Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Henge opp i gipsplate med mur rett bak

Anbefalte innlegg

Skal henge opp en ganske lett hylle i en gipsvegg, og har god erfaring med gipsankere fra tidligere. Men veggen jeg skal feste til nå består av en ca 1 cm tykk gipsplate direkte limt på murvegg (teglstein, faktisk), og da får jeg ikke brukt gipsankere (fordi det ikke er noe luft eller noe mykt bak gipsen). Finnes det noen annen utvei enn å måtte bore et stykke inn i teglsteinen og bruke murplugger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok borre ja. Det finnes lim som er sterkt nok i seg selv, men problemet er at selv ved lett belastning er det lett for at pappen på gipsplaten gir etter og hyllen detter ned.

Men det er ikke noe problem å borre. Du får tak i plugger i alle slags størrelser, maskin kan du kjøpe/låne/leie om du ikke har det, og bor selges stykkvis i korrekte størrelser. Det er ikke mer arbeid med det enn gipsankere (hvor man også må borre).

Lenke til kommentar

Okay, takk for gode svar!

De gipspluggene så litt for spinkle ut.

Så da må jeg vel investere i en ordentlig boremaskin. (Gipsplatene kommer man jo gjennom med et batteridrevet drill, men muren krever vel noen flere watt...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Teglstein varierer, men kan være kjempehardt å bore i. Kjøp deg en borhammer, mye bedre enn slagdrill til mur etc.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det forskjell i kvaliteten på en dyr drill og en billigere drill men funksjonaliteten er den samme.

Av ditt svar, forstår jeg at du ikke vet forskjellen! Det viktigste er ikke prisen, men prinsippet!

Enkelt fortalt, så har en borhammer, et eget "stempel" som slår på boret, samtidg som en annen mekanisme dreier boret sakte rundt. Mesteparten av energien går til slaget. En drill har ikke dette systemet og basserer seg på et langt mindre effektivt slagsystem. På en drill, går mesteparten av energien til å dreie boret og ikke til slaget. Og det er en av årsakene til at borhammere ble utviklet, etter omtrent samme system som trykklufthammere. Så spessielt i harde bygningsdeler, som hard betong/stein, er driller med slagfunksjon mer eller mindre ubruklige. Selv veldig dyre driller! Mens en borhammer, fikser det lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...