Gå til innhold

Vil goop sette seg hvis jeg OC ?

Gef

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestillt et demobrukt Abit BH7 fra komplett.no, en Tsunami kjøleribbe, ramcooler av kobber og Shin Etsu X-23 goop. Har tenkt til å OC omtrent så langt jeg kommer, bare jeg holder meg under 1.6V...har en P4 2.53GHz med B0 stepping(noe som er litt dritt) men jeg prøver å komme opp i mot 3GHz. Det jeg lurer på er...er det lurt å begynne å OC nesten med en gang jeg har fått satt delene samen, eller burde jeg vente til goopen setter seg slik at det blir best mulig kontakt mellom CPU og kjøleribbe? Goopen kjøler jo bedre når den får satt seg, men hvis jeg OC den etter bare ett par timer jeg har satt den sammen....vil da prosessen for at goopen skal sette seg gå tregere, eller vil det bare bli fukka, eller gjør det ikke noe? er det noen som har erfaringer med dette?

Lurer også bare på hvor høyt jeg kan få CPU'en min opp i, siden jeg har B0 stepping? om det er noen som har samme CPU som meg og evnt. samme hk, som har OC? NB! jeg vil ikke over 1.6V!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ett lite prob! har satt sammen delene som nevnt. men i BIOS viser tempen 50C :o det er for mye! har brukt goopen på en riktig måte...selv om jeg aldrig har lagt goop på en CPU før...jeg legger ett så tynt lag som mulig med goop, slik at man kan skimte litt av CPU'ens overflate...har jeg for lite på? må jeg ta goop på kjøleribba også?

Lenke til kommentar
Har ett lite prob! har satt sammen delene som nevnt. men i BIOS viser tempen 50C  :o det er for mye! har brukt goopen på en riktig måte...selv om jeg aldrig har lagt goop på en CPU før...jeg legger ett så tynt lag som mulig med goop, slik at man kan skimte litt av CPU'ens overflate...har jeg for lite på? må jeg ta goop på kjøleribba også?

50 grader er vel ikke noen uhorvelig høy temp...

Ikke goop på både CPU og kjøler. Goopen skal bare tette mikroskopiske ujevnheter, og det skal svært lite til.

Lenke til kommentar
Har ett lite prob! har satt sammen delene som nevnt. men i BIOS viser tempen 50C  :o det er for mye! har brukt goopen på en riktig måte...selv om jeg aldrig har lagt goop på en CPU før...jeg legger ett så tynt lag som mulig med goop, slik at man kan skimte litt av CPU'ens overflate...har jeg for lite på? må jeg ta goop på kjøleribba også?

Abit BH7 viser feil temp i de første bios-versjonene (ca. 10 grader). Prøv å oppdater til siste bios

- gordito

Lenke til kommentar

Takk for tips allesammen! vel...la på endel mer goop på...merka forskjell faktisk...sist gang jeg kjhørte burn-in wizarden i sisoft var den oppe i 63grader, mens nå vare den oppe i 57.5 grader...en stor forbedring! guffa på med ganske mye goop!

btw. en kompiss av meg mottok nettopp samme kortet fra Komplett.no som demobrukt. Hos han er det betydelig lavere CPU temp enn hos meg, er det bare enkelte BH7 kort som det viser feil temp på? han har samme kjøling og kabinett som meg...har 5 kabinettvifter som sviver på 3300rpm

kan heller ikke flashe BIOS...har aldri gjort det før :(

Burn-In wizard: http://www.home.no/gef/Burn-in.JPG

Lenke til kommentar
Ikke goop på både CPU og kjøler. Goopen skal bare tette mikroskopiske ujevnheter, og det skal svært lite til.

I følge arcticsilver.com skal man ha goop på kjøleren, masere det inn med alle mulige bevegelser for så å tørke av det overflødige. dette for å fylle mikroskopiske hull på kjøleren

Lenke til kommentar
Når det gjelder temsensorn kan den vise svert forskjellig fra kort til kort, i den forrige maskinen hadde jeg asos p¤PE kortet og testa 2 av dem med samme utstyr montert og fikk over 15 grader forskjell, sier litt om temp sensorn på hk
Så du tror ikke at det hjelper å flashe BIOSEN ?
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å oppdatere BIOS, så har ABIT denne guiden du kan bruke.

Om temperatursensoren er til å stole på, kan diskuteres. Men ABIT's to siste revisjoner av BIOS'en for dette hovedkortet har rettinger som går nettop på CPU-temperatur. Du skulle finne alt du trenger på denne siden. Pass bare på at du laster ned BIOS-fil for riktig hovedkort (ref. guiden ovenfor).

Lenke til kommentar
Kan ikke svar på om du bør flashe BIOS, men det har alltid vært en første gang for oss alle. Hvis du ikke føler deg trygg etter å ha lest guiden jeg linket til, kan du ikke spørre noen som kan hjelpe deg første gang?
Kommer ikke på noen å spørre, er ikke kjent med så mange pc nerder :p skal ivertfall snart på Warpzone 12...der kan sikkert noen hjelpe...vil liksomt ikke fukke opp maskinen ;)
Lenke til kommentar

det er veldig lett. det er snakk om å laste ned en fil, kjøre den så den lager fem nye, kopiere disse over på en bootdisk (står hvordan du lager den og) og kjøre en fil under dos. Alt annet er automatisk.

Veldig bra forklart på abit-siden - tilogmed jeg klarte det, og det sier mye!

Lenke til kommentar
det er veldig lett. det er snakk om å laste ned en fil, kjøre den så den lager fem nye, kopiere disse over på en bootdisk (står hvordan du lager den og) og kjøre en fil under dos. Alt annet er automatisk.

Veldig bra forklart på abit-siden - tilogmed jeg klarte det, og det sier mye!

hehe...det jeg trodde var at man måtte stille inn en masse ting...men det må man altså ikke?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...