bergetun Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Finnes det en sikker og enkel maate aa gjoere dette paa ? Googlet litt paa dette men fant ikke noe searlig som kan brukes.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 så du vil ha et php-script som legger til en bruker på din linux-server? såvidt jeg vet går ikke dette med php. hvis du bruker et perl-script til å gjøre det samme så skulle det hele gå mye bedre. Perl kan brukes til å utføre "system-kommandoer" på Linux. (så da bør det ikke være noe problem med å lage et webscript som utfører kommandoer på maskinen din). men husk at hvis du skal legge til noe slikt som dette _bør_ du legge dette i en passordbeskyttet mappe/sted på hjemmesiden din da lette lett kan misbrukes. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Jeg har faatt fiksa det paa en maate, kanskje ikke den beste maaten men saa lenge det funker og det det er sikkert saa er det greit nok. Ved hjelp av ett lite batch script, php funksjonen system() og unix kommandoen sudo (sudo for aa faa apache til aa faa tilgang til adduser/useradd) Kommer tilbake med mer info naar jeg er ferdig. Jeg skal bruke det til registrering av nye brukere paa mail serveren min. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 okay her er hvordan jeg laget min phpadduser thingy for *nix.. Husk at dette er ikke ferdig, jeg sjekker ikke for lugubre tegn i brukernavn og passordet, saa denne metoden kan IKKE brukes direkte uten modifiseringer og diverse sjekker. Det foerste du maa gjoere er gi apache/httpd tilgang til aa legge til brukere og bytte passord paa brukerene. Altsaa tilgang til aa kjoere kommandoene adduser og passwd. Dette gjoeres med sudo (Ta en man sudo) Visst det er noen som er intereresert saa kan jeg forklare sudo her senere. Saa mekke jeg ett lite batch script som legger til brukeren og setter passord paa brukeren.. #!/bin/sh username=$1 password=$2 # create user sudo /usr/sbin/useradd -s /sbin/nologin $username # change the password ( echo $password sleep 1 echo $password sleep 1 echo $password )| sudo passwd $username html siden for aa legge brukeren <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title>Adduser</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <body> <form name="form" method="post" action="adduser2.php"> <p> Username : <input name="username" type="text"> </p> <p>Password : <input name="password" type="text" > </p> <p> <input type="submit" name=submit value="Submit"> </p> </form> </body> </html> PHP siden som kaller adduser.sh scriptet og legger til brukeren. <?php if($_POST['submit'] == "Submit") { $myUsername = $_POST['username']; $myPassword = $_POST['password']; $myCommand = "/etc/useradd.sh $myUsername $myPassword"; $myError = system($myCommand); echo $myError; } ?> Thats it Hva dette kan brukes til ? Tja, i mitt tilfelle skal det brukes til aa legge til mail brukere paa mail serveren min .. Er dette en sikker maate aa gjoere det paa.? Tja, med de rette sjekk methodene saa kan det bli en ganske sikker maate aa gjoere ting paa.? Er dette den beste maaten aa gjoere det paa ? Vet ikke, det finnes garantert en bedre maate aa gjoere det paa. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 stående applaus fra min side Lenke til kommentar
BP da Coder Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 exec ($mycommand); Med exec slipper du å tenke på irriterende meldinger på skjermen. D abare kjører PHP programmet, og ingen andre ting. Flott løsning du hadde, forresten Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Men det å ha apache som en sudo bruker er pr. definisjon ikke helt heldig imo. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Men det å ha apache som en sudo bruker er pr. definisjon ikke helt heldig imo. Du gir kun tilgang til useradd og passwd, ingenting annet. Mailserveren min kjoerer kun httpd og mail, ikke ftp, ssh, telnet og andre servicer som kan veare faarligt. BlueEAGLE Vet du om en bedre maate aa gjoere dette paa ? Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå