lur4d Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Ser etter et speilreflekskamera som er bra på video, gjerne brukt. Budsjett: mest mulig for minst mulig, men 5000 ish Merke: spiller ingen trille. Må kunne recorde 1080. Og gjerne en linse med vid "aperture"? Skal brukes med Steadycam, så den bør ikke være blytung. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Hva med speilløst? Panasonic GH2 er gammelt men har vært svært bra på akkurat video. Det har nettopp fått en etterfølger GH5 som jeg tror skal ha mange av de samme gode videoegenskapene. Ellers så er Canon 650D vistnok veldig videorettet. Det er massevis av objektiver med stor blenderåpning. Hvilken brennvidde ønsker du? (Vidvinkel-normal-tele). Hvis objektivet skal inngå i budsjettet på rundt 5000 kr så snakker vi mest sannsynlig om Canon/Nikon/Sony 50mm f/1,8 eller Nikon 35mm f/1,8. Trenger du forresten autofokus? Mange proffe videografer synes det er noe ordentlig herk særlig i kombinasjon med stor blenderåpning. Fokus som jager frem og tilbake blir ikke pent. Men det krever selvsagt mer av fotografen. Autofokusobjektiver kan forresten settes i manuell fokus. Det er også mulig å finne objektiver helt uten autofokus på bruktmarkedene. Endret 3. mai 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Siden du skal bruke steadycam så er det jo en mulighet for followfocus etterhvert. Og kanskje diverse annet tilleggsutstyr også. Da tror jeg faktisk at et speilrefleks er mye bedre egnet enn et speilløst system. EOS 60D tror jeg vil passe deg ganske bra. Det ligger riktig i pris og har vridbar skjerm noe jeg vil tro er et stort pluss for video med steadycam. Så vidt jeg husker har du vel også mulighet for manuell justering av lydnivået på 60D. Nikon har også modeller, men da må du over på noe som er forholdsvis nytt(siden canon var litt tidligere ute). Og da går gjerne prisen opp. Når det gjelder objektiver til video er det mange erfarne som bruker gamle objektiver m. adapter fra 70 tallet. Blant annet på grunn av pris og at AF ringen oftest er veldig jevn. Til video spiller kvaliteten på glasset mindre rolle siden 1080 uansett er en ganske dårlig oppløsning når vi sammenlikner med stillbilder. Endret 3. mai 2013 av to88he Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Autofokus er ikke noe must, men om det finnes OG det fungerer bra, så hvorfor ikke. Men om det blir særlig dyrere med autofokus så er det bare å kutte det ut. Lyd er ikke så viktig, dvs. jeg trenger ikke noe ekstra utgang for mic for eksempel. Har en Zoom H4n hvis jeg trenger lyd. Dessuten har jeg bare mikrofoner med XLR utgang. ang. objektiv, så har jeg helt ærlig ikke peiling. Men det jeg ser etter er et objektiv som gir "kinofølelsen", dvs at man kan blurre ut bakgrunnen, mens et objekt er i fokus, om dere skjønner hva jeg mener. Altså, et normal-objektiv, ikke vidvinkel eller tele. Edit: eller kanskje jeg må ha vidvinkel? Jeg har en camcorder nå (Sony hxr-nx5e), men har lest at man får bedre "dybdefølelse" på dslr, pga større linse? Så dette har jeg lyst til å teste ut. Min sony har f = 4.1 to 82.0 mm Har sett litt på f.ex Canon 7d, som visstnok skulle være bra på video. De var jo ikke så dyre på finn.no Ellers: trenger ikke innebygd blitz, har lyspakke. Som dere sikkert skjønner, så skal dette kameraet brukes minimalt til å ta bilder med. Endret 3. mai 2013 av jdmik Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 ang. objektiv, så har jeg helt ærlig ikke peiling. Men det jeg ser etter er et objektiv som gir "kinofølelsen", dvs at man kan blurre ut bakgrunnen, mens et objekt er i fokus, om dere skjønner hva jeg mener. Altså, et normal-objektiv, ikke vidvinkel eller tele. Objektiver som har god kvalitet/er skarpe på stor blenderåpning (minst f/2.8) kombinert med stor sensor, minimum Aps-C (ca. super-35mm) er første skrittet for "kinofølelsen". I tillegg må kamera kunne skyte en flat profil for større dynamisk område som kan graderes. Du må også vite hvordan du skyter bildene så de blir "Cinematic". Canon kameraer har mer tilgjengelig software og hardware utstyr fordi Canon kameraer er fremdeles mest brukt av dem som skyter "Cinematic". Foreslåtte 60D er bedre enn 7D rent praktisk. Canon 650D bør også vurderes. GH2/GH3 gir best video kvalitet men har liten sensor i forhold til Canon kameraene. Autofokus er ikke interessant hvis du skal skape "kinofølelsen". Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg ville definitivt tittet på en pent brukt Panasonic GH2. Skummelt gode videoegenskaper, særlig med tredjeparts firmware. Siden det er speilløst så får man tak i masse adaptere slik at man kan sette på så og si alt av objektiver. Man får jo mye rimelig eldre optikk som passer bra til video, med manuellfokus osv. 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Hva kommer en 60D med et godt objektiv på da sånn ca? GH2 så interessant ut, særlig med 3.parts firmware, men hvor får man kjøpt den? Endret 3. mai 2013 av jdmik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Canon 60D ca 5000 kr + Canon 50mm f/1,8 ca 700 kr. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Hva kommer en 60D med et godt objektiv på da sånn ca? Slike spørsmål kan du få svar på ved å sjekke noen web butikker selv eller bruke pris søk her. Forøvrig er veldig stor del av "kinofølelsen" skapt i Color Grading. Her kan du se de forskjellige fargenyanser og stil i en hel rekke filmer fra klassikere til moderne; http://imgur.com/a/PyRly Endret 3. mai 2013 av arthon Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Takk for svar! Color Grading er vel kanskje et par hakk over meg enda Men jeg kan vise dere et eksempel på en video som fikk meg tent på dette med å filme med DSLR. Her kan dere se, når han står 5-10 cm unna pilspissen (0:38ish) så får han bakgrunnen helt ut av fokus. Dette har jeg ikke sjangs til å oppnå med mitt Sony-videokamera. Det er noe sånt jeg ønsker. Det gir mer dybdefølelse i filmen. Det er forresten filmet med 5D. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Stikkordet er ekstremt liten dybdeskarphet. Som sagt; Stor sensor (fullformat 5D), så han kan stå nært og stor blenderåpning (f/1.2 eller f/1.4 ?) så bare pilspissen er skarp mens hånden er ute av fokus. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Canon 650D og 40mm stm, samt magic-lantern softvare. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Bakgrunnsblur avhenger av to ting: Fysisk blenderåpning (diameter i mm) og fokusavstand. Kort fortalt får man fremprovosert bakgrunnsblur ved å gå veldig nært innpå små objekter, sånt som pilspissen. Det skal også gå an på Sonyen din men da må du vesentlig nærmere enn man må med kameraer som har større sensor. Rett og slett fordi objektivet på Sonyen har liten fysisk blenderåpning på det som er normalbrennvidden. Objektivet til Sonyen din har en brennvidde (f) på 4,1-82mm og en relativ blenderåpning på f/1,6-3,4. For å finne fysisk blenderåpning må du dele brennvidden (f) på blendertallet (f.eks 1,6) f/1,6 = 4,1mm/1,6 = 2,56 mm Ved full tele får bruker du tallene i den andre enden av skalaen: 82mm/3,4 = 24,1 mm Til sammenligning har et objektiv som 50mm f/1,8 en fysisk blenderåpning på: 50mm/1,8 = 27,8 mm. Det gir altså omtrent like mye bakgrunnsblur på normalbrennvidden for 36x24mm sensorer som Sonyen din gir på full tele. Men sammenlignet med Sonyens normalbrennvidde som er mye kortere (rundt 7mm) så har den veldig mye mer bakgrunnsblur. Men for å hoppe tilbake til det jeg åpnet med, fokusavstand. Nærgrensen på objektivet setter tekniske begrensninger på hvor nært man kan gå, men for objekter med gitt størrelse, la oss si et ansikt, så må man heller se på hvor nært utsnitt man kan ta. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Ser ut som han muligens bruker Canon 16-35mm L F/2.8. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Heftig pris på den ja.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Heftig pris på den ja.. Begynn på et lavere prisnivå. Kjøp deg en 60D (gjerne brukt) og en Canon EF 50mm F1.8II til ca. 700.- eller en Canon EF 50mm F1.4 USM til ca.2500.-. Da kan du trene på å skyte med liten dybdeskarphet. Etter litt erfaring kan du utvide objektivparken etter behov og budsjett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå