Gå til innhold

Ny spørreundersøkelse: Den norske befolkning vil straffe og sensurere ekstremister.

Anbefalte innlegg

* Samtidig er det bare én av tre som er enige i at religiøse ekstremister og rasister bør få holde offentlige møter og demonstrasjoner.

* Bare én av fem mener at personer som ønsker å avsette regjeringen med makt, bør få holde møter og demonstrasjoner.

For noen smartinger, meninger som disse gir jo ingen presedens for folk som har disse meningene til å sensurere folk med andre meninger? :hmm:

* Ønsket om både straff og sensur for dem som benytter seg av ytringsfriheten er også stor blant det norske folk.

Ikke overraskende, nordmenn flest er konformitetister.

* Hele ni av ti er enige i at oppfordringer til vold og trusler mot enkeltpersoner eller grupper bør kunne straffes.

Her er det nok tvilsomt snakk om alle enkeltpersoner og grupper, some are more equal than others.

* Det er stor oppslutning om overvåking av personer med ytterliggående meninger, hele tre av fire mener at disse bør overvåkes og ca. halvparten mener at politiske partier som ønsker å avskaffe demokratiet bør kunne forbys.

"Ytterligegående meninger" er et subjektivt spørsmål, de fleste mennesker i Norge har ikke den ringeste anelse av hva "demokrati" faktisk betyr, det er ingenting som tilsier at "ytterligående" motstand mot parlamentarismen nødvendigvis er anti-demokratisk.

* Tre av fire av oss, mener det er viktig å ivareta ytringsfriheten.

* Flertallet i alle undergrupper av undersøkelsen støtter ytringsfriheten. Menn, høyt utdannede, samfunnsengasjerte og personer som ikke er så opptatt av materielle verdier er mer opptatt av ytringsfrihet enn andre.

Meningsløst svada, her er det tydelig at mange har store problemer med å forstå begrepet "ytringsfrihet", konklusjonen over viser jo at de fleste forstår dette som; "folk kan si hva de vil, så lenge de er enige med meg".

* Samfunnsengasjerte personer er også noe overraskende i større grad for å straffeforfølge ytringer.

"samfunnsengasjerte og personer som ikke er så opptatt av materielle verdier er mer opptatt av ytringsfrihet enn andre."

Og jeg er kongen av Zanzibar, jeg er ikke overrasket, "samfunnsengasjerte personer" er nok ofte medlemmer av "Human-Etisk forbund", partivesenet, veledige organisasjoner osv, altså gutenmenschensammenkomster par excellence og mennesker som tar propagandaen i mediene alvorlig, dette overrasker meg like lite som at en fisk som er ute av sitt rette element (vann) dør på land.

Om undersøkelsen er representativ har Voltaire blitt snudd på hodet; jeg er uenig i det du sier og vil inntil døden forhindre deg fra å si det.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...