her: http://en.wikipedia.org/wiki/Leaf_shutter Se under kapittelet om "Simple leaf shutter". Endret 5. mai 2013 av rogkas Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Å ha 1/1000sek. ved f/2 er ingen begrensning, når man bruker f/2 så er lukkertiuden som regel nede på 1/60sek. uansett. Man bruker f/2 kun ved lite lys. Ett 23mm objektiv er ikke noe man bruker for å få tynn dybdeskarphet. For noe tøys. Heldigvis har Fuji'en et innebygget ND-filter, så man slipper å ha denne begrensningen. Men det er klart at det er en begrensning. Jeg har brukt åpne blendere i dagslys en hel del med X100, og det har da så absolutt sitt bruksområde. X100 og f/2 er foreksempel supert til hodeportrett, og kan med fordel brukes til mye annet rart også. Folk tar bilder av forskjellige ting på forskjellige måter, og å komme med slike påstander er regelrett idiotisk. Du kan forsåvidt også tørke av deg den arrogante tonen du viser videre i innlegget ditt også. Det er nok neppe bare deg som vet hva sunny 16 og manuell eksponering er for noe. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Det er mange bruksområder for lav dybdeskarphet på Fujis X100 og X100s - fokuserer man på et motiv med ikke alt for lang fokusavstand blir det flott isolering av motivet - selv om en høyere brennvidde enn ff-ekvivalent 35mm vil gir et bedre perspektiv for "normale" hodeportretter, på grunn av lenger fokusavstand. Nei - man bruker ikke nødvendigvis bare f/2 ved lite lys. f/2 gjør at blitsen rekker lenger (også som innfyllingslys), gir mindre dybdeskarphet og dermed et litt annet uttrykk. Forøvrig - her er Fuji X100's (altså ikke X100s') blender og bladlukker: Her er en liten artikkel fra Strobist om bruk av blits, f/2, ND-filter og bladlukker med X100s - verdt å lese. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Bruker selvfølgelig f/2 for å få tynn dybdeskarphet også på X100s! Har derfor lagt ND-filter aktivering inn på Fn knappen på toppen av kamerahuset. Funker knall. På X-pro1 hadde jeg ISO på den knappen, men ISO er lett tilgjengelig fra Q menyen uansett. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Så var X100s i hus, batteriet ladet og utløserknappen trykket ned. Huset står her forsatt. Dette var veldig uvant for en som er vant med Nikon og panasonic og førsteintrykket er at jeg føler meg litt lost og forvirret. Et aldri så lite irritasjonsmoment er klokka. Har ikke funnet noen måte å sette 24 timers klokke på, men det kan man sikkert leve med. Første spørsmål blir da: Er det noen fabrikkinstillinger (bortsett fra språk og klokke) som bør endres før jeg går igang med utprøvingen? Ser for meg å kjøre mest mulig automatikk og jpeg en stund for å bli kjent med kameraet. La spesielt merke til at i opptaksmeny #2 står lang eksponering til PÅ som standard, men er usikker på hvilken betydning dette har. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Gratulerer med kanonflott kamera! Det med klokka fikser du ved å stille timene helt til du ser det skifter mellom PM og AM. Er usikker på hvilke av dem som gir 24-formatet, men prøv deg frem Stiller du inn språk og klokke så er du langt på vei. Om du trenger å endre noe kommer helt ann på behovene dine. Men prøv deg frem derfra så finner du det ut Jeg er litt usikker på "Lang eksponering" men jeg er ganske sikker på at dette ikek har noe innvirking på bildene dine. Tror det bare en er noe man kan aktivere for å få den muligheten. Men litt usikker... En siste ting: SKYT I RAW!! Lenke til kommentar
LBe Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Skal selvfølgelig over på RAW etterhvert, og bruker stort sett bare RAW på de andre kameraene jeg har, men ser for meg at det kan være en god øvelse for å bli kjent med kameraet ved å droppe etterbehandling Lenke til kommentar
Swome Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Flere som synes RAW-filene ser litt rare ut i Lightroom 4.4? Har lest litt om det på nettet og der kaller de det watercolor-effekt. Skal visstnok være på grunn av Lightroom. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Flere som synes RAW-filene ser litt rare ut i Lightroom 4.4? Har lest litt om det på nettet og der kaller de det watercolor-effekt. Skal visstnok være på grunn av Lightroom. Slutt å se deg blind på tester. Er sjeldent jeg er enig i slike tester når jeg faktisk prøver selv. Ha selv x100 og i forhold til feks. X20 så er x100 en annen verden i positiv forstand Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Flere som synes RAW-filene ser litt rare ut i Lightroom 4.4? Har lest litt om det på nettet og der kaller de det watercolor-effekt. Skal visstnok være på grunn av Lightroom. Dette var mer et problem i Lightroom 4.3. I versjon 4.4 synes det kun når du legger på *for mye* skarphet, særlig hvs du drar Detail slideren for langt til høyre i Sharpness modulen og i tillegg zoomer helt inn. Med andre, ikke noe å bry seg om til vanlig. Evt kan man bruket et annet program for å legge på skarphet, f.eks Nik Output sharpener 3.0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå