Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg et speilreflekskamera for et år siden, og har lekt litt med det. Kjøpte Sony alpha 37 (billig, men greit for en nybegynner), med standard zoom-objektivet.

Men jeg har hørt fra mange at alle burde ha et 50mm objektiv. Jeg har kikket litt rundt og valget står nå mellom Sony Alpha 50mm f/1,4, eller Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM

Hvilket er det dere som har litt peiling anbefaler? Kom gjerne med andre anbefalinger.

Endret av gina008
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett objektivet du har på 50 mm og ta noen bilder og se om brennvidden er passer deg, gjør det samme på ca 30 mm og se om det er bedre. De fleste foretrekker kortere brennvidde enn 50 mm på et sånt kamera men alle har forskjellige meninger om hva som er best.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Sett objektivet du har på 50 mm og ta noen bilder og se om brennvidden er passer deg, gjør det samme på ca 30 mm og se om det er bedre. De fleste foretrekker kortere brennvidde enn 50 mm på et sånt kamera men alle har forskjellige meninger om hva som er best.

Det er en lur måte å gjøre det på.

Men jeg har enda til gode å høre om noen med crop-kamera som syns at nettopp 50mm fastoptikk er det de liker å gå rundt med til vanlig å ta bilder med. Like lite som de med FF-kamera syns at 85mm'eren er grei å bruke som normaloptikk. Det oppleves rett og slett for trangt til vanlig, og det er en god grunn til at det heter portrett-objektiv.

Lenke til kommentar

Det er en lur måte å gjøre det på.

Men jeg har enda til gode å høre om noen med crop-kamera som syns at nettopp 50mm fastoptikk er det de liker å gå rundt med til vanlig å ta bilder med. Like lite som de med FF-kamera syns at 85mm'eren er grei å bruke som normaloptikk. Det oppleves rett og slett for trangt til vanlig, og det er en god grunn til at det heter portrett-objektiv.

Jeg kjenner en som liker å isolere ut detaljer og som bruke 50-70 mm mye av tiden men det er nok ikke så mange av dem.
Lenke til kommentar

Hei!

Kjøpte meg et speilreflekskamera for et år siden, og har lekt litt med det. Kjøpte Sony alpha 37 (billig, men greit for en nybegynner), med standard zoom-objektivet.

Men jeg har hørt fra mange at alle burde ha et 50mm objektiv. Jeg har kikket litt rundt og valget står nå mellom Sony Alpha 50mm f/1,4, eller Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM

Hvilket er det dere som har litt peiling anbefaler? Kom gjerne med andre anbefalinger.

Sony 35mm f/1,8 er jo et røverkjøp i forhold til ytelse og gir en brennvidde tilsvarende 50mm på fullformat.

Som normalobjektiv så er dette helt glimrende :)

Lenke til kommentar

Så det dere anbefaler er at jeg kjøper 35mm, hvis jeg skal kjøpe et fastobjektiv?

Det er du som bør vite om 35 mm eller 50 mm passer best til deg. Jeg ville fulgt rådet til Kristallo i post #3 slik at du kan få en ide om hva DU vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...