MrHumbugh Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Hei, har oppkjøring nå veldig snart å hadde en dobbelkjøretime i dag som gikk veldig greit. Men måtte stoppe for en fotgjenger i en bakke, den var ikke veldig bratt men bratt nok til at jeg ble sittanes fast å fikk ikke bilen fremover. Håper på en ny kjøretime rett før kjøretimen for å få trent på dette, men har dere no tips? Bilen jeg skal kjøre på oppkjøringen har foresten IKKE håndbrekk, den har bare en knapp i midtkonsollen som er kun for parkering... Takk for svar! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Mange biler som har slik knapp har også håndbrekk som automatisk løsner ved igangsetting.. Altså bakkestarthjelp. Jeg vet ikke om slike hjelpemidler tillates på oppkjøring. Dette er forresten noe kjørelæreren din burde sørget for at dere har kontroll på før du ble meldt opp til oppkjøringen. Lenke til kommentar
MrHumbugh Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Helt enig! andre jeg kjenner som også driver å tar lappen får ikke øvd på dette, men min kjæreste som tar lappen hadde en såpass snill lærer som satte henne i en bakke, å dro ikke derfra før hun klarte en relativt vanskelig bakkestart 5 ganger. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Snart oppkjøring og så har du ikke fått lære bakkestart?! Noe av det første jeg gjorde med kjørelæreren var å øve på bakkestart, det skjedde allerede første kjøretime! Basics first! 3 Lenke til kommentar
MrHumbugh Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Har hatt en time hvor vi så vidt var innom det. Syntes også det er idiotisk av dem å kjøpe biler som ikke har håndbrekk. Han viste meg veldig enkelt at bilen vi kjørte klarte en bakkestart helt alene ved hjelp av kun clutchen, null gass! Og ja, den bilen klarer det nok, men min første bil blir ikke av høyeste klasse mest sannsynelig for å si det slik Har sendt mail til kjøreskolen om at jeg ønsker ny kjøretime før oppkjøring så jeg kan få lært det, pluss en siste gjennomgang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hvis ikke du klarer bakkestart... Så få du kjøre med automatgir. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Men det kan jo være en god plan å først forsøke å lære.. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Tricell, du mener vel ikke at når man ikke klarer noe i begynnelsen - så er det bare å gi opp? Bilkjøring er øvelse. Bakkestart er øvelse. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hold inne bremsen, slipp clutchen ut til gripepunktet, flytt høyrefoten over til gasspedalen og mat på med gass mens du slipper clutchen videre ut.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Tricell, du mener vel ikke at når man ikke klarer noe i begynnelsen - så er det bare å gi opp? Bilkjøring er øvelse. Bakkestart er øvelse. Bare dersom TS ikke klarer det etter gjentatte forsøk i kjøretimene, og må derfor oppsøke forumet for hjelp til bakkestart. Hvis ikke kjørelæreren klarer å lære TS til å ta bakkestart, tror du at forumet greier å lære TS bakkestart? Nei, kjør derfor med automatgir. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Bare dersom TS ikke klarer det etter gjentatte forsøk i kjøretimene, og må derfor oppsøke forumet for hjelp til bakkestart. Hvis ikke kjørelæreren klarer å lære TS til å ta bakkestart, tror du at forumet greier å lære TS bakkestart? Nei, kjør derfor med automatgir. Hvis du prøver i det hele tatt å få med det som blir skrevet i ett forum har du til nå kanskje ikke fått med deg at kjørelærer ikke har lært bort bakkestart til TS så TS oppsøker selv kjøreskolen for å få lært det. 1 Lenke til kommentar
Looke Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Har hatt en time hvor vi så vidt var innom det. Syntes også det er idiotisk av dem å kjøpe biler som ikke har håndbrekk. Han viste meg veldig enkelt at bilen vi kjørte klarte en bakkestart helt alene ved hjelp av kun clutchen, null gass! Og ja, den bilen klarer det nok, men min første bil blir ikke av høyeste klasse mest sannsynelig for å si det slik Har sendt mail til kjøreskolen om at jeg ønsker ny kjøretime før oppkjøring så jeg kan få lært det, pluss en siste gjennomgang. Har en ganske slapp bil selv, men har aldri fått bruk for å bruke brekket når jeg har tatt bakkestart. Anyway du må bare øve på bakkestart til du har feelen, seff vanskelig når det er forskjellige biler og du sikkert ikke kjører så ofte, men øving er det eneste som funker Lenke til kommentar
