Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn når det gjelder domener, så jeg trenger litt hjelp. Skal ha meg et .com domene, som skal brukes til mail(et par kontoer) først og fremst men også en liten hjemmeside etterhvert. Så kommer spørsmålene:

1. Kan jeg registrere et domene, får så å sette opp en server selv hjemme med mail kontoer, og bare betale den årlige avgiften for selve domenenavnet?

2. I så fall er dette mye arbeid/vanskelig? Kan det brukes freeware?

3. Hvis ikke, hvilke alternativer har jeg, og hva vil det koste?

Andre lure tips og forslag til hvor jeg skal kjøpe domene og eventuelt webhotell mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt mer leting her på forumet har jeg funnet ut litt mer.

På f.eks www.domeneshop.no kan jeg kjøpe et .com domene for 125 kr, og etter det betale 125 i året for domenenavnet.

De har også noe de kaller en domenepakke (195 kr per år) med 2 mailkontoer (det holder foreløpig) og www forwarding. Det vil vel si at jeg kan ha en hjemmeside en annen plass på nettet, som .com domenet mitt peker på? Jeg forstår det også slik at jeg i tillegg kan sette opp en mail server hjemme med så mange mail adresser jeg bare vil.

Stemmer dette, og finnes det andre som tilbyr det samme billigere?

Edit: Og jeg har dette domenenavnet til odel og eie resten av livet så lenge jeg betaler de 125 kronene per år ikke sant?

Lenke til kommentar

Det enkleste vil nok være å bruke en webhotell løsning. Da får du domenet og plass på en server, som oftest på en kjapp forbindelse. Eksempler på slike er www.devco.no , www.osei.no , www.webhuset.no og mange flere.

Skal du drive en server hjemmefra bør du ha en rask linje, fast ip adresse er også en fordel, maskinen bør nok også være ganske rask med tanke på harddisker og minne. Å registrere et domene for å kjøre på egen server er fullt mulig men jeg vet ikke hvor man registrerer slikt for øyeblikket. Spørs om det blir noe særlig billigere enn en webhotell løsning også.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se så skal han ha et e-post hotell.

Dette kan gjøres på en billig, og vanskelig måte.

Også en noe dyr, men enkel måte.

Den første vil være å kjøpe et domene hos domeneshop for 125 kr.

Sette opp en linux server fra noen gamle data deler du finner ;)

Instalere massevis av de fine open source pakkene som kan fåes.

Søke litt på google etter hjelp til å sette opp navnetjenere. (nameservere)

Som peker domene ditt dit du vil, og lager e-post kontoer med et program som jeg ikke husker hva heter, sent på kvelden vettu :p

Dette vil koste deg 125 kr. + *dsl regning.

Den andre vil være å kjøpe et domene med 2 mail adresser og betale 25,- mer i mnd for 10 til.

noe som da blir 620 kr i året. + internet reging.

Den første gjelder da hvis du har adsl eller lignende "alltid på" internet :)

Edit: glemte pris på nameserveren til domeneshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...