Gå til innhold

VG3 Romteknologi vs. Påbygg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tilbud om plass på VG3 Romteknologi på Andøya, men samtidig har jeg fått tilbud fra påbygging til generell studiekompetanse her jeg bor (Østlandet), som i utgangspunktet var førstevalget mitt.

Er veldig usikker på hva jeg skal velge, er det noen som har gått der og kan si litt om egne erfaringer?

Det er langt hjemmefra (150 mil), og jeg vet ikke om det er verdt det. Skal uansett studere videre, så måtte tatt påbygg der oppe samtidig. I tillegg trenger jeg fysikk og matte for å komme inn på de studiene jeg er interessert i, er det noe de tilbyr på skolen?

Er forresten jente, er miljøet greit blant de få jentene som er/har vært der? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høyt snitt har du, og hvilken skole går du på? Om du ønsker å legge ut om det.

Du får romfysikk der oppe, som jeg tror teller som Fysikk 1, og du får en type T-matte, så om du trenger spesiell studiekompetanse må du gå et år til for å ta R1 og R2, eller ta dette som privatist. Historie og Norsk er jo noe du vil trenge for å få studiekompetanse, og dette må du ta som privatist om du velger romteknologi, og skolen tilbyr undervisning utenom ordinær skoletid i disse to fagene.

Lurer på snittet dit da jeg har veldig lyst til å komme meg inn på den linja, og jeg bor på Østlandet selv. :)

Lenke til kommentar

Jeg har 5,3 i snitt og går på Åssiden VGS i Drammen :)

Jeg er SÅ usikker på hva jeg skal velge, da skolen jeg kom inn på som tilbyr påbygg er en privatskole. Derfor passer det så fint å ta ekstrafag (fysikk og matte), i motsetning til å reise til Nord. Da vil det ta lengre tid før jeg kommer igang med utdanningen min.

Håper noen med erfaring kan komme med noen tips :)

Lenke til kommentar

Snakka nettopp med Hugo og fikk vite at jeg kom inn. Sendte en melding og spurte, fikk nummer og e-post av en tidligere elev.

Privatisteksamener betaler skolen for, ihvertfall norsk og historie. Jeg har ikke planer om å ta spesiell studiekompetanse, da jeg har planer om å studere informatikk, så da holder det med R1 og Fysikk 1, jeg tar R1 nå og fysikk får jeg tatt der oppe. Han sa at det bare er å sende melding eller å ringe han om jeg lurer på noe. :)

76115632 er nummeret jeg ble oppringt av.

91399879 er nummeret jeg fikk av en tidligere elev.

Har også e-posten hans liggende et sted om du ønsker.

Gleder meg som en unge nå, selv om jeg ender opp i et avstandforhold ved å reise.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Snakka nettopp med Hugo og fikk vite at jeg kom inn. Sendte en melding og spurte, fikk nummer og e-post av en tidligere elev.

Privatisteksamener betaler skolen for, ihvertfall norsk og historie. Jeg har ikke planer om å ta spesiell studiekompetanse, da jeg har planer om å studere informatikk, så da holder det med R1 og Fysikk 1, jeg tar R1 nå og fysikk får jeg tatt der oppe. Han sa at det bare er å sende melding eller å ringe han om jeg lurer på noe. :)

76115632 er nummeret jeg ble oppringt av.

91399879 er nummeret jeg fikk av en tidligere elev.

Har også e-posten hans liggende et sted om du ønsker.

Gleder meg som en unge nå, selv om jeg ender opp i et avstandforhold ved å reise.

Gratulerer! :)

Takk for info, men jeg har nummeret hans og har snakket med han flere ganger over tlf. Jeg hadde ikke forventet å bli kontaktet i det hele tatt, så ble litt satt ut når han ringte.

Romteknologi frister, men det er flere grunner til at jeg ville blitt værende her.. Vet ikke om grunnene for, veier opp for grunnene imot. Må ta meg en tenkeperiode, selv om jeg har dårlig tid mtp. frister hos den andre skolen jeg satte på førstevalget mitt.

Jeg ville helt klart valgt romteknologi! Utrolig lærerik utdanning og du får noe ut av det! Vis det skulle være sånn rom teknologi ikke passer for deg, er det fult mulig å ta et 4år med påbygg :)

Takk for svar! :)

Har du gått der selv, eller kjenner noen?

Lenke til kommentar

Gratulerer! :)

Takk for info, men jeg har nummeret hans og har snakket med han flere ganger over tlf. Jeg hadde ikke forventet å bli kontaktet i det hele tatt, så ble litt satt ut når han ringte.

Romteknologi frister, men det er flere grunner til at jeg ville blitt værende her.. Vet ikke om grunnene for, veier opp for grunnene imot. Må ta meg en tenkeperiode, selv om jeg har dårlig tid mtp. frister hos den andre skolen jeg satte på førstevalget mitt.

Takk for svar! :)

Har du gått der selv, eller kjenner noen?

Jeg kjenner noen som går det og har hørt mye godt om det! og jeg har selv flyttet for å gå Flyfag og det er litt tungt å flytte fra venner og familie, men man blir kjent med nye fantastiske folk, siden både flyfag og romteknologi er landsdekkende linjer.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner noen som går det og har hørt mye godt om det! og jeg har selv flyttet for å gå Flyfag og det er litt tungt å flytte fra venner og familie, men man blir kjent med nye fantastiske folk, siden både flyfag og romteknologi er landsdekkende linjer.

Så du synes det er verdt det? Spørs vel kanskje hvor mye man vil gå på den linja.. Regner med at det er mye matte, noe jeg har lyst til å forbedre meg i (aldri vært sterk i matte, hatet det på ungdomsskolen).

Har ikke hatt matte siden VG1, hvor jeg fikk 4. Vet at det meste er mulig hvis man vil, så håper ikke det ville vært et problem. Men alle studier jeg synes virker interessante inneholder matte, så kan ikke unngå det.

Gikk Romtek for noen år siden. Har aldri hatt så mye moro, før eller etter. Fantastisk miljø, vanvittig trivelige folk. Det finnes en egen tråd om romtek her: http://www.diskusjon...

Ikkepedia-artikkel. Den var bedre før, nå har noen blitt seriøse eller noe: http://ikkepedia.org/wiki/Romling

Har vært innom den tråden flere ganger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...