Gå til innhold

Problemer med SLK-900

clinton

Anbefalte innlegg

hei!!

Mottok en SLK900 og en 92mm paps vifte for et par dager siden.

Forventningene var store til denne ribben siden en kamerat av meg bruker SLK800 med 80mm paps vifte og hannes tempratur på CPU er ca 30 grader(xp2500)og andre tester jeg har sett kommer de ned i 26 grader.

Kjøleribben jeg brukte før var en http://www.absoluttdata.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=456

og med den hadde jeg 34 grader.

No med den nye ribben og viften ligger den Idle på 42 grader :cry:

Hadde egentlig trodd at jeg skulle få litt bedre tempraturer med den enn når jeg brukte viking ribben.

Konklusjonen min er at noe er galt.

Har prøvd og skru alt fra hverandre og sjekket/dobbelt sjekket at alt stemmer.Når jeg tar av ribben ser jeg at den har god kontakt men CPUen.

Noen som har noen forslag for hva som kan være galt,eller som kan ha gått galt under instalasjonen av den,eller andre folk som bruker den og har noen tempraturer jeg kan sammelingne med?

Kjølepastaen jeg bruker er AS3.

Alle tempraturene over er oppgitt Idle.

Hk tempratur er 22grader.

Xp2500|Abit NF7-S V2.0|Sapphire Radeon 9500pro|Geil Golden Dragon Dual DDR400|Maxtor 60G,WD 80G,WD 120G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ribben bør først og fremst stå beint på. En annen ting du må huske på, er at AS3 bruker en stund på å få optimal varmeledning, men jeg tror ikke det er mer enn ca. 4-5 graders forskjell. Er du sikker på at det ikke er hovedkortet ditt som prøver å lure deg? (med tanke på dårlige temp. sensorer.)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at den står rimelig beint på,for når jeg tar den av så ser jeg at kjøepastaen er helt likt fordelt på hele ribben.

Både bios,hardware doctor(det som følgte med HKet) og soft sandra viser alle så og si samme tempraturer.

Og når jeg kjenner på kjøleribben så er den fin og lonken.

Lenke til kommentar

Det første du bør tenke på er om du har brukt for mye pasta. Les vår goopguide. Deretter bør du vente 3-5 dager og lese av temperaturen da - for da har kjølepastaen "gått seg til" sånn noenlunde (det vil ta bortimot 100 timer før den _virkelig_ har satt seg, men etter 3-5 dager skulle du ha den temperaturen du skal ha).

Du sier ikke noe om hvilken vifte du bruker. Det kan hende at du må ha en kraftigere vifte for å få lavere temperaturer, men det er vel ikke helt det du er ute etter. (hint: viftestyring).

For øvrig er ikke idle-temperaturen særlig interessant - det som er mest interessant er temperaturen under load. En god kjøleribbe trenger ikke nødvendigvis å gi så lav idle-temperatur. Det er under load at enkelte kjøleribber viser seg fra solsiden. :)

Lenke til kommentar

Har akkurat samme HK, kjøleribbe, og cpu-vifte, men XP2800+ (ikke overklokket). Kjører på 39-40 grader på cpuen og 23 på HK, med helt ny installasjon og AS3.

Kjøleribba og vifta er nyinnkjøpt; noia ut av å ha temmelig nøyaktig samme temp med en Coolermaster Aero 7+ på flatt jern. Ser ut til at de syvhundre-og-noen kronene bare skaffet meg et par grader kaldere cpu ved samme støynivå.

Så:

-Enten kjører maskinen min ganske varmt, eller så suger jeg til å montere kjøleribber. Tok av og på Aeroen minst ti ganger, så jeg har litt trening; og har lest alt jeg har kommet over av goop-guides, så jeg burde skjønne hva jeg driver med.

-Aero7+ er tilsynelatende en skikkelig bra vifte for pengene, om enn bråkete på maks turtall.

Lenke til kommentar
sett aero 7 vifta på en slk 900.

Åssen gjør man det, a? SLKen fester jo viftene med klips på den øverste siden av viften?

Edit:

Clinton, hadde du testet ved load også?

Har kjørt Prime95 i tre kvarter nå, og både HK og CPU temperaturer lå 3-4 grader under hva de gjorde med min forrige kjøler.

Lenke til kommentar

hørt om lim?  :wink:

Heh. Ja, men jeg er ikke noe særlig keen på å bruke det.

Leste i går en test etellerannet sted, hvor de hadde tatt Aero7 og en heatsink med vanlig vifte (husker ikke hvilken, tror det var en Alpha eller Swiftech) og testet begge to med ombyttede vifter. Begge kjølte best med sin egen vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...