el_cash Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg har en IBM Thinkpad 600 - en Pentium MMX 133 med 48 MB ram. Det er åpenbart latterlige spesifikasjoner på denne laptopen, men likevel går den langt tregere enn den burde gjort - og jeg lurer på om noen har et tips eller to til meg. Treghetene er ikke relatert til valg av operativsystem, har prøvd med alt fra nt, win95, win98se og til win2000, alt er like tregt. Formateringer er gjort uten forbedringer, defragmenteringer er kjørt etc. Treghetene er like store med som uten nettverk. Et veldig enkelt og billedlig eksempel på hvor treg maskinen er: hvis jeg spiller kabal med den, med tre kort per trekk, så ser jeg *hvert kort* når jeg trekker... Andre eksempler: alt fra word til ie er så å si ubrukelig, det tar enormt lang tid å starte opp og å bruke. Skriver jeg fort i word må jeg vente på at laptopen skal bli ferdig med setningen etter at jeg har skrevet... Oppstart tar enormt lang tid, gjerne opp mot ti minutter. Så: er laptopen "svidd" på et eller annet vis, eller er det noe jeg kan gjøre selv for å få den til å gå "normalt tregt", tilnærmet slik den gjorde da den var ny? All hjelp mottas med stor takk! Edit: Vet ikke om det er noen sammenheng, men batteriet nekter å lade seg. Nytt batteri er grisedyrt (og sikkert umulig å få tak i til en så gammel laptop), så maskinen må stå koblet til strømnettet for å fungere. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Vet ikke om det er noen sammenheng, men batteriet nekter å lade seg. Nytt batteri er grisedyrt (og sikkert umulig å få tak i til en så gammel laptop), så maskinen må stå koblet til strømnettet for å fungere. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Hmm, treig harddisk og lite ram tror jeg er problemet. Se om du får skaffet litt mere ram til den. trenger jaffal 64mb Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 nei, dét er som sagt ikke problemet. problemet er at maskinen har blitt tregere og tregere med tiden, langt tregere enn de elendige spesifikasjonene skulle tilsi. fint om noen har et tips om hva som kan være galt og hvordan dette kan rettes. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 løsning : oppgrader / kjøp ny. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Vet ikke om det er noen sammenheng, men batteriet nekter å lade seg. Nytt batteri er grisedyrt (og sikkert umulig å få tak i til en så gammel laptop), så maskinen må stå koblet til strømnettet for å fungere. jeg har en HP laptopp stående. denne er det heller ikke verdens beste batteri på. men jeg kan ta ut batteriet å sette i bare strømledningen. den starter da også, men med en gang man tar ut ledningen så blekker jo maskina ut så klart. det er nok treig harddisk å lite ram som er det helt store til deg ja. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 nå har ikke jeg erfaringer med laptopper da, men.... det pleier å være harddisk som blir sliten. kjøp ny!! noen pc'er har blitt "så go som ny" eller bedre, bare ved å skifte harddisk! det er i allefall mitt råd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå