Gå til innhold

Dumt å tweake win 8?

Anbefalte innlegg

Ser det er mange sider på internet som handler om tweaking av win 8.

Er dette egentlig nødvendig?

Får man bedre ytelse?

Eller er det bare en større risiko for at pcen byr på uventede problemer i fremtiden?

Jeg tenker spesielt på tweaking av services. Jeg har disablet mange services som de har anbefalt å disable. Og jeg har ikke merket noe problemer med pcen der og da, eller i dagene senere. Men kan dette skape problemer senere? Jeg har bare disablet services som det er anbefalt å disable og har skrevet en textfil med alle endringen jeg har gjort i tilfelle jeg må starte noen services allikevel.

Gir det egentlig noen ytelsesfordeler å slå av "unyttige tjenester"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I "gamle" dager med Windows XP og lite RAM drev jeg med dette. Brukte da siden blackviper.com som referanse.

Jeg gjorde noen endringer i Windows 7 relatert til SSD.

I dag har jeg Windows 8 med 8GB RAM og ser ikke nødvendigheten av å tweake OS lenger. Etter seks måneder er det fortsatt like raskt og responsivt som ved "clean install" i oktober 2012. Men så har jeg heller ikke installert mer enn det jeg trenger...

Lenke til kommentar

jeg har også tidligere fulgt tipsene til blackviper. Jeg gjorde en clean factory reinstall av win 8. Jeg har en HP laptop og den er da fullt av diverse HP programmer. Jeg merket en enormt raskere boot og flyt etter at jeg lasted ned et program som kan disable startupprogrammer. Pcen min hadde sikkert 10 unødvendige startup programmet, de fleste av dem fra HP. Så i mitt tilfelle var laptoppen min treg som sirup etter en "clean factory install". Jeg regner med dette er forksjellig fra de som gjør en ekte clean install uten "factory" programmer.

Så lenge jeg skriver ned alle endringer jeg gjør i msconfig, og restarter pcen mellom hver gang så ser jeg ikke helt hva som kan gå galt. Og fristelsen for en liten ytelsesforbedringer er der ;) Nesten en besettelse dette.

Lenke til kommentar

jeg har også tidligere fulgt tipsene til blackviper. Jeg gjorde en clean factory reinstall av win 8. Jeg har en HP laptop og den er da fullt av diverse HP programmer. Jeg merket en enormt raskere boot og flyt etter at jeg lasted ned et program som kan disable startupprogrammer. Pcen min hadde sikkert 10 unødvendige startup programmet, de fleste av dem fra HP. Så i mitt tilfelle var laptoppen min treg som sirup etter en "clean factory install". Jeg regner med dette er forksjellig fra de som gjør en ekte clean install uten "factory" programmer.

Så lenge jeg skriver ned alle endringer jeg gjør i msconfig, og restarter pcen mellom hver gang så ser jeg ikke helt hva som kan gå galt. Og fristelsen for en liten ytelsesforbedringer er der ;) Nesten en besettelse dette.

PC er en hobby og liker du å tweake så har du nok å sette tenna i :) Ta en backup av registeret med jevne mellomrom. PS det anbefales ikke å bruke msconfig men heller bruke regedit til å endre oppstart og sånn. Jeg vil også anbefale å ta backup av registret og gjøre alle endringer før du innstallerer for mange programmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...