TRS Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Har søkt litt rundt på forumet og på Microsoft sine sider, og det jeg fant ut var at jeg trenger SP3 eller senere (om jeg fattet rett) og evt en BIOS update. Det har seg altså sånn at jeg fikk installert min WD200GB i går og da som jeg tenkte viser den 128GB unallocated. Jeg kjører win2k SP4 Hovedkort er (skal) være et MSI KT3 Ultra-C Men problemet er at jeg finner ingen ultra-c hos MSI Sist gang jeg oppdaterte BIOS var riktignok tidlig i år, men det er veldig kjipt når jeg ikke en gang kan finne en opdatering pga kortet i teorien ikke finnes. Har heller ikke internet hjemme for øyeblikket (så jeg kan ikke benytte live update) så det hadde vert greit med litt veiledning. Mulig jeg sjekker om PT magic fikser biffen, selv om jeg tviler på det, det er jo tross alt WINDOWS som skal kjenne igjen disken. Jeg har egentlig ikke lyst og kjøpe nytt hovedkort hvis jeg kan unngå det, men hvis det ikke er noen annen mulighet for og fikse problemet så hadde jeg tenkt på og anskaffe et Abit NF7-S v2.0 dersom ingen andre har noen invendinger på det (da kan jeg også bruke kjøleren jeg har for øyeblikket) En annen ting eller to: Dersom (når) jeg får overstående problem fikset, hvis jeg da formaterer og tar en fresh install (skal ha os på en annen disk) så anntar jeg at jeg må fikse biffen om igjen og at jeg bare får se 128GB eller liknende, partitionert. Men når jeg da evt får igang 48bit saken igjen, får jeg tilbake mine gamle data på disken da eller forsvinner de? Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk. EDIT: Hovedkortet bruker AMI bios (er ikke helt sikker enda på versjons nummer, men som sagt, sist update tidlig i år) Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg hadde det samme problemet nylig da jeg installerte en WD SATA disk på 250 GB. Jeg bruker Win2k med SP4 og oppdatert bios osv. Windows viste ikke mer enn 128 GB. Jeg måtte legge til ei linje i registerfila for å få 48-bit LBA support. Sjekk denne linken: http://support.microsoft.com/default.aspx?...05098#appliesto Her står det ganske greit forklart hva som må gjøres. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Laget faktisk en .reg fil ettersom det er et ganske plagsomt problem. Lagre dette i en .reg fil, og dobbeltklikk, eller legg det inn manuelt i regedit. Dette er på en maskin med 2000, men tror det er det samme adresse på XP. [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesatapiParameters] "EnableBigLba"=dword:00000001 EDIT: Angående dine andre spm. Jeg trodde jeg hadde driti seriøst på leggen. Hadde akkurat tatt backup av masse filer som var praktisk talt umulig å finne igjen på nettet, ettersom jeg skulle selge harddiskene mine. Når jeg startet opp Windows og så at harddisken var på 128GB uformatert, ble jeg litt nervøs for å si det mildt! Etter litt panikk, kom jeg heldigvis på dette problemet før jeg gjorde noe dumt. PS: I biosen min fikk disken rett størrelse, mao et windows problem, som seriøst burde vært fiksa. Utrolig enkelt å fikse, men kan skape mye hodebry. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 hehe ja jeg fikk det til i går etter skolen, heldigvis. Men etter som jeg kunne se så "fungerer" hele disken dersom den er partisjonert i mindre deler, jeg delte min i 87 eller no og rett i underkant av 100 (fikk bare ca 186 pga den bedritne måten de regner med :/) Etter jeg da hadde formatert os disken og reinstallert, først uten og legge inn BigLba greiene så kunne jeg se begge partisjonene med de størrelsene jeg partisjonerte med, men den ene ("sluttpartisjonen") hadde noe feil i filsystemet, slik holdt det på inntil jeg la inn det greiene i registeret, da oppdaterte den filsystemet på den partisjonen igjen i oppstarten som tidligere, men denne gangen ble det værende...... Så alt gikk bra til slutt. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå