mstahir Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hei , Jeg har hatt jordfeil i huset før men den forsvant noen uke siden og nå er det samme igjen. Etter råd fra diskusjon forum sjekket jeg før hoved sikring ( hoved sikring av ) og har følgende måling: Mellom fasene 230V Mellom Jord og en fase = Ca 230V Mellom Jord og andre fase = Ca 230V Mellom Jord og tredje fase = Ca 0-5V. Jeg har fått et brev fra Elsikkerhet om de kommer for jordfeil kontroll. Jeg tror feilen ligger hos nabo men jeg vil være sikker at den ikke ligger hos meg så jeg har tre spørmål til elektrikker/eksperter. 1: Hvordan Elektrikker sjekker jording feil ? finnes det noen instrument for dette ? Er det noe jeg kan sjekk mer ? 2: Huset var kjøpt 10 måneder siden og ser at jording er koblet til hoved vannrør i kjelleren. Er det en bra jording ? 3: I tlefelle jord feil, vil det være kortslutning mellom jord og en av fasene ? eller er det noe annent som kan være årsak ? hilsen TS Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hei! Er dette en testpost eller har du potet i feil del av forumet? I så fall kan du enten lage en ny post her eller rapportere tråden og be en moderator flytte den. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 1. Elektrikkere kan sjekke jordfeil ved å henge på en lekasjestrømtang over alle tre fasene evt. megge anlegge med en isolasjonstester. Ikke så mye du får gjort med andre ord, med mindre du har tilgang på slikt utstyr og vet hvordan de brukes. 2. Jording av vannrør er nok kun utjevning. Finnes sikker ringjord, spyd eller lignende i bakken også. 3. Er det jordfeil er det kortslutning mellom jord og en av fasene ja. Altså fasen ligger til jord, "tredje fase" i dette tilfellet. Om du da får jordfeil på f.eks. fase 1 eller 2 vil du få kortslutning mellom 2 faser. En eller annen sikring vil da ryke. Siden du har 0v mellom tredje fase og jord med din hovedsikring ute er det ganske sikkert at noen andre har jordfeilen. Men det kan jo hende at du også har jordfeil på samme fase, men dette finner nok e-verket ut av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå