Frekvens Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Har fått testet 580 'GOOD' Edition'et mitt med EVGA OC Scanner nå, og med EN GANG det kommer last på det, kommer det en .. jævlige whine fra det. Er dette normalt? Klarer forøvrig ikke å fange opp lyden med telefon. Det er på en måte en syrlig lyd, hvis jeg kan si det på det slik. Er det noe jeg kan gjøre med det? Er ikke noe galt med viftene, da jeg kan smelle disse på 100% uten load uten denne whinen. Testet det litt mer nå, og denne lyden blir skarpere jo høyere clocken på GPU'en er. Må ned på under 400MHz før den er vekke. Endret 3. mai 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Det er nok et tegn på at Strømreguleringen på skjermkortet ditt ikke er klar for å overklokkes. Du kan risikere at kortet tar kvelden tidlig (eller det kan vare i noen år til) uansett er ikke whine et godt tegn. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Det har vært slik siden jeg kjøpte dette. Har forøvrig tenkt å kjøpe ei EK vannblokk til det snart, men det vil vel ikke hjelpe? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Det har vært slik siden jeg kjøpte dette. Har forøvrig tenkt å kjøpe ei EK vannblokk til det snart, men det vil vel ikke hjelpe? Nei, ikke om det er dårlig mosfets / regulering som ikke tåler ytterligere belastning enn det kortet er beregnet til. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Så jeg kan ikke gjøre noe med det? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Om det er dårlig kjøling på Mosfets så kan man fikse dette som regel med en liten ekstra vifte / eller kjøleribbe på disse , ellers er det lite man kan gjøre med mindre man er villig til å modifisere kortet og akkurat der er jeg ikke akkurat så dreven. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Nå har jeg aldri opplevd det i praksis, men det er jo de som mener Coil-whine oppstår på ledningene til skjermkortet, da disse fører mye strøm, og spesielt ved høyere clock og høy last. At lyden endrer seg med satt frekvens kan derfor enten være Mosfetene, eller så kan det altså være coil whine. Begge vil reagere med å endre lydspekteret etter forskjellig strømtrekk og endring i frekvens til GPUen. Nå kjenner jeg ikke til Coil WHine så bra, og det meste jeg har hørt har ikke hatt noen løsning på problemet annet enn å bytte strømforsyning eller skjermkort. Dog kan det tenkes at det kan være verdt å rett og slett prøve med en annen strømkabel til skjermkortet, eller bruke Molex-adaptere osv.. Ja, dette burde kunne gjøre noe med frekvensresponsen til kabelen. Faktisk så kan strømforsyning teoretisk sett kunne påvirke både mosfetene OG coil Whine i negativ grad om det er litt mer oscillasjoner eller harmoniske svingninger enn det burde være. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Får prøve med et annet sett med kabler da, hvis jeg finner disse Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Husk at det nok ikke vil hjelpe alle mest med to helt like kabler, men om du har noen med forskjellig lengde, tykkelse eller antall ledere, så kan nok dette raskt gjøre et utslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå