DementedAlbino Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Vi tenker gå til anskaffelse av "ny" bil på bruktmarkedet, og har satt oss en makspris på 150 000,- Nå hører jeg til stadig at det er kjøpers marked, så lurer litt på hvor mye dere som har kjøpt klarte å få ned satt pris på før dere slo til, samt hvilken bil det var snakk om. Det gjør det litt enklere å skulle forhandle om pris når en vet hva en kan forvente, men i min situasjon så aner jeg ikke hva biler går for ut i fra pris som er satt. Så fortell gjerne om ditt bilkjøp den siste tiden så jeg får innblikk i hva jeg kan forvente. Lenke til kommentar
Andrey2k Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Det er jo såkalt kjøpers marked for tiden , så de fleste biler som ligger ute ligger nok inne med prutepris . Hvilken bil er dere på utkikk etter ? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hva du kan forvente kommer veldig an på selger, og det vil derfor være veldig vanskelig å gi deg noen konkrete tall. Jeg har møtt alt i fra selgere som nærmest pruter prisen ned for deg til det motsatte hvor de ikke vil gå ned et par lapper til tross for at de "på vei til visning av bilen oppdaget" store buler i 2 av dekkene. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Usikker på bil, ser veldig spredt innen biler nå i starten. Frister med en Passat 2.0 TDI 4Motion eller DSG. Octavia er jo også ett alternativ der en får mye for pengene. Er veldig mange fine biler, men viktigste er i grunn at den er behagelig å kjøre, greit med plass i baksetet og den ikke er stappet med feil. I tillegg må den ha fulgt servicer, være innefor budsjettet og ikke ha kjørt så ekstremt langt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg handlet bil for en drøy måned siden. Der var det lite å hente, ca 5% fikk jeg prutet ned. Bilen jeg først vurderte å kjøpe fikk jeg prutet ned langt mer med over 15%. Vi snakker da om bruktbiler i klassen 3-500k og med noen år på baken. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Ved å legge noen titusen til i pris så kommer dere fort opp på en ny Kia Ceed som etter prisen er veldig gode biler og kommer med garanti på 7 år. http://www.finn.no/finn/car/newcar/result?&CAR_MODEL/MAKE=777&CAR_MODEL/MODEL=2000064 Ved å legg på litt så kommer man fort bedre ut siden en bruktbil kan koste mye i reperasjoner de første årene. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Ja kunne jeg velge så hadde jeg lagt ned det dobbelte, men nå er det 150 000 vi har tilgjengelig i denne omgang ser det ut til. Ceed er vel heller ingen stor bil når tre barn skal inn i baksete, da vil vel en Passat gi mye større plass? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Tre barneseter tror jeg faktisk du skal slite med i en Passat.. Volvo V70 kan være et hett tips. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Skal ikke ha tre barneseter, men tre barn i baksetet. Kun en som trenger sete av de, så tror det skal gå fint med en Passat da. Lenke til kommentar
Andrey2k Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Da går det nok med en passat ellers har jeg en mazda 6 som skal selges Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Har ikke følelsen av at det er spesielt kjøpers marked nå. Generelt så er det endel å spare på å gå for litt ukjente glemte biler på markedet, samt biler med høy kvalitet som er kjørt 200000+ som skremmer folk vekk fordi de har passert 200K grensa. Det kan også være greit å se i andre markeder, enn kun det man først tenkte seg. Personlig endte jeg opp med en Honda CR-V da de har høy kvalitet, god komfort, glimrende oversikt, god plass og man får massse bil for pengene. For 150000,- får man slike som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41372514 Når jeg prutet på biler var det hovedsakelig om det var kjente ting som måtte utbedres, f.eks skifte av regreim, bytte av gearkasse osv. Da kan man sjekke prisen på dette og presse prisen ned. Honda accord er bra: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40910946 Subaru impreza, legacy, forester: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41453083 Toyota avensis, rav 4: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41483399 Ble frarådet å kjøpe franske og koreanske biler, og mazda før ca. 07 ruster mye. Tilbys du en ford så LØP UNNA!!!! Personlig er jeg strålende fornøyd med CR-V og det har blitt gøy å kjøre igjen. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Hva legger du i det du sier om Ford? Eldre Mondeo og Focus har slitt mye med rust, men for 150 000 får man en 2007-08 mk2 Focus som vil skape lite problemer, og er grei å kjøre og ser ganske bra ut også. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Takker for tips Ankh, men å kjøpe en bil som alt har rullet over 150 000 km er jeg lite lysten på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ford, ihvertfall de jeg har vært borti, har hatt utrolig dårlig kvalitet og vært stappfull av utrolig dårlige løsninger. Hadde 20-30000 i utgifter på den i året utenom servicer, og alt var pga dårlig kvalitet. Nevner: -Plastdeksler ned ved frontvindu som kun er festet med dobbbeltsidig tape og som løsner når den parkeres i solen -Elektriske feil, som bl.a gjør at speedometeret detter ut -Sentrallåskontrollbokser i frontdørene som etterhvert låser sentrallåsen i tide og utide pga fukt -Coiler som ryker pga stor avstand i tennplugg-gapet -Rust...aldri vært borti bil som ruster mer. Dører, skjermer, bakluke osv osv -Tanklokk. Dårlig plast som kiler låsen om vinteren -Kort levetid på hjullagre, ryker på rundt 120000,- -Designgreie med focusen som gjør at jeg skiftet frontrute årlig pga steinsprut (ikke opplevd på andre biler selv med samme kjøremønster) -Ratt som smuldret opp (Dårlig kvalitet på gummien?) -Dårlig design på fjernkontrollen til sentrallåsen hvor lokket festes med svake klips som knekker når man skal bytte batteri -Mister strøm når man bremser (!) -Designsvakheter som går litt på bruk, men om man søler litt når man skal rengjøre vinduer og dashbord fremme, er dashbordet formet slik at væske ledes inn i klokken slik at den tar kvelden -Dyre deler, klokken kostet bl.a over 1800,- -Gjevnlig bytte av kalipere, bremsedeler, skiver, klosser etc. Det ble en lang liste etterhvert og en tykk bunke med kvitteringer. Legg så til dårlig service, bl.a manglende forståelse av at det ikke er normalt at ting ryker så ofte "det er jo bare å kjøpe nytt", rare ulyder i motor som "skal være der", osv osv osv. "Hva ryker idag" var følelsen jeg hadde hver gang jeg satte meg inn i en ford. http://www.youtube.com/watch?v=tyYnHfCctB0 http://www.youtube.com/watch?v=V9dg_KohDVQ Det er sånne rare og teite ting hele tiden. Får jo aldri en kjedelig dag med en ford, da, om man vil det. Takker for tips Ankh, men å kjøpe en bil som alt har rullet over 150 000 km er jeg lite lysten på. En bilmotor idag av normalt god kvalitet kan fint gå 5-6-700000 km så lenge den vedlikeholdes. 150000 er derfor ingenting. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Motor er jeg ikke i tvil om at klarer langt over 150 000 km. Men en bil som har kjørt den lengden er vel ikke så langt unna utgifter vedrørende dempere, bærearmer, drivknuter, girkasse osv? Jeg spør fordi jeg lurer, så greit å få ett skikkelig svar. I så fall er det jo akkurat det jeg vil unngå, å kjøpe meg en bil med ett hav av utgifter på løpende bånd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Slitasjedeler må jo skiftes innimellom, men det pleier ikke være de dyre tingene som motor, gearkasse osv. De tingene som har vært skiftet på mine biler er hjullagre, bremsekalipere, bremseklosser og skiver, bremserør, gummiforinger, eksosanlegg, og enkle stag en sjelden gang. Dørlåser slites, toyota har vært slitt ut raskere, men fortsatt holdt over 10 år. Rust angriper fort om det ikke holdes ved like, dører nede og bakluke har vært mest utsatt men om man vasker bilen og spanderer på en rustbehandling så går det greit det også. Hadde selv skrekken for biler kjørt mer enn 150-200000 før, men ser mer på vedlikehold, om servicer er fulgt og om bilen generelt er plagd med mye feil. Pendler man 2-300 km hver dag så blir det fort km ut av det uten at bilen nødvendigvis er moden for skraphaugen for det. Ford focus er definitivt den bilen jeg hater aller mest, stappfull av dårlige løsninger, dårlig kvalitet og var så ofte på verksted for å utbedre noe at jeg fikk spørsmål om jeg hadde et godt forhold til naboene fordi de begynte å mistenke sabotasje. Når man tar seg selv i å lytte etter neste ting som er iferd med å ryke, når man setter seg inn i bilen med en følelse av "hva ryker idag, tro?" og det blir en greie å telle varsellys på dashbordet så, vel, vi ba om å få se på når bilen ble knust...det ville vært en seksuell opplevelse, men det ble ikke gjort på strak arm så det gikk ikke. Dessverre. Overgangen til CR-V skyldes bl.a at jeg sjekket hvordan CR-V sine løsninger var løst iforhold til focus sine håpløsheter, og når jeg ticket av sjekklisten og så at det var ryddet opp i på en meget bra måte så ble valget enkelt for meg ihvertfall. Nå tar jeg meg i å kjøre omveier for å få kjøre litt til fordi det etter så mange år med trøbbel har blitt gøy å kjøre bil igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå