Shrooms Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) http://www.aftenpost...ml#.UYOT5ODhqf4 "Personer med ytterliggående meninger bør kunne overvåkes. Politiske partier som ønsker å avskaffe demokratiet, bør forbys. Det mener et flertall av Norges befolkning." Det er ikke noe demokrati å avskaffe når folk skal holde på slik. Jeg skammer meg over at jeg må dele samme land med den gjengen her. Endret 3. mai 2013 av Shrooms Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Det er et relevant spørsmål om hvorvidt et demokrati bør kunne tillates å avskaffe seg selv. Et negativt svar på det spørsmålet er ikke tilstrekkelig for å si at demokratiet har spilt falitt - demokrati innebærer ikke bare å sikre dagens velgeres interesser, men også morgendagens. 4 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Når spørsmålet er om ytterliggående meninger bør sensureres er det sikkert enkelt å få med et flertall. Når man så skal diskutere definisjonen av ytterliggående, håper jeg flere tenker seg om lenger enn det tar å si "andre meninger enn mine". Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Når spørsmålet er om ytterliggående meninger bør sensureres er det sikkert enkelt å få med et flertall. Når man så skal diskutere definisjonen av ytterliggående, håper jeg flere tenker seg om lenger enn det tar å si "andre meninger enn mine". Ja, det håper jeg og. Men det er ingen automatikk i det. Poenget er jo at alle bør få ha meningene sine i fred, uten at de skal bli trakkasert pga det. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Helt klart. Frykten er jo at meninger blir omgjort til handlinger når de kommer langt nok på ekstrem-skalaen. Og frykt er en fin faktor når man skal forby ting. Faktisk noe av det aller beste. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Helt klart. Frykten er jo at meninger blir omgjort til handlinger når de kommer langt nok på ekstrem-skalaen. Og frykt er en fin faktor når man skal forby ting. Faktisk noe av det aller beste. Så absolutt, men nå burde vi forsøke så hardt vi kan å ikke la frykten styre samfunnet vårt. Det blir ikke pent. Det er heller ingen sammenheng mellom terror-handlinger og ekstreme meninger. Det som er tilfelle er det at veldig mange ekstreme mennesker verden over blir sensurert, de blir tråkket på og de blir utstøtt fordi de har andre meninger. På denne måten skapes terroren. Den skapes når folk blir krenket. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Vanskelig å legge mye vekt i denne spørreundersøkelsen siden det folk forbinder med ytterligående og ekstreme kan variere mye. Det kan være alt fra ABB og Al Qaida til Jensen og Moxnes. Dessuten blir vel de med ytterligående meninger og andre ekstremister uansett overvåket av PST allerede, hva folket ønsker vil neppe ha noen innvirkning. Endret 3. mai 2013 av mofomofo Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Så absolutt, men nå burde vi forsøke så hardt vi kan å ikke la frykten styre samfunnet vårt. Det blir ikke pent. Det er heller ingen sammenheng mellom terror-handlinger og ekstreme meninger. Det som er tilfelle er det at veldig mange ekstreme mennesker verden over blir sensurert, de blir tråkket på og de blir utstøtt fordi de har andre meninger. På denne måten skapes terroren. Den skapes når folk blir krenket. Tanker blir til ord som igjen blir til handlinger som igjen sier noe om ens karakter, og til slutt bestemmer ens skjebne. Man skal vokte sine egne tanker - rett og slett Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Dessuten blir vel de med ytterligående meninger og andre ekstremister uansett overvåket av PST allerede, hva folket ønsker vil neppe ha noen innvirkning. Holdningene er ikke noe mindre forkastelige selvom de ikke har noen innvirkning. Tanker blir til ord som igjen blir til handlinger som igjen sier noe om ens karakter, og til slutt bestemmer ens skjebne. Man skal vokte sine egne tanker - rett og slett Å mene at en person som har et annerledes politisk syn(ekstremisme) har en større sjangs for å begå en terrorhandling bare fordi han andre meninger er på grensen til hjernedødt. 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Problemet er at TNS Gallup gjennomfører slike undersøkelser via. bla. automatiske telefonoppringninger hvor man trykker knapper. Man får som regel ikke all den informasjonen man trenger før undersøkelsen starter, og man blir ledet frem til en konklusjon. Da får man også svar ifra folk som motsier seg selv. Som f.eks at 75% sier ytringsfriheten er det viktigste samtidig som man vil sensurere og forby. Det er heller ikke lagt noe nivå for hva som er en ytterliggående mening f.eks. