Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke regler må jeg forholde meg til dersom jeg flytter til Italia?

Atmosphere

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å flytte med dama til Italia. Er heldig, og jobber 2-4-turnus i Norge, noe jeg kommer til å fortsette meg---det vil si at jeg kommer til å jobbe i Norge, og fly opp og ned når jeg skal på rigg, og eller være 4 uker i slengen i Italia. Dette er både pga. min spesialisering (petroleumsingeniør), og at arbeidsmarkedet i Italia er elendig for unge folk, og at selvfølglig at lønnen og turnusen er bra.

Vi kommer til å leie i første omgang, siden det foreløpig er på "hvorfor ikke" stadiet, og vi vil se om vi liker det.

Hvordan blir det for meg ift. regler? Tenker da på skatt, om jeg må registrere noen plass at jeg ikke lenger bor i Norge, og hvordan dette blir med arbeidsgiver? Tenker da på norske regler, de italienske er vel et annet kapittel, men så lenge jeg ikke jobber der, så regner jeg med at jeg kan bo der på et forlenget visum evt.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarte på dette på en tråd her for ikke så lenge siden.

Så lenge du oppholder deg i Norge en viss tid, arbeider i Norge og har pengene dine i Norge så vil du skattes i Norge. Italienske regler tror jeg ikke vil gripe inn her, med mindre de har en sær regel om at du må skatte fordi du oppholder deg der.

I alle tilfeller bør du høre med ditt lokale skattekontor.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg trodde dette var en ganske uvanlig problemstilling, så jeg bladde ikke så langt tilbake, men fant tråden du snakker om nå.

Det å skatte til Norge er greit. Ved litt telling på fingrne, så jobber jeg 126 dager i året, og kommer sikkert til å være her litt utenom òg, så kan sikkert regne med 150 dager i Norge i løpet av ett år.

Må jeg registrere meg som utflyttet på noen måte, eller kan jeg egentlig bare å finne meg en leilighet og sette meg på første fly ned? Jeg vet at for amerikanere (damen er amerikansk), kan få opphold så lenge de ikke jobber i Italia ganske lett, og med studentvisum kan de jobbe 20 t/uken, men med en gang man skal jobbe der blir det ganske komplisert. Regner med at det er lettere for nordmenn, så da bør det vel gå greit så lenge jeg ikke tjener penger der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...