Gå til innhold

På tide å lære barn programmering

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er på tide å lære barn programmering på barneskolen. Å kunne programmere vil være en avgjørende faktor i mange jobber i framtiden og Norge trenger flere unge grundere slik vi kan få et større startup community.

Mange jeg kjenner sitter på gode ideer, men pga. mangel på tekniske ferdigheter er det svært vanskelig for dem å skape noe. Hvis vi kan lære våre små å programmere i tidlig alder, mener jeg de vil ha de nødvendige ferdighetene når de begynner å tenke nye ideer og løsninger innenfor IT bransjen.

Hvis du er enig. På hvilket klassetrinn burde vi starte? Og hvilket språk burde vi lære dem?

Les forresten disse to artiklene,

http://venturebeat.c...ould-be-coding/

http://mashable.com/...-future-coding/

“If you close your eyes and think about the world 10 years from now, it will be completely different,” Vedati said. “Kids will have computing everywhere. Doctors will be using computing to make decisions. Jobs will require more technology. … The new jobs that will be created won’t be just programming jobs. But can you think about organizing data? Information and computation is coming to every field.”

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig. Det kan starte så snart de har elementære kunnskaper i andre fag, det vil si matematikk og norskk + engelsk språk. Man behøver ikke være gammel for å lage sitt første "Hello world" i et dertil egnet programmeringsspråk.

Hvilket språk er i grunnen ikke så viktig. Det viktige er at språket/verktøyet egner seg til å skape resultater som passer aldersgruppen. Det vil si lav begynnerterskel og raske resultater.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg mener det er på tide å lære barn programmering på barneskolen. Å kunne programmere vil være en avgjørende faktor i mange jobber i framtiden og Norge trenger flere unge grundere slik vi kan få et større startup community.

Mange jeg kjenner sitter på gode ideer, men pga. mangel på tekniske ferdigheter er det svært vanskelig for dem å skape noe. Hvis vi kan lære våre små å programmere i tidlig alder, mener jeg de vil ha de nødvendige ferdighetene når de begynner å tenke nye ideer og løsninger innenfor IT bransjen.

Hvis du er enig. På hvilket klassetrinn burde vi starte? Og hvilket språk burde vi lære dem?

God idé! Først må de jo lære å lese, og skrive. Jeg vet ikke hvor mange år man bruker på dette. Det husker jeg rett og slett ikke. Men jo før man begynner desto bedre. Så må man begynne svært enkelt, og avansere.

Kanskje lære dem det grunnleggende om PC og operativsystem i førsteomgang, altså de første årene. Og så lære dem enkle komandoer senere. 4-5 klasse kanskje... Det trenger ikke være vanskelig i det hele tatt egentlig. Eller på ungdomskolen...

Hva slags programeringsspråk ... Aner ikke. Man kan få pedagoger til å gå over de ulike språkene og vurdere hva som vil være enklest å lære bort, og for barn å lære...

Les forresten disse to artiklene,

http://venturebeat.c...ould-be-coding/

http://mashable.com/...-future-coding/

“If you close your eyes and think about the world 10 years from now, it will be completely different,” Vedati said. “Kids will have computing everywhere. Doctors will be using computing to make decisions. Jobs will require more technology. … The new jobs that will be created won’t be just programming jobs. But can you think about organizing data? Information and computation is coming to every field.”

Med den skolen vi har nå, så er målet at elevene skal bli gode sosialdemokrater, og gjengs menneske... Dessverre...
Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke behovet. Ja, greit nok at data med tilhørende programvare kommer til å dominere hverdagen vår i enda større grad i fremtiden, men det handler da om å kunne bruke programvare, ikke lage det. IKT er allerede en stor del av skolen.

Ja, det kan sikkert være en god måte å lære systemer og logikk på, men god gammeldags matematikk er uansett bedre og langt mer generaliserbart og nyttig i forhold til fremtidig høyere utdanning.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

det handler da om å kunne bruke programvare, ikke lage det. IKT er allerede en stor del av skolen.

Programmering handler ikke bare om å lage programvare, det handler også om å bruke det. Excel har for eksempel mange programmeringsmuligheter innad i programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...