Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har stor tomt å tenker å anlegge 3/4 mål med bær og frukt. I den forbindelse kommer det til å kommed forespørsler om å få kjøpe bær evt at folk vil ønske å plukke selv hos meg. I den forbindelse tenker jeg at det hadde vært fornuftig å gå til det skrittet å etablere et enkeltmannsforetak.

 

På den måten får jeg fradrag for utgiftene, og mulighet til å kjøre avskrivninger på anleggsmaskin (tenker å anskaffe en liten minigraver).

 

De første året vil det være begrenset med inntekt, da det vil ta tid å få opp produktive planter.

 

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å overstige 50.000 i omsetning pr år, slik at jeg ikke vil måtte momsregistreres.

 

Dette kommer selvsagt i tillegg til ordnær inntekt.

 

Jeg ser for meg en slik profil:

 

År 1: Avskrivninger og løpende utgifter.

År 2: Avskrivning, mindre løpende utgifter, og noe inntekt fra selvplukk, fortsatt røde tall

År 3: Avskrivning, mindre løpende utgifter, inntekt fra selvplukk.

År 4: Maskin selges, mindre løpende utgifter, inntekt fra selvplukk.

År 5: mindre løpende utgifter, inntekt fra selvplukk,

År 6: mindre løpende utgifter, inntekt fra selvplukk.

 

Hvordan er det med inntekten som salg av denne maskinen genererer?

vil den komme som omsetning og dermed føre til at enkeltmannsforetaket blir momspliktig dette året (en minigraver koster som kjent mer enn 50000).

 

Eller er det slik at det er gevinsten (differanse mellom restverdi og faktisk salgsverdi) som skal inn som skattepliktig inntekt? I så fall vil jeg anta at jeg får et tap på anleggsmiddelet ,iom at jeg kjøper inkl mva, men vil selge uten mva (da foretaket ikke har en omsetning over 50.000).

 

Alle innspill mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele inntekten fra salg av maskinen regnes som omsetning, slik at du vil bikke over 50.000-grensa.

 

Med tanke på inntektsskatt på næringsinntekten, derimot, da er det gevinst (eller tap) i forhold til maskinens bokførte verdi etter avskrivninger som kommer som hhv inntekt eller fradrag i regnskapet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar!

 

Dette betyr altså mht MVA så blir jeg pliktig det året maskinen selges, men skattemessig er effekt samme år salgssum-restverdi.

 

Dette oppklarer en hel del.

 

 

Hvis vi tenker oss at regnskapsmessig verdi er 80.000, maskinen blir solgt for 100.000,

 

Så blir effekten av dette for selskapet, hvis jeg forutsetter at salget ikke har innvirkning på andre kostnader/inntekter:

 

mva krav fra staten (momsplikt) (100.000 * 0.25) = 25.000

tilleggsgevinst (skatt) (20.000*0.28) = 5.600

 

Alså vil det i dette eksemplet koste 30.600 for å realisere en verdi på 100.000.

 

 

Konklusjonen blir vel at det neppe vil lønne seg å selge dette anleggsmiddelet, med mindre salgsverdien er mindre enn 50.000, eller bokført verdi i regnskapet er vesentlig større enn reell verdi.

 

Er dette korrekt?

 

Hvordan er det med mva registreringen, vil man påfølgende år enkelt melde seg ut av dette registeret (jeg har ingen ambisjon om å ha mer enn 50.000 i omsetning pr år)

 

igjen takk for svar Inge!

Lenke til kommentar

Det blir jo et definisjonsspørsmål hva som "lønner seg". Selv om du riktignok må ut med 25.000 i moms og 5.600 i skatt på salgssummen på 125.000 inkl.mva, så er det vel mer lønnsomt å selge enn å fortsette å sitte på et driftsmiddel som faller videre i verdi, og som du ikke lenger har bruk for...

 

edit: og om du mente å selge for 100.000 inkl. mva, så blir det i tilfelle 20.000 i mva og 0 i gevinst og skatt. (80 x 0,25=20, 80+20=100)

 

edit 2: Er ikke sikker på hvordan det er å melde seg ut av mva-registeret. Har hørt (mer eller mindre rykter) at du blir slettet automatisk om du ligger under omsetningsgrensa tre år på rad.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...