Gå til innhold

Dedikert webserver "kneler" pga. trafikk.

Anbefalte innlegg

Aner ikke om jeg er i riktig kategori, men here goes:

Jeg administrerer en webserver som de siste par dagene tidvis har vært utilgjengelig pga høy trafikk mot serveren. Det er en dedikert server (unmanaged) gjennom servetheworld av det mindre kvasse slaget, men jeg tror den skal tåle belastningen hvis den bare blir konfigurert riktig.

På serveren er det i grunn kun en wordpress blogg som kjøres, men nå tror jeg trafikken har blitt såpass høy at den ikke takler belastningen og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å utbedre dette. Såvidt meg bekjent kjører den CentOS med PLESK som kontrollpanel. Opp intill nå har det gått helt fint og vi har hatt ca. 15-20.000 unike besøkende pr. mnd, men i det siste har facebook pagen vår gått fra 8 til nesten 14k likes på bare noen få dager så jeg tror det er pga. økt trafikk mot serveren som gjør at den kneler. Den blir ikke helt borte, men http og ssh er utilgjengelig en periode frem til antallet requests faller.

Serverens specs er:

Intel Atom D525 1.8 GHz

4 GB RAM

100 mbit nettverk

Tidligere har vi på det værste hatt oppmot 4000 unike besøkende pr. dag uten at det har vært noe problem...

Jeg vet at dette er et fagfelt i seg selv, men kunne gjerne trengt noen tips om hva jeg skal se etter, lenker til guider for optimalisering eller lignende. En managed server koster dobbelt så mye i måneden og siden vi foreløpig er så å si non-profit er det ikke økonomisk mulig for oss som driver nettsiden å betale for dette uten å måtte gå i egen lomme.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gambler på at Plesk står installert på Apache. Ser egentlig ikke hvorfor dere har et fullverdig kontrollpanel (for webhosting) bare for å hoste ene enkel side er tre... Driver dere med hosting? Har dere flere 10-talls sider på webserveren deres?

- Om ikke så er det helt unødvendig å bruke Plesk Panel.

Om det er apache som ligger i "bunnen":

Det er gjerne litt knot å bruke Apache til større websider (iallefall så kan det oftere oppstå problemer), Apache spiser resurser, og er VELDIG glad i RAM til både frokost, middags og kvelds.

Jeg annbefaler en overgang fra Apache til noe slik som Nginx, Nginx brukes bl.a av wikipedia (for å dekryptere alle SSL-connections for å så sende det ukryptert til resten av serverne deres), og er brukt av ca 30% av verdens 1000 støreste websider.

Det er ikke noe vanskelig å få satt opp Nginx - tvert om ganske enkelt.

Vidre så er det viktig å cache data som ikke forandrer seg så ofte, til brukeren. Altså hele temaet kan caches hos brukeren/besøkende - På den måten så laster han/hun ikke temaet (websidens stil - css, og bilder) på nytt neste gang han/hun besøker websiden - kun det nye innholdet.

- Dette er en enkel konfigurasjon i Nginx (sansynligvis lar dit nåverende system deg også gjøre dette).

Det som også er en tanke, er små DoS-angrep - Det er altid noen unger som ikke klarer dy seg. En enkel brannmur klarer filterere ut disse enkele angrepene slik at Web-serveren-softwaren slipper å jobbe med disse.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

*snip*

Hei! Takk for fyldig svar. Du har rett i at serveren kjører Apache, men jeg tror nok ikke jeg skal begi meg ut på eventyr med å skifte ut det.

Det er satt opp en cache plugin (WP supercache) i wordpress, men jeg er usikker på hvor god denne løsningen er. Det er også satt opp lazyload på bilder.

Det er ingen enorm trafikk vi har generelt sett, men vi har alt fra 50-70.000 besøk i måneden (ikke unike) og 2-300.000 sidevisninger.

For noen uker siden ble vi rammet av et slags DDoS angrep men da knelet den fullstendig og jeg måtte ringe support og få de til å reboote serveren for å få den opp igjen. Men de to siste dagene har den bare vært nede i et par timer av gangen, rett etter vi har publisert veldig populære artikler.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Du kjører jo siden på en nokså svak server da. Vanlig webhosting servere har jo XEON CPUer med 6 og 8 kjerner, ofte i dual oppsett.

I tillegg kommer jo disk oppsettet, SAS disker i RAID oppsett eller SSD disker bør kunne hjelpe en del.

Overvåker dere ressursene slik at dere ser hvor trykket et strørst da? Er det på IO operasjoner, CPU eller RAM f.eks.

Vanskelig å kunne hjelpe uten at du poster en masse informasjon om hvordan serveren fungerer under belastning.

Ut i fra spsifikasjonene dine så vil jeg nesten tro at du ville få mye mer for pengene ved å velge en VPS løsning. Alle mine 15 VPS servere (mange ned i 40 kr /mnd) gruser serveren du har nevnt at du bruker.

Fordeler med VPS er også at man lett kan oppgradere til høyere pakker om man trenger mer ressurser, eller flytte alt til en host med bedre disk oppsett om det er flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Tipper at litt enkel tuning i apache (Max connections), Worker istedenfor prefork e.l vil kunne hjelpe på ganske bra.

Edit: Hadde forsåvidt også vært interessant å se hva belastningen på serveren lå på når problemene oppstår.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Du kjører jo siden på en nokså svak server da. Vanlig webhosting servere har jo XEON CPUer med 6 og 8 kjerner, ofte i dual oppsett.

I tillegg kommer jo disk oppsettet, SAS disker i RAID oppsett eller SSD disker bør kunne hjelpe en del.

Overvåker dere ressursene slik at dere ser hvor trykket et strørst da? Er det på IO operasjoner, CPU eller RAM f.eks.

Vanskelig å kunne hjelpe uten at du poster en masse informasjon om hvordan serveren fungerer under belastning.

Ut i fra spsifikasjonene dine så vil jeg nesten tro at du ville få mye mer for pengene ved å velge en VPS løsning. Alle mine 15 VPS servere (mange ned i 40 kr /mnd) gruser serveren du har nevnt at du bruker.

Fordeler med VPS er også at man lett kan oppgradere til høyere pakker om man trenger mer ressurser, eller flytte alt til en host med bedre disk oppsett om det er flaskehalsen.

Kan jeg spørre hvor du finner VPS ned til 40 kr/mnd som gruser den serveren vi har? Den vi har nå har vi leid gjennom servetheworld.net og koster 399/mnd.

Masse info kunne dere sikkert fått, om jeg visste hvordan jeg skulle hentet det ut... Jeg tror jeg fikk installert munin på et tidspunkt, skal se om jeg finner det frem.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Har dere mye bilder og store logoer? Jeg ville satset på et caching system som feks cloudflare eller en annen server som du instalerer feks Nginx på, derreter kjører du feks alt statisk innhold (bilder, logo etc) på denne serveren. Ville ikke helt anbefalt Nginx som en ren webserver men til statisk innnhold (cache) så er det utmerket.

Bare for eksempel Norsk FreakForum kjører på en rellativt enkel server, men det magiske er at de bruker Nginx til og servere alt statisk innhold. Sammen med cloudflare så får du båre caching og ddos beskyttelse.

Lenke til kommentar

Det er en wordpress blogg så det er i grunn bare en logo i header + 5 små thumbnails + ett bilde pr. artikkel (artikler på forsiden var satt til 12, satt ned til 5 nå).

Med firebug får jeg opp at ca. 2 MB data lastes på forsiden, hvorav 1.5 er bilder. Det er uten lazyload siden denne sluttet å virke etter jeg prøvde å bytte fra WP Super Cache til W3 Total Cache hvor jeg også satt opp APC på serveren slik at den kjører mot/med (?) W3 Total Cache (som er en wordpress plugin).

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvor du finner VPS ned til 40 kr/mnd som gruser den serveren vi har? Den vi har nå har vi leid gjennom servetheworld.net og koster 399/mnd.

VPS servere er stort sett alltid mye kraftigere enn en dedikert server. Prosessorene er mye kraftigere, disksystemet er mye bedre (stort sett) og RAM er lett å oppgradere.

Derfor vil en billig VPS lett slå serveren din på ytelse.

Kjør f.eks UnixBench på serveren din å se hvilket resultat du får. Vedder mye på at nokså billigere VPS servere får høyere resultat.

Men om ikke CPUen er det som gjør at sidene dine går sakte har det jo ikke så mye å si.

Men f.eks er jeg nesten sikker på at bedre CPU og et bedre disksystem (siden du har en dedikert server, regner jeg med at sidene ligger på en vanlig SATA disk) vil gjøre underverker for sidene dine.

Men de beste prisene på servere finner du ikke i Norge. Vet jo ikke hvor nøye det er om folk får 30ms eller 45ms responstid mot serveren?

Lenke til kommentar

Vel, pdd tar det over 10 sekunder bare å laste forsiden så om responstiden øker med 15 ms tror jeg det er knusende likegyldig. Skulle gjerne likt å kjøre unixbench, men nå er altså siden nede igjen (504 gateway timeout) og da kommer jeg ikke inn via ssh.

Hvordan ser det her ut? Den til €25

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Transip som du linket til får faktisk flere gode tilbakemeldinger på Webhostingtalk.com, så de kan jo være verdt å forsøke.

Hvor stor plass tar sidene dine og hvor stor er databasen osv?

Er det lett å overføre alt fra den serveren du har i dag til en ny en?

Lenke til kommentar

Å overføre tar kun minutter. Databasen er vel rundt 100 mb, selve datamengden er jeg usikker på, men sist gang tok det svært kort tid hvertfall. Siden er ikke mer enn 3-4 år gammel.

Lenke til kommentar

Ok. Men det beste rådet til deg uansett er å skaffe deg kunnskapen om å kartlegge all ressursbruk på serveren din, slik at du kan se hva som er flaskehalsen(e). Er lite poeng å oppgradere hardware om problemet er software relatert.

Også greit å vite om 1 GB RAM eller 16 GB er det som skal til. Webhostingtalk.com er riktig sted for slike diskusjoner og jeg er sikker på at du får hjelp til å ta ut akkurat de loggene du trenger for å analysere serveren din.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager klarer du det der? Kjører flere sites på en røten billig-vps, med besøkende på tilsammen 60k i måneden. Og det ruller uten load i det hele.

Sikker på at du ikke blir DDoS'et eller at minnet ikke blir spist opp?

Edit: Logg tips...

Dstat er et greit tool for generell system logging

Her er kommandoen jeg kjører i screen for å sjekke om ting bruker ressurser på serveren: "dstat -Tcnlmp --tcp --top-cpu --top-mem --top-io --output stats.csv 30"

Lager en stats.csv fil med måling hvert 30. sekund og disse feltene:

"epoch","total cpu usage",,,,,,"net/total",,"load avg",,,"memory usage",,,,"procs",,,"tcp sockets",,,,,"most expensive","most expensive","most expensive"

"epoch","usr","sys","idl","wai","hiq","siq","recv","send","1m","5m","15m","used","buff","cach","free","run","blk","new","lis","act","syn","tim","clo","cpu process","memory process","i/o process"

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Serverens specs er:

Intel Atom D525 1.8 GHz

4 GB RAM

100 mbit nettverk

Den vi har nå har vi leid gjennom servetheworld.net og koster 399/mnd.

Går jeg på f.eks hetzner sin Resteauksjon (oppsagte kundeservere som ikke er standard sortemang).

Så finner jeg f.eks;

- Intel Core i7 920

- 6x RAM 2048 MB DDR3 (12gb)

- 2x HDD 750 GB SATA

- 1x ipv4, /64 ipv6

- 100mbit (redusert til 10mbit etter 5000gb)

til 40euro (ca 310kr).

Godsnakker du med sales, binder til x antall måneder etc kan de forhandle på pris.

Jeg fikk 4 for prisen av 3 med delt gbit port mot bare spørre/kreve det :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Nginx og Apache har null nada niks å sei. Begge to er lynkjappe. Flaskehalsen liggje nok i Wordpress.

Om du ikkje trengler SSL, og har mykje statisk webinnhald, så kan du putte Varnish som cache løysning forann Apache. Det er ein enkelt løysning som vil dramatisk auke ytelsen.

Har du logger som viser til cpubelastning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...