sungun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Man skal ikke bruke brekk ved bakkestart, det er forbeholdt gamle kjerringer som ikke kan kjøre. Det er ofte jeg ikke bruker bremsen en gang, bare kontrollerer klutch slik at den er rett før krypkjøring. Sliter nok en smule mer på klutch, men uten tvil den smootheste måten å bakkestarte. Dette burde kjørelæreren lært deg for lenge siden.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Man skal ikke bruke brekk ved bakkestart, det er forbeholdt gamle kjerringer som ikke kan kjøre. Det er ofte jeg ikke bruker bremsen en gang, bare kontrollerer klutch slik at den er rett før krypkjøring. Sliter nok en smule mer på klutch, men uten tvil den smootheste måten å bakkestarte. Dette burde kjørelæreren lært deg for lenge siden.. Smaken er som baken... bare gamle kjerringer som ikke forstår det. 1 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 men min kjæreste som tar lappen hadde en såpass snill lærer som satte henne i en bakke, å dro ikke derfra før hun klarte en relativt vanskelig bakkestart 5 ganger. Snill og snill. Bakkestart er et av momentene i læreplanen. 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Smaken er som baken... bare gamle kjerringer som ikke forstår det. Vranglære heter det, har ikke noe med smak, men med manglende ferdigheter. Det sliter på brekket, på clutch, det er ubehagelig, nye biler kommer med elektronisk brekk osv osv.. Like greit å lære det riktig først som sist.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Vranglære heter det, har ikke noe med smak, men med manglende ferdigheter. Det sliter på brekket, på clutch, det er ubehagelig, nye biler kommer med elektronisk brekk osv osv.. Like greit å lære det riktig først som sist.. Bakkestart uten brekk sliter mer på clutchen... det burde du hvite! Bakkestart med brekk trenger du ikke slite på clutch i det hele tatt, trodde det var allmennkunnskap... ihvertfall for en som prøver å fremstå som en som kan mye!! 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Se mitt første innlegg. Jeg vet at clutchen slites en smule mer dersom begge teknikkene gjøres riktig. En ny sjåfør vil derimot slite mer ved bruk av brekk fordi det er enda ett element som kommer inn i et ellers komplisert bilde. Slitasje på clutch var også bare en av flere grunner. Prøver ikke å fremstå som en som kan mye, men jeg har de ti siste årene kjørt ekstremt mye og lært mye. Og ettersom mekanisk brekk er for lengst på vei ut av bilen, så er det meningsløst å lære brekkstart til nye sjåfører Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Se mitt første innlegg. Jeg vet at clutchen slites en smule mer dersom begge teknikkene gjøres riktig. En ny sjåfør vil derimot slite mer ved bruk av brekk fordi det er enda ett element som kommer inn i et ellers komplisert bilde. Slitasje på clutch var også bare en av flere grunner. Prøver ikke å fremstå som en som kan mye, men jeg har de ti siste årene kjørt ekstremt mye og lært mye. Og ettersom mekanisk brekk er for lengst på vei ut av bilen, så er det meningsløst å lære brekkstart til nye sjåfører Ny sjåfør er man kun en liten stund... da kan man ikke definere slitasje ut fra bruk som forandrer seg på kun noen uker/måneder. Unge sjåfører kjører ofte litt eldre biler og derfor er bakkestart med håndbrekk høyaktuelt enda. Bruker sjelden brekket selv men i kinkige situasjoner for eksempel ekstremt bratte bakker eller at jeg har en bil helt opp i rumpa bak meg sikrer jeg ofte med brekket. Når du avfeier en metode helt og kaller de som bruker den for gamle kjerringer er vel det kanskje den beste måten å fremstå som en "bedrehviter" på... spesielt når du i tillegg tar feil!!! 2 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Haha okei, gjør hva du vil. Kanskje du en gang blir flink nok til å droppe brekket helt og får en mer behaglig kjørestil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå