Gå til innhold

hvor mye tilsvarer G4 mhz?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare lurte på hvor mye

G4 867

G4 1ghz

G4 1.25Ghz

i forhold til

P4m(mobile) 1.6Ghz

P4 Desktop 1.6 Ghz

P Centrino 1.6 Ghz

?

Du kan sammenlikne g4 på mhz-basis med K7 Athlon. Da vil du få et ganske så korrekt bilde av ytelsen... Og hvis vi snakker om "rå" power så er det fortsatt mulig at K7 yter mer pr, Mhz. Men da er ikke SIMD tatt med i betraktningen! Noe annet som også taler til G4 sin favør er den korte pipelinen (7 steg mot k7 sine 10 steg). Men det er vel kanskje unødvendig å si at K7 har dedikert "litt" flere transistorer til "branch prediction"?

Lenke til kommentar

1.3 GHz Pentium M = 1.33 GHz G4.

Pentium M og G4 er veldig like i ytelse. Til gjengjeld er Panther mye "bedre" enn XP så det meste av filbrowsing etc går nok fortere på Mac. Rene cpu oppgaver vil nok gå mye fortere på en Pentium M 1.6GHz enn en 1.33 GHz G4.

Å vise pdf'er er et av omerådene hvor Mac'en knuser PC uansett cpu. Min 500MHz G3 er raskere på pdf enn min AMD 1800+.

Lenke til kommentar
kan du fordumme den litt grann for meg? :yes:

Det vil alltid finnes tester som er til fordel for den ene parten. At Adobe Acrobat Reader klarer å åpne pdf-filer raskere enn på en tilsvarende x86-cpu (p3 eller k7) kommer av en eller annen grunn ikke som en overraskelse på meg. Optimaliseringer (eller mangelen på optimaliseringer) og "tilfeldige" momenter ved CPU-designen kan føre til slike "ujevne" resultater. Men nå er K7 og G4 (mpc7400) svært like CPUer... Nesten slik at jeg vil påstå at K7 er x86/CISC-utgaven av G4. Men det som skiller K7 fra G4 er at K7 har mer.

Lenke til kommentar

MCDR - Panther er ikke kommet ut enda. Hva har PDF med spørsmålet i utgangspunkt å gjøre? Det å scrolle en PDF-fil - hvilken relevans har det egentlig?

Hastighetssammenligninger mac vs. pc er mye omdiskutert, men dine sammenligninger 1.3ghz Pentium vs 1.33ghz Mac, er for diffuse, uansett, de villeder.

Jo - i praktisk bruk vil en mac på 1 ghz (G4), med mindre det gjelder spilling - danke ut en pc på 1.8 ghz uten problem, men teknisk prosessor mot prosessor vil ikke forskjellene være like store. Enighet blant flere av benchmark-produsentene er at en prosessorene i en Mac G4 èr betraktelig mye raskere enn PC, ut i fra mhz - det hastigheten er et gjennomsnitt av de forskjellige målingene en ytelsestest gjennomfører.

Lenke til kommentar

MCDR - Panther er ikke kommet ut enda. Hva har PDF med spørsmålet i utgangspunkt å gjøre? Det å scrolle en PDF-fil - hvilken relevans har det egentlig?

Hastighetssammenligninger mac vs. pc er mye omdiskutert, men dine sammenligninger 1.3ghz Pentium vs 1.33ghz Mac, er for diffuse, uansett, de villeder.

Jo - i praktisk bruk vil en mac på 1 ghz (G4), med mindre det gjelder spilling - danke ut en pc på 1.8 ghz uten problem, men teknisk prosessor mot prosessor vil ikke forskjellene være like store. Enighet blant flere av benchmark-produsentene er at en prosessorene i en Mac G4 èr betraktelig mye raskere enn PC, ut i fra mhz - det hastigheten er et gjennomsnitt av de forskjellige målingene en ytelsestest gjennomfører.

Lenke til kommentar

For en som jobber mye med pdf så har det nok stor relevans! Det gjelder ikke bare scrolling. Var bare et eksempel på at cpu ikke alltid er den gjeldene faktor for hvor raskt maskinen utförer forskjellige oppgaver.

Vi snakker om Pentium M her som har vist seg å väre hakket vassere enn G4 1.33 GHz i de tester jeg har sett.

Det finnes maaange forskjellige prosessorer i PC-verdenen. Hvilken PC-prosessor snakker du om? Pentium4, Celeron, Athlon? Er det noen som er diffuse her så er det deg!

Pentium M og G4 viser seg jo å ha ca samme ytelse per mhz.

Lenke til kommentar

...

Å vise pdf'er er et av omerådene hvor Mac'en knuser PC uansett cpu. Min 500MHz G3 er raskere på pdf enn min AMD 1800+.

Uhmmm.... Kan ikke det ha noe å gjøre med at OS X sin rendering-teknologi (Quartz) er basert på pdf?

Störste grunnen tror jeg er at preview er utrolig bra koda nå. Fra Jaguar til Panther har det blitt ekstremt mye raskere. Å åpne en pdf og preview samtidig tar jo kortere tid enn å åpne SystemPreferences.

Men selve integreringen av pdf gjör vel ikke at det går noe treigere ;)

Lenke til kommentar

Störste grunnen tror jeg er at preview er utrolig bra koda nå. Fra Jaguar til Panther har det blitt ekstremt mye raskere. Å åpne en pdf og preview samtidig tar jo kortere tid enn å åpne SystemPreferences.

Snakker du om preview for Jaguar eller Panther?

Er preview blitt raskere til å åpne bilder også, eller bare pdf?

Lenke til kommentar

Snakker du om preview for Jaguar eller Panther?

Er preview blitt raskere til å åpne bilder også, eller bare pdf?

Panther, i Jaguar synes jeg det var for treigt!

Hele preview er delvis gjort på nytt så det funker sykt mye fortere på min maskin hvertfall. Dette gjelder ved alle mulige filer. En psd med 40 lag tar også 1 sekund å åpne.

Lenke til kommentar

Og det er vel hovedsaklig akkurat det som gjør at PDF er så utrolig raskt under Panther. Småprogram som Preview og TextEdit drar i hovedsak bare nytte av frameworkene og støffet OS X har å tilby, uten å legge til alt for mye selv.

Men applikasjonen er av mye høyere kvalitet enn i Jaguar, det skal være sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...