Gå til innhold

"Frøken X" står frem for å endre sexkjøpsloven

Anbefalte innlegg

Så alt fungerte helt greit før forbudet? Med tigger-debatten friskt i minne, så er det vel visse forhold som kanskje bør avklares først?

Det har det vel aldri gjort. Spørsmålet er som sagt om forbodet fekk noko innverknad på problema i den bransjen, eller om det berre stikk kjeppar i vulvaen til dei som vil drive på lovleg vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så alt fungerte helt greit før forbudet?

Med tigger-debatten friskt i minne, så er det vel visse forhold som kanskje bør avklares først? F.eks. skal det være tillatt for eøs/utenlandske å bedrive virksomheten?

Nei, det gjorde ikke det, men det virker heller ikke med loven, så hva er forskjellen? Jo, det er MER vold med loven, så det er vel grunn nok til å fjerne den. Det er vel det som Hege også vil og som er temaet opprinnelig.

Men ja, det er endel annet som bør bli gjort for å begrense missbruk av jenter og komme bakmenn til livs og trafficking. Men det er på siden av tema kanskje og er ikke direkte knyttet opp mot denne loven iom at samme utfordring er til stede som før loven.

Lenke til kommentar
Men ja, det er endel annet som bør bli gjort for å begrense missbruk av jenter og komme bakmenn til livs og trafficking. Men det er på siden av tema kanskje og er ikke direkte knyttet opp mot denne loven iom at samme utfordring er til stede som før loven.

Det er noko Frøken X og er innom. Ho vil fjerne hallikparagrafen fordi ho meiner utnytting av andre menneske er dekka i andre lover. Eg er einig med ho der. Uansett om delar av dette blir fjerna vil den type hallikverksemd vere lovstridig.

- Hallik differensierer ikke mellom de som hjelper og de som utnytter prostituerte. Jeg mener at hallikparagrafen er overflødig. Utnyttelse av andre mennesker er allerede kriminalisert gjennom andre deler av lovverket.
Lenke til kommentar

Gamle mennesker må bare akseptere at verden har forandret seg. Bare da kan sex kjøp bli lovlig.

Nå er forumet anonymt, så det er ikke helt sikkert, men: Jeg mistenker at en del av dem som er motstandere av å endre denne loven faktisk er unge mennesker som ikke liker forandring. Mens en del av oss "gamlinger" (jeg er 56) faktisk skjønner at verden har forandret seg. Det er fordi vi levde den gangen den fortsatt var "gammeldags" på slike områder.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil, jeg tenkte ikke på hele trafficing-problematikken, og jeg mistenker at du brakte begrepet på bane kun for å "kvele" plagsomme innspill.

Den problematikken kan enkelt løses ved å forby utenlandske å drive prostitusjon, ergo så slipper politiet å sile hvem som er her av "egen fri vilje" eller er "offer for menneskehamdel." Med andre ord, de kan automatisk bortvise/utvise de som ikke er norske statsborgere.

Så gjenstår å se om V - FRP - H blir enig om den kabalen?

Lenke til kommentar
Feil, jeg tenkte ikke på hele trafficing-problematikken, og jeg mistenker at du brakte begrepet på bane kun for å "kvele" plagsomme innspill.

Det ble kvalt ved å peke på volden loven har vært med på å påføre jentene, så nei.

JEG tenkte på den utfordringen, for det ER en utfordring. Er det lov for norske å prostituere seg, så er det vel imot loven å nekte utenlandske det? Som hun som stod fram fra kenya (eller hvor hun var fra) - hun var uttdannet helsearbeider, men fikk ingen jobb her, så hun valgte selv å selge sex. (uten bakmenn og trafficking) Har man da lov å forby henne å drive med noe som er lovlig her i landet ?

Lenke til kommentar

Har man da lov å forby henne å drive med noe som er lovlig her i landet ?

Det er vel andre lover som trer i kraft da, men i prinsippet er det likhet for loven og da burde det ikke være ulovlig for henne å arbeide som prostituert...

Om de velger å innføre sertifisering av sexterapeuter slik at man får det i mer ordnede former så vil jeg også tro at de burde få de samme rettighetene som alle andre om hun da innvilges arbeidstillatelse...

kjøp og salg av svart arbeid er jo ikke lov uansett, så om noen velger å kjøpe tjenestene hennes uten at hun har arbeidstillatelse så vil jo loven allerede ha et regelverk for dette..

Lenke til kommentar
Om de velger å innføre sertifisering av sexterapeuter slik at man får det i mer ordnede former så vil jeg også tro at de burde få de samme rettighetene som alle andre om hun da innvilges arbeidstillatelse...

I teorien høres det fornuftig ut. Likt med legaliserte bordeller(der de ev kunne jobbet). Men med bordeller, så er det vel fare for at slike som Ottar med likesinnede vil ta bilder og legge ut. (ulovlig, men ...) og det vil muligens sørge for at endel selgere og kjøpere vegrer seg for å gå dit. (for ottar tar vel ikke høyde for at de dermed gjør tingene verre for de prostituerte - de kjører seg og sitt)

Blir det kun sertifisering, så tror jeg ikke man unngår bakmenn og trafficking dessverre. De vil vel bare sende sine 'jenter' og holde seg i bakgrunn til de har fått dette. Hvordan man skal klare å unngå dette er sannelig vanskelig. Det er ev at sertifisering har krevd norsk statsborgerskap mm? (det er jo noen yrker som krever dette fra før?)

Lenke til kommentar

Blir det kun sertifisering, så tror jeg ikke man unngår bakmenn og trafficking dessverre. De vil vel bare sende sine 'jenter' og holde seg i bakgrunn til de har fått dette.

Man vil nok aldri helt og holdent fjerne det illegale markedet, men man kan da jobbe mer målrettet mot dette problemet og la de frivillige gjøre som de vil.

For å få godkjent sertifisering som sexterapeut kunne man til eksempel også ha krevd et intervju i søknadsprosessen og da også i tillegg jevnlig helsesjekk (og oppdatering av egenærklæring av samtykke).

Om man ønsket å drive et bordell eller en eller annen form for organisert virksomhet ville man måtte søke om dette på lik linje med andre løyver i samfunnet. Da ville også de kunne ansette helsearbeidere på lik linje med andre ansatte og lage en avtale.

Det ville da fort oppstå et legalt marked og et illegalt marked.

Jeg mener da at det bør være ulovlig å tilby og kjøpe tjenester illegalt på samme måte som svart arbeid ikke er lov.

Argumentet er da at faren for å utsette seg for smitte, støtte organisert kriminalitet, trafficking, unndra staten skatter og avgifter, og ikke minst utsette seg selv for fare...

Da ville det vært en logikk i loven og de kunne gjort noe med problemet...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Ja, enig i den.

Men utfordringen blir da at det ulovlige markedet prises langt lavere og man får en 'elite' som bare blir lovlig. Men det er i alle fall ett steg bedre enn slik det er idag. Så gjelder det å finne neste steget

Det vil alltid være noen som faller utenfor og som vil forsøke å få kunder ved å sette ned prisene...

Men det er på en måte samme problem som med sosial dumping i dag, man forbyr ikke å ansette folk fordi noen utnytter systemet...

Lenke til kommentar

Nå er forumet anonymt, så det er ikke helt sikkert, men: Jeg mistenker at en del av dem som er motstandere av å endre denne loven faktisk er unge mennesker som ikke liker forandring. Mens en del av oss "gamlinger" (jeg er 56) faktisk skjønner at verden har forandret seg. Det er fordi vi levde den gangen den fortsatt var "gammeldags" på slike områder.

Gamle politikere må forandre eller pensjonere seg. Vanlige mennesker er mer forståelsesfulle.

Lenke til kommentar

Gamle politikere må forandre eller pensjonere seg. Vanlige mennesker er mer forståelsesfulle.

Tja, er det ikke litt spesielt at du vil frata folk som er uenige med deg retten til å ha sin frie mening og til å delta i samfunnet?

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt sikkert, men folk bryr seg altfor mye om alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne loven skulle aldri eksistert. Den er hinsides ondskapsfull og er ikke noe annet enn en forskrudd idé om at menneskers seksualitet kan lovreguleres. Man kan mene hva man vil om de som kjøper (hvem gjør ikke det indirekte på en hvilket som helst kveld på byen?) og de som selger sex, men moraliserende og vikarierende argumenter fra innbitte feminister og religiøse politikere skulle aldri ha fått gjennomslag på stortinget. Utrolig og surrealistisk at det ble slik.

Sinnet mot denne loven er stort. Ingen tvil om det. Statsfeminismen råder dette landet. Vil i ha det slik?

Fant denne lenken http://pennygelder.com/fanazism_no.html på nettet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...