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Problemet er at TNS Gallup gjennomfører slike undersøkelser via. bla. automatiske telefonoppringninger hvor man trykker knapper. Man får som regel ikke all den informasjonen man trenger før undersøkelsen starter, og man blir ledet frem til en konklusjon. Da får man også svar ifra folk som motsier seg selv. Som f.eks at 75% sier ytringsfriheten er det viktigste samtidig som man vil sensurere og forby. Det er heller ikke lagt noe nivå for hva som er en ytterliggående mening f.eks. Utvilsomt er det dårlig. Men litt av problemet som jeg fremstiller her er at folk er villig til å la andres meninger bli sensurert hvis det blir ansett som "feil" eller "farlig". Dette er tankeganger som jeg personlig syns er helt forkastelig. Samme hva denne meningen måtte være. 2 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Enig. Jeg synes det går en klar linje i sanden mellom ytringer og voldsbruk og trusler om voldsbruk. Vi må strekke oss langt for å beskytte meningene til også dem vi er uenige med. Og som det påpekes er det et viktig spørsmål om demokratiet skal få lov til å avvikle seg selv. Uansett holder det da ikke med 50.1% av stemmene, men man må vel ha 3/4 enighet i stortinget for å endre grunnloven om jeg ikke husker feil. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg synes det går en klar linje i sanden mellom ytringer og voldsbruk og trusler om voldsbruk. Den linjen går ikke i sanden, men er derimot streket opp i dørterskelen til Stortinget: De innenfor kan bruke vold (og trusler om voldsbruk) mot de utenfor, mens de utenfor kan "ytre" seg til de blir grønn i trynet, medmindre deres ytringer er blir så ubehagelig for de som er innenfor at disse bestemmer seg for å bruke vold (og trusler om voldsbruk) for å kneble de som er utenfor. Klart iblandt en der en og annen utenfor som ikke har forstått hvor skillelinjen går, og oppfører seg som en som er innenfor, da blir denne som er utenfor raskt stemplet som den terrorist han er ... av de innenfor. Endret 3. mai 2013 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) De "ekstreme ytringene" som regjeringen nå vil fjerne, er ikke fra ekstreme muslimer, de er tvert imot ønsket av regjeringen. De ekstreme ytringer som regjeringen og media snakker om, er bla kritikk av regjeringen og regjeringens politikk. Men de bruker møter og demonstrasjoner utført av ekstreme muslimer som illustrasjon og unnskyldning i media, for å lure folk til å akseptere slike begrensninger i ytringsfriheten fordi de vet at folket frykter ekstreme og voldelige muslimer. Endret 3. mai 2013 av Baltazar94 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Det jeg er mer interesert i er hvor mange som er interesert i å sensurere ytterligående meninger. Det er nok ikke mange. Men blandt politikere er det mange som er interesert i å forby partier og meninger som ikke regnes som akseptable. F.eks. i valget i Iran så kan du bli straffet for å hevde at det var juks. Endret 4. mai 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 F.eks. i valget i Iran så kan du bli straffet for å hevde at det var juks. I Norge kan du bli straffet for å fornærme herskerne og deres lakeier. So, whats the difference? 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 I Norge kan du bli straffet for å fornærme herskerne og deres lakeier. So, whats the difference? Du kan ikke det i Norge. Hvis det var tilfellet så ville Siv Jensen ha blitt straffet. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 I Norge kan du bli straffet for å fornærme herskerne og deres lakeier. So, whats the difference? Fornærmelser skader og det Dr ikke lov å skade andre Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 De "ekstreme ytringene" som regjeringen nå vil fjerne, er ikke fra ekstreme muslimer, de er tvert imot ønsket av regjeringen. De ekstreme ytringer som regjeringen og media snakker om, er bla kritikk av regjeringen og regjeringens politikk. Men de bruker møter og demonstrasjoner utført av ekstreme muslimer som illustrasjon og unnskyldning i media, for å lure folk til å akseptere slike begrensninger i ytringsfriheten fordi de vet at folket frykter ekstreme og voldelige muslimer. skal du terrorisere denne tråden også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå