Softnor Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Hei! Kunne noen ha hjulpet meg med å løse denne oppgaven? "Marcus tar godteriskåla med inn i teltet, og tar ut alt godteriet. Han har lagt igjen 10 godterikuler. 4 av de er blå, 3 av de er røde og 3 av de er grønne. Han lukker øyene, og tar 2. Hvor stor sannsynlighet er det for at han trekker blå begge gangene?" Takk på forhånd Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) (4/10)*(3/10) = 0,12 = 12% ? Er full men, med mindre logikken min er helt feil... EDIT: Logikken min var feil. Endret 3. mai 2013 av Zodihax Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) (4/10)*(3/9) Edit: for å utdype litt, så er det snakk om uordnet utvalg uten tilbakelegging. Den første kulen har 4/10 sannsynlighet for blå, og da er det igjen tre blå av ni mulige til den andre kulen. Endret 3. mai 2013 av jahnkare Lenke til kommentar
felicity Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) "Marcus tar godteriskåla med inn i teltet, og tar ut alt godteriet. Han har lagt igjen 10 godterikuler. 4 av de er blå, 3 av de er røde og 3 av de er grønne. Han lukker øyene, og tar 2. Hvor stor sannsynlighet er det for at han trekker blå begge gangene?" Har du lært å tegne et «valgtre», hvor du markerer alle mulige utfall og noterer sannsynligheten for hver av dem som brøk eller desimaltall? Jeg synes i alle fall det er en veldig god metode. Endret 4. mai 2013 av felicity Lenke til kommentar
Softnor Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Oi, denne var "handy", takk skal dere ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå