Ord Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Hei! Jeg har noen spørsmål angående det å ta flere grader samtidig: Hvordan foregår det seg? Hvordan går man frem? Er det i det hele tatt tillat? Dersom jeg f.eks. vil ta en grad ved en høyskole i Bergen, samtidig som jeg tar en grad ved univsersitetet i Oslo, hvordan skulle jeg løst det? Takker for svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Det er ingen begrensning (ut over at du bare kan møte på en eksamen på samme tidspunkt, med mindre du kan klone deg selv) på hvor mange grader du kan ta samtidig. Vil du ta en grad i Bergen og en grad i Oslo samtidig bør du sørge for at det er minst mulig pliktig oppmøte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Men det er begrensninger på hvor mange studier du kan starte på samme opptaksår. Lenke til kommentar
Ord Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Takker man bare "ja" på to steder, da? Lenke til kommentar
Ord Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Men det er begrensninger på hvor mange studier du kan starte på samme opptaksår. Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Samordna Opptak lar deg bare få tilbud fra ett studiested av gangen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg mener at så lenge du må søke via samordna opptak, så får du bare opptak til ett studiested hvert år. Det betyr at det er vanskelig (men ikke umulig, i alle fall ikke på universitetene) å starte samme år på flere grader. En løsning på det (dersom du ønsker å starte på to grader samme år) er å ta en eller flere på en privat høyskole. En annen er å søke opptak på universitetet som enkeltemnestudent, og det andre studiestedet som gradsstudent. Så søker du på opptak til grad på universitetet året etter, og får innpass for de enkeltemnene du har tatt. Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Det er fullt mulig. Snakk med en rådgiver de vil sikkert hjelpe deg Går selv første år økonomi og administrasjon og skal (hvis jeg kommer inn) kombinere med maskin ingeniør studie til høsten. Min plan er å bytte til fleksibel økonomi utdanning, fra 3årig til 4årig utdanning pga fjerning av obligatorisk oppmøte + nettbasert. Også går jeg bare vanlig 3 årig ingeniør. (Fått hjelp av rådgiver ved skolen min til å sette opp en individuell studieplan) Husk, du kommer en dag til 2 bachelor oppgaver samtidig, men har du motivasjonen og interesse for fagene kjør på! Du vil ikke angre på det om du klarer å gjennomføre. Samordnaopptak lar deg bare godta et studie på sidene deres, men vil tro det ordner seg om du bare tar en telefon. Eventuelt så har mange studier egne opptak feks. Jeg mangler R1+R2+Fysikk og søkte TRESS hvor det er opptak uten samordnaopptak i bildet. Lenke til kommentar
Ord Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Det er fullt mulig. Snakk med en rådgiver de vil sikkert hjelpe deg Går selv første år økonomi og administrasjon og skal (hvis jeg kommer inn) kombinere med maskin ingeniør studie til høsten. Min plan er å bytte til fleksibel økonomi utdanning, fra 3årig til 4årig utdanning pga fjerning av obligatorisk oppmøte + nettbasert. Også går jeg bare vanlig 3 årig ingeniør. (Fått hjelp av rådgiver ved skolen min til å sette opp en individuell studieplan) Husk, du kommer en dag til 2 bachelor oppgaver samtidig, men har du motivasjonen og interesse for fagene kjør på! Du vil ikke angre på det om du klarer å gjennomføre. Samordnaopptak lar deg bare godta et studie på sidene deres, men vil tro det ordner seg om du bare tar en telefon. Eventuelt så har mange studier egne opptak feks. Jeg mangler R1+R2+Fysikk og søkte TRESS hvor det er opptak uten samordnaopptak i bildet. Takker for svar. Jeg tenkte mer på å ta en bachelor først, deretter begynne på en ny bachelor, mens jeg tar masteren. To bachelor- (og master)oppgaver samtidig blir litt mye, ja. Et spørsmål (til hvem som helst): Hva med eksamener? Er man så nådeløse på universitetene og høyskolene at man kun har en sjanse på å ta en eksamen, eller finnes det muligheter for å ta eksamener opp igjen? Endret 3. mai 2013 av Ord Lenke til kommentar
felicity Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/programstudent/to_programmr.html Kan dette svare på noe av det du lurer på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå