Gå til innhold

Dedikert webserver "kneler" pga. trafikk.

Anbefalte innlegg

Nja, nginx kan ha mye å si, spesielt på OpenVZ vps'er, takket være det fantastisk dårlige minne-systemet de til tider har.

Også, kjøre php i en seperat prosess er The Right Thing To Do , og er eneste måte å få det til på i nginx. I apache defaulter det til innebygget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte fra apache til ngix blir uaktuelt siden det er begrenset med hvor mye tid og energi jeg orker å legge ned i det her, men skal se på varnish. Men, med varnish, cacher den bare siden for hver bestemte bruker? Eller lager den én global kopi som alle brukere ser, frem til siden blir oppdatert/endret? Noe vi har slitt med andre wp-spesifikke cache løsninger (plugins) er at brukerne kan oppleve å legge igjen en kommentar på en artikkel, for så å måtte vente mange minutter til cache timeout før de får se hva de skrev inn.

Lenke til kommentar

Heh, vil si (fra erfaring) at det er mye mer arbeid å få Varnish til å spille på lag, enn det er å bytte ut apache med nginx.

Og ja, hvis Varnish ikke er riktig satt opp, så vil du nok få slike problemer. Nå har jeg ikke brukt varnish med wordpress, men husker når jeg satte det foran en mediewiki side jeg har, så måtte jeg endre litt på koden for å få den til å flushe gamle versjoner fra cache. Måtte senere slå av Varnish pga problemer med den + openvz minne systemet (lignende apache problemet jeg nevnte over, bare verre).

Edit: Jeg gjetter på at du enda ikke vet HVORFOR dette skjer? Før du får svar på det, bør du egentlig ikke gjøre noe. Stor sjangs for at du gjør ting værre.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Varnish lager ein global kopi så lenge du ikkje brukar cookies. Kor lenge den skal cache bestemmer du sjølv. 30 sekunders cache er sikkert godt nok. Du bør og kikka på mod_expire til Apache, på den måten kan du konfiguere korleis klienten/nettlesaren skal cache innhald på websida di.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg gjetter på at du enda ikke vet HVORFOR dette skjer? Før du får svar på det, bør du egentlig ikke gjøre noe. Stor sjangs for at du gjør ting værre.

Det er nok mulig. Nå har jeg faktisk skrudd av alle cache systemer både i wordpress og på serveren og nå går det glatt som smør, men så har vi ikke hatt de store peakene med besøkende heller. Vi har en større annonsering i morgen så får vi se hvordan det går.

Jeg har dog troen på at bare noe så enkelt som å sette ned antall artikler pr. side på forsiden fra 12 til 5 vil gjøre store underverker. Har man 1000 besøkende på en time blir det fort en vesentlig forskjell med 5000 kontra 12000 requests.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...