gier008 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Hei! Kjøpte meg et speilreflekskamera for et år siden, og har lekt litt med det. Kjøpte Sony alpha 37 (billig, men greit for en nybegynner), med standard zoom-objektivet. Men jeg har hørt fra mange at alle burde ha et 50mm objektiv. Jeg har kikket litt rundt og valget står nå mellom Sony Alpha 50mm f/1,4, eller Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Hvilket er det dere som har litt peiling anbefaler? Kom gjerne med andre anbefalinger. Endret 3. mai 2013 av gina008 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 50mm er normalobjektiv på fullformat. På ditt kamera er det 35mm som et normal brennvidde. Det handler om å ha et fastobjektiv som tilsvarer øyets naturlige perspektiv. Det gjør ikke 50mm på crop-kameraer som ditt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Sett objektivet du har på 50 mm og ta noen bilder og se om brennvidden er passer deg, gjør det samme på ca 30 mm og se om det er bedre. De fleste foretrekker kortere brennvidde enn 50 mm på et sånt kamera men alle har forskjellige meninger om hva som er best. Endret 4. mai 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Sett objektivet du har på 50 mm og ta noen bilder og se om brennvidden er passer deg, gjør det samme på ca 30 mm og se om det er bedre. De fleste foretrekker kortere brennvidde enn 50 mm på et sånt kamera men alle har forskjellige meninger om hva som er best. Det er en lur måte å gjøre det på. Men jeg har enda til gode å høre om noen med crop-kamera som syns at nettopp 50mm fastoptikk er det de liker å gå rundt med til vanlig å ta bilder med. Like lite som de med FF-kamera syns at 85mm'eren er grei å bruke som normaloptikk. Det oppleves rett og slett for trangt til vanlig, og det er en god grunn til at det heter portrett-objektiv. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Det er en lur måte å gjøre det på. Men jeg har enda til gode å høre om noen med crop-kamera som syns at nettopp 50mm fastoptikk er det de liker å gå rundt med til vanlig å ta bilder med. Like lite som de med FF-kamera syns at 85mm'eren er grei å bruke som normaloptikk. Det oppleves rett og slett for trangt til vanlig, og det er en god grunn til at det heter portrett-objektiv. Jeg kjenner en som liker å isolere ut detaljer og som bruke 50-70 mm mye av tiden men det er nok ikke så mange av dem. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hei! Kjøpte meg et speilreflekskamera for et år siden, og har lekt litt med det. Kjøpte Sony alpha 37 (billig, men greit for en nybegynner), med standard zoom-objektivet. Men jeg har hørt fra mange at alle burde ha et 50mm objektiv. Jeg har kikket litt rundt og valget står nå mellom Sony Alpha 50mm f/1,4, eller Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Hvilket er det dere som har litt peiling anbefaler? Kom gjerne med andre anbefalinger. Sony 35mm f/1,8 er jo et røverkjøp i forhold til ytelse og gir en brennvidde tilsvarende 50mm på fullformat. Som normalobjektiv så er dette helt glimrende Lenke til kommentar
gier008 Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Så det dere anbefaler er at jeg kjøper 35mm, hvis jeg skal kjøpe et fastobjektiv? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Så det dere anbefaler er at jeg kjøper 35mm, hvis jeg skal kjøpe et fastobjektiv? Det er du som bør vite om 35 mm eller 50 mm passer best til deg. Jeg ville fulgt rådet til Kristallo i post #3 slik at du kan få en ide om hva DU vil ha. Lenke til kommentar
gier008 Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Ok! Takk for gode tips og svar! Har dere noe 35mm objektiv å anbefale? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Sony 35mm f/1,8 er jo et røverkjøp i forhold til ytelse og gir en brennvidde tilsvarende 50mm på fullformat. Som normalobjektiv så er dette helt glimrende Ok! Takk for gode tips og svar! Har dere noe 35mm objektiv å anbefale? Nevnte objektiv burde gjøre jobben. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg ville gått for 35mm før 50mm. 35mm er det objektivet som stort sett sitter på cropkameraet mitt. Lenke til kommentar
gier008 Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Da er Sony SAL 35mm f/1,8 bestillt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå