Gå til innhold

"Frøken X" står frem for å endre sexkjøpsloven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt om foreldre som oppmuntrer sin datter til å livnære seg som eskortepike. Hvorfor ikke?

Det krever ingen utdannelse og er godt betalt. Det er store muligheter til å møte velstående herrer, som kanskje forelsker seg i henne, så blir datteren godt gift med sikker underhold i resten av hennes levetid.

Jeg skjønner da heller ikke hvorfor frøken X er student? Hvorfor ikke bruke hele sin tid på denne lukrative geskjeften? For hun kan umulig ha tenkt å bruke denne utdannelsen til noe. Det svarer seg jo ikke.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så lett, det kan du se fra erfaringer gjort bl.a i Amsterdam.

Det blir uansett ikke verre. Hvordan skulle det det?

Jeg har ikke hørt om Amsterdam og den lovgivningen der før nå. Jeg fant følgende:

"Det finnes ingen steder i verden hvor prostitusjon er en så stor turistattraksjon som det er i Amsterdam. Gatene i Red Light er trygge og rene, samtidig som man vet at de prostituerte er en del av en lovlig bransje som inkluderer obligatorisk helsesjekk og skattbar inntekt." kilde

Høres da ikke så utrolig forferdelig ut?

Som sagt tidligere, så slipper de (som er for forbudene) å utarbeide skikkelige tiltak for å bedre livssituasjonen til de som rammes og som ønsker hjelp, osv. Man kan ha mer kontroll over det som skjer, om det var lovlig, og i ryddige former.

For eksempel ville man ha unngått voldtekt.

At at kundene utøver vold mot de prostituerte, og så videre.

Man ville kunne hatt vektere i umiddelbar nærhet (kanskje utenfor rommene) som kunne tre inn dersom noen ble voldelige mot de prostituerte.

Disse kunne tilkalt politiet. Slik ville man ha vernet om de prostituerte.

Det er mye man kan gjøre av forebyggende arbeid her på dette området...

Men ja sexkjøpsloven har ingen virkning. Selv tror jeg den kom mye på grunn av hvor ekstremt plagsomme de prostituerte på karl johan var i tiden før loven kom. Dessverre kom de tilbake i løpet av relativt kort tid.

Vi bør heller la prostitusjon være lovlig og bruke ressursene på å ta de som utnytter de prostituerte samt hjelpe de som trenger hjelp til å komme ut av det yrket.

Da er vi jo enige da! =)

Litt usikker på hva du mener med ordet "utnytter", men jeg tror vi er enige.

De som vil ut av prostitusjon, må selvfølgelig hjelpes ut av det. Få en mulighet til å starte på nytt med blanke ark. Da må vi fokusere på dette, og ikke straff, fordi det flytter fokuset vekk fra det som er målet, nettopp at flest mulig skal ha friheten til å leve et så verdig/godt liv som mulig...

Det skal ikke være slik at man må ty til prostitusjon for å overleve i Norge, som mange her sier, men det må ikke være slik at vi forbyr mennesker å ta valg vi ikke selv ville tatt grunnet våre egne moralske standarder. Om man skal lage lover ut i fra hva hva man liker og ikke liker hele tiden, hvor vil man da ende opp? Det jeg liker og ikke liker, kan være det motsatte hos deg, og det motsatte hos en annen igjen. Skal man forby alt det folk ikke liker, så tror jeg det vil bli ganske så ufritt land å bo i.

Man vil ikke kunne si: "Norge er et fritt land" ... :- P

Før i tiden, så var det ulovlig å skille seg. Det ble sett på som umoralsk. Og man lagde lover og regler for ekteskapsbrudd som var ment å gjøre livet til de ulykkelige gifte, enda ulykkeligere, og så videre.

Det var moralen den gang. Jeg lurer på hvorfor folk har en hang til å være konservative? Hvor langt tilbake i tid ønsker man seg egentlig? Middelalderen? Lengere tilbake i tid? Den gangen hvor en stor del av befolkningen mente at det var en skam for mannen å ha langt hår? = P

? oppdaget du å ha glemt lommeboka hjemme etter å ha åpna buksesmekken?

:eek: Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Høres da ikke så utrolig forferdelig ut?

Amsterdam er også en av verdens største markeder for trafficking av kvinner. Mange av bordellene har blitt stengt pga dette og annen kriminell virksomhet. Vold og voldtekt av de prostituerte har ikke forsvunnet, og fortsatt er det bakmenn som sitter med store deler av inntektene. I Nederland har man tatt bakmenn ansvarlige for å tvinge rundt 100 jenter til å prostituere seg.

Det er ikke så mye som forandrer seg ved å tillate prostitusjon. Når man argumenterer for å legalisere det hele bør man i det minste ha sett litt på hva som foregår i Amsterdam, og ikke late som det er en vidunderkur som du gir inntrykk av. Det blir litt for naivt.

"Luksusprostituerte" som Hege Grostad representerer en helt annen del av prostitusjonsmarkedet enn mange andre opplever.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Mange av bordellene har blitt stengt pga dette og annen kriminell virksomhet.

Det kan man her til lands også, dersom bordellene ikke følger lovene. F.eks. (Ja, så klart, må man ha lover for drift av bordeller, om man åpner opp for det. Og det er her jeg mener vi kan sørge for at ting blir bedre enn i amsterdam)

Vold og voldtekt av de prostituerte har ikke forsvunnet,

Det er fordi de ikke har vektere i, eller utenfor rommene sexen foregår, som kan tre inn å stoppe volden, og tilkalle politiet, og liknende.

og fortsatt er det bakmenn som sitter med store deler av inntektene.

Det er ingen kontroll med budsjettene til bordellene, slik at man kan avdekke hvor pengene går.

I Nederland har man tatt bakmenn ansvarlige for å tvinge rundt 100 jenter til å prostituere seg.

Dette vil være enkelt å ta tak i. For det første vil et lovlig bordel sørge for at horene kan selge sex uten at noen hallik tar pengene, ev. litt går til bordellet for å kunne betale for lokale etc. men det er ikke hallikvirksomhet. Det er lettere for kvinnene å anmelde bakmennene, fordi man ikke trenger bakmenn i et lovlig bordel... Folk med kriminell bakgrunn kan stenges ute fra lovlige bordeller, akkurat som de blir stengt ut av annen næringsvirksomhet. Bakmennene, kan man straffe med opptil 10 år fengsel, osv.

Det er ikke så mye som forandrer seg ved å tillate prostitusjon.

Jo.... Til det bedre også faktisk.

Når man argumenterer for å legalisere det hele bør man i det minste ha sett litt på hva som foregår i Amsterdam, og ikke late som det er en vidunderkur som du gir inntrykk av. Det blir litt for naivt.

Det har jeg gjort. Amsterdam har ikke gjort nok. De har bare legalisert det, og ikke sørget for mange av de viktige tiltakene som kan settes i gang når det er lovlig.

"Luksusprostituerte" som Hege Grostad representerer en helt annen del av prostitusjonsmarkedet enn mange andre opplever.

Ja.... Og de har ikke problemer med det. De Arbeiderpartiet og SV vil straffe er de svakeste. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Amsterdam er også en av verdens største markeder for trafficking av kvinner. Mange av bordellene har blitt stengt pga dette og annen kriminell virksomhet. Vold og voldtekt av de prostituerte har ikke forsvunnet, og fortsatt er det bakmenn som sitter med store deler av inntektene. I Nederland har man tatt bakmenn ansvarlige for å tvinge rundt 100 jenter til å prostituere seg.

Denne diskusjonen handler først og fremst ikke om trafficking da det er en helt annen side av problemstillingen.

Det er mange måter å fjerne hele problematikken med bakmenn, helseproblemer og begrense ulovlig prostitusjon...

Det er kort og godt å innføre sertifikater... For å ha gyldig sertifikat så måtte man til eksempel også gå til legen en gang i måneden og til og med betale skatt som alle andre... Man måtte også ha en skriftlig godkjennelse som kun ble utstedt om det var sikkert av det var frivillig...

Så kunne man heller definere kjøp og salg av sex uten dette sertifikatet som ulovlig på samme måte som det er ulovlig å smugle og omsette smuglersprit..

Det er ikke så mye som forandrer seg ved å tillate prostitusjon. Når man argumenterer for å legalisere det hele bør man i det minste ha sett litt på hva som foregår i Amsterdam, og ikke late som det er en vidunderkur som du gir inntrykk av. Det blir litt for naivt.

Å legalisere prostitusjon endrer ikke noe på de problemene noen jenter har, men det gjør ikke et forbud heller.

Setter man det derimot i et system uten å feie det under teppet og håpe på at det forsvinner av seg selv så vil man faktisk kunne ta tak i selve problemet...

Og problemet er ikke jenter som Hege, men nettopp dem som blir tvunget til dette... Og dem vil ingen verdens lover hjelpe uansett...

Det er riktig, men bare fordi andre blir alkoholikere så skal man altså forby henne å drikke vin hver lørdag da eller ??

Hva med å finne (eller i alle fall prøve å finne ) en løsning for dem som faktisk har et problem i stedet for å brette lover ned over ørene på alle...

Lenke til kommentar

Å legalisere prostitusjon endrer ikke noe på de problemene noen jenter har, men det gjør ikke et forbud heller.

Fortell meg gjerne hvor jeg har argumentert for et forbud.

Hva er trafficing? Beskriv det gjerne i detalj. :)

Du klarer sikkert å google det selv.

Lenke til kommentar

Du klarer sikkert å google det selv.

Det var ikke egentlig forå vite svaret at jeg spurte... Hovedpoenget mitt var at du forklarte det, og at jeg da ville si at: I så fall er det dette som burde bekjempes, og være forbudt med lov, og ikke sexkjøp osv.

Her er det jo en svært god grunn til å gjøre det ulovlig.

Disse er slaver, som blir solgt og kjøpt over landegrensene, og det er ikke greit. Det er ikke greit å bedrive slavehold. Slaveriet er avskaffet for lenge siden... Kjøp og salg av seksuelle tjenster, gjort av voksne mennesker som begge gjør dette rent frivillig, og er enige seg i mellom, det er en annen ting, og burde ikke straffes.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ingen har sagt noen ting om å banke noen som helst, men det var vel det første du tenkte. Vær en god foreldre og la dattera di bli hore du, det er tydligvis det folket i denne tråden ønsker.

Vel, for de som ikke ser det ironiske, så er du nå en støtter av patriarkatet. Grattis.

Hva du synes om folket stappes i kaviarutgangen.

Lenke til kommentar

Vel, for de som ikke ser det ironiske, så er du nå en støtter av patriarkatet. Grattis.

Hva du synes om folket stappes i kaviarutgangen.

Jepp, bare fordi jeg ikke kunne respektert at dattera mi blir hore, så er det åpenbart meg det er noe galt med her :roll: Da ble jeg plutselig den personen som skal bestemme alt i familien ja, lite ante jeg at verden var så svart-hvitt.

Lenke til kommentar

Ja, er vel snart slutt på den tiden da stolte fedre førte sin datter oppover kirkegulvet og overleverte noe genuint som han var stolt av.

Hva får deg til å tro at du statistisk treffer rett når du bruker "datter" og ikke "sønn"?

Jepp, bare fordi jeg ikke kunne respektert at dattera mi blir hore, så er det åpenbart meg det er noe galt med her :roll: Da ble jeg plutselig den personen som skal bestemme alt i familien ja, lite ante jeg at verden var så svart-hvitt.

Hva du respekterer eller ikke har faktisk ikke noe betydning. Spørsmålet, du selvsagt aldri svarer på, er hvorfor din respekt skal ha noe betydning i andres liv.

Lenke til kommentar

Synes det er kjempe tøft av henne å stå frem med navn og bilde. Om nå bare en mann hadde gjort det også så hun slipper å "stå alene" mot trangsynte bedrevitere.

På tide politikere og religiøse fanatikere blir med til 2013.

En del menn er "ute i lyset" som sexarbeidere (også tidligere). Frank Rossavik i BT.no (tidligere samfunnsredaktør i Morgenbladet) f.eks.

Dog, å få en kunde ut i lyset er nok enda værre, siden stigmaet her vil være langt sterkere enn de som defineres som ofre. Kunder defineres som overgripere, og de kan du gjøre hva enn du måtte ønske å gjøre med. Dette bunner forsåvidt ned i rasismelogikken til feministene (kvinner uvitende ofre, menn kalkulerende overgripere).

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at du statistisk treffer rett når du bruker "datter" og ikke "sønn"?

Hva du respekterer eller ikke har faktisk ikke noe betydning. Spørsmålet, du selvsagt aldri svarer på, er hvorfor din respekt skal ha noe betydning i andres liv.

Vel det er jo åpenbart:

"«Frøken X» som gikk i eget 8. mars tog og som i flere måneder har argumentert mot sexkjøpsloven og hallikparagrafen i sosiale medier har nå valgt å stå frem for å gi kampen for respekt, rettigheter og trygge arbeidsforhold et ansikt."

Jeg har vel aldri sagt at min respekt er viktigere enn nabons, men det er faktisk Frøken X er som ønsker å få respekt fra medborgere og staten.

Lenke til kommentar

Vel det er jo åpenbart:

"«Frøken X» som gikk i eget 8. mars tog og som i flere måneder har argumentert mot sexkjøpsloven og hallikparagrafen i sosiale medier har nå valgt å stå frem for å gi kampen for respekt, rettigheter og trygge arbeidsforhold et ansikt."

Jeg har vel aldri sagt at min respekt er viktigere enn nabons, men det er faktisk Frøken X er som ønsker å få respekt fra medborgere og staten.

Og ditt problem er da hvis at HG blir innlemmet som selvstendig arbeider både med plikter, og rettigheter i den norske lov?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Og ditt problem er da hvis at HG blir innlemmet som selvstendig arbeider både med plikter, og rettigheter i den norske lov?

Nei, som jeg har sagt før kan godt prostitusjon bli lovlig for min del, jeg har bare sagt min mening om hvor lavmål jeg synes det er å selge sex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...