KoR Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Har hatt 4-5 forskjellige routere på samme antall år omtrent. Begynner å bli møkk lei av at jeg må opp å restarte routerne min hver dag. Noen som har noen solide routere til bruk hjemme å anbefale? Det er 4 PCer koblet til nettet, 2 kablet og 2 trådløse + et par telefoner. Jensen er uaktuelt, makan til søppel burde ikke vært lov å selge. Har hatt et par D-link routere.. de funker bra i 2-3 år, før de blir ustabile. Skulle helst fått tak i idag, så nettbutikk er ikke aktuelt! Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Vil anbefale deg å bestille på nett i stedet for å velge en random jallarouter hos Elkjøp e.l. Da ender du fort opp i samme runddansen igjen... Jeg har Asus RT-N66U som fungerer kjempefint her. Den er rask og tåler masse trafikk. http://prisguide.tek.no/produkt/asus-rt-n66u-155016/ Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) http://www.elkjop.no...n-router-ea6500 http://www.elkjop.no...n-router-ea3500 For asus er ikke jalla? @Jan Skrotnes Endret 4. mai 2013 av Rudde93 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Eller denne på "salg" hos komplett.no i helgen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753313 Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 For asus er ikke jalla? Nei 1 Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Men Cisco er det? Var det noen som sa det? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Var det noen som sa det? jallarouter hos Elkjøp ja. Lenke til kommentar
eVoNietz Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hvis du har måttet bytte routere så ofte som du har, ville jeg sett på andre feilårsaker enn selve boksen. En gang jeg bodde på hybel var det ei som konstant "choka" nettet og krasja routern. Vi fant aldri ut hvorfor dessverre Det jeg mener er at det kan fort hende en av PCene er problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Jeg bygger brannvegg (router) sjæl, basert på et Atom server kort og pfSense. Trådløst fra Ubiquiti. Muligheter, stabilitet og ytelse er milevis unna "folke"-modellene. Koster (sannsynligvis) mer (både planlegging og penger) på innkjøpstidspunkt, men er deretter bare deilig. Restartes typisk sånn en gang i året for oppgradering. 12 pc'er, fast telefon, 5 mobile enheter er på LAN/WLAN. Sakene har ikke hatt antydning til hikke noengang. To WAN (internett) oppkoblinger samt to faste VPN oppkoblinger (OpenVPN & IPSec). Failover WAN funker fint så internet har aldri vært nede for sluttbrukere. Skulle helst fått tak i idag, så nettbutikk er ikke aktuelt! Dette er forøvrig grunnen til at så mange har problemer, dvs. den totale mengelen på planlegging, behovsprøving og produktvurdering. Som man reder ligger man. Endret 5. mai 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hvis du har måttet bytte routere så ofte som du har, ville jeg sett på andre feilårsaker enn selve boksen. En gang jeg bodde på hybel var det ei som konstant "choka" nettet og krasja routern. Vi fant aldri ut hvorfor dessverre Det jeg mener er at det kan fort hende en av PCene er problemet. Enig - jeg har selv nettverk med 2 - 3 servere som i mange år har gått på det mange mener er jallarutere - og uten særlig med restarter. Også fast ip - som medfører fort noe mer belastning. De gangene jeg har måttet restarte skyldes det primært feil hos ISP og restart har vært nødvendig for å få opp igjen kontakten på rett måte. I dag kjøre jeg dual-WAN med Cisco RV042 - dog er den trådløse D-link. Siste restart er vel 8 - 9 mnd siden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Om det er routerne (hardwarefeil) eller andre problemer kan jo være litt tilfeldig. For meg høres det ganske normalt ut at trådstarter har hatt noen D-link som har blitt ustabile etter et par år. Dette er erfaringer som mange andre skriver om i div forum. Hvilken belastning man kjører på de kan også ha noe å si. Kjører man f.eks maks last på trådløs over lang tid (f.eks streaming av video) så kan det føre til overoppheting ved svake kjøleløsninger. Videre har alle routere en tålegrense for antall samtlige tilkoblinger. Noen har dårlig firmware som fyller opp buffer med slike tilkoblinger uten å tømme de tidsnok, da vil det stoppe opp etterhvert. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Har en Netgear WNR3500L, aldri "måtte går opp" og restarte den, blir jo 1-2 ganger uten strøm igjennom året da. Er dog ganske begrenset innstillings muligheter(eksempel: ved port forwarding kan en ikke mappe den åpne portnr. til en annen portnr. på serveren) og ikke full support av verken DD-WRT eller OpenWRT, men begge skal vist funke, delvis ihvertfall. Ellers er det jo somsagt pfsense som gjelde vis du skal har den ultimate routeren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) WNR3500L har jo god støtte av Tomato firmware, f.eks Tomato Shibby, og Toastman. Disse har nok all den funksjonalitet du behøver og mye til. Bl.a. god støtte for QoS. Endret 6. mai 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
norgi Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det stemme nok. Tomato har ikke jeg lest meg opp på enda Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Du finner egenskaper for diverse forgreninger av Tomato her: link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå