nomore Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Hei! Vi har nå fått beskjed om at to både elsket og forhatte vaktordninger nå skal fjernes i sin nåværende form, og fast ansatte(nye stillinger) skal gjøre den jobben via en skiftordning. Avgjørelsen er ikke tatt fordi ordningen har vært forhatt av enkelte. Dette er i IT-bransen, og den ene vaktordningen går på å besvare en vakttelefon, hjelpe kunder med problemer og evnt rette feil i systemer i datahallen vår. Vaktordningen går fra kl 16:00(når servicedesk stenger) til kl 07:00(når servicedesk åpner igjen). Det er "frivillig" å være med i ordningen, som man har på rundgang ei uke om gangen. For å være med i ordningen så får man en fast godtgjørelse pr uke man har vakten, pluss overtid pr time man faktisk jobber. Når nye blir ansatt så er den faste godtgjørelsen og potensiale på overtiden lagt inn som ett valgfritt gode, og satt i sammenheng med årslønn og markedet øvrig. Den andre vaktordningen som erstattes er en onsite ordning hvor man er nødt til å sitte i datahallen frem til ett gitt tidspunkt på kvelden. Man får en fast kompenasjon også her for å være på vakt, og dette skal inkludere såkalt "ubekvem tillegg" og kveldstillegg. Kveldsvakten blir ansett som en del av fast arbeidstid, og den som har vakt på kvelden begynner sent på dagen så totalt antall arbeidstimer blir 7,5 pr dag. Denne vaktordningen er ikke frivillig, og alle som jobber på denne avdelingen må ta del i ordningen. Også her blir kompenasjonen annonsert som en del av ett gode som blir satt i sammenheng med årslønn og markdet øvrig. Nå skal altså bedriften ansette flere personer i nye stillinger som skal ta over for disse vaktordningene. Det vil bli intern rekruttering i tillegg, men av hensyn til arbeidstid og arbeidsmiljøloven vil det ikke bli aktuelt å både gå skift og ha vanlig stilling samtidig. Men det kan være aktuelt at man jobber skift i en periode og deretter gå over til vanlig stilling etterpå. Og så rotere igjen i henhold til regelverket. Disse økonomiske kompensasjonene forsvinner da i sin helhet for de som ikke er med på en slik ordning. Spørsmålet mitt blir da, hvordan skal vi som ansatte forholde oss til dette? At dette skal skje er allerede bestemt. Spørsmålet blir, kan vi kreve en mindre lønnsøkning for å kompensere for manglende mulighet for å delta i en vaktordning? For enkelte har deltakelse i vaktordningen gitt 30-40k ekstra i årslønn. Så langt har ikke ledelsen gitt noen signaler om at dette blir aktuelt, men de er også ganske tidlig i prosessen. Derfor ønsker eg, og vi andre, å være tidlig på banen og signalisere våre behov og ønsker så dette kan tas med i planen. Dette innlegget er da ment som en reality-check, for å se om kravet om kompensasjon er helt bak mål, eller retteferdig Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Kort og forenklet: Det kommer an på om vaktordningen er en del av deres arbeidsavtale eller ikke. På samme måte som med bonus, pensjon og mange andre ting, så er det i de fleste arbeidsavtaler kun en henvisning til "gjeldende ordning for xx", og denne kan endres med grunnlag i arbeidsgivers styringsrett. Men enkelte bedrifter har avtalefestet at man skal følge et gitt vaktsystem. Hvorvidt deres ordning er avtalefestet eller ikke kan kun besvares ved en tolkning av arbeidsavtalen deres. Anbefaler å ta kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen Endret 3. mai 2013 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Takker for svar. Vaktordningen ser ikke ut til å være avtalefestet i arbeidsavtalen. Eneste skriftlig dokumentasjon på kompensasjonen er i tilbudet hvert enkelt får før ansettelse. Da forstår eg deg slik at endring i og dertil avvikling av vaktordningene er innenfor bedriftens styringsrett, med mindre enkelte har dette i arbeidsavtalen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Tilbudet hver enkelt får før ansettelse kan fint være å anse som en del av avtalen (i vid forstand, som er det relevante. En avtale er ikke nødvendigvis kun en kontrakt). Er dere organiserte? Har dere tillitsvalgt? Uavhengig av avtalefesting og styringsrett bør slike prosesser alltid involvere de ansatte. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Vi er ikke organiserte. Og tillitsvalgt, det er meg Jobben som tillitsvalgt blir tildelt den som de ansatte mener egner seg best til jobben, og den av de som har minst motvilje. I år var det meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå