Akira87 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hei folkens Jeg har en oppvaskmaskin av merke UPO D605 som er tre år gammel. Må si jeg har hatt et kjipt uhell med denne, da jeg fylte den helt full med oppvask så gikk den i gulvet med fronten ned for det ble tydeligvis for tungt. Etter det har den sluttet og fungerer. Når jeg skal starte den opp lyser den som normalt, men den lager sånn dirre lyd og den står kun på "normalvask" og det går ikke an å trykke på noen andre vasketyper, eller trykke på start knappen. Det skjer ingenting og den vil heller ikke fylle seg med vann. Er litt vanskelig og forklare helt eksakt hvordan det høres ut, men håper noen kan hjelpe meg med og kanskje finne ut av problemet, eller eventuelt hvor mye det kan koste for å få dette fikset? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Forhåpentligvis vil det ikke koste deg noe å få dette fikset. Du har lov til å klage inntil fem år på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, herunder oppvaskmaskiner. Lenke til kommentar
Akira87 Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Forhåpentligvis vil det ikke koste deg noe å få dette fikset. Du har lov til å klage inntil fem år på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, herunder oppvaskmaskiner. jeg har kjøpt den brukt og har ikke noe kjøpebevis på den ellers hadde jeg nok gjort det for lengst. Men takk for svar :-) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 For ikke å snakke om at reklamasjonsretten ikke dekker skader som følge av bruk, som f.eks om den går i bakken. Ingen kan gi deg en pris på hva dette er uten å ha undersøkt maskinen. Ring til et verksted og hør hva de skal ha for undersøkelsen 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Trådstarter har medvirket til/forårsaket skaden ved å ikke følge monteringsanvisninga; oppvaskmaskiner skal skrus fast til benkeplata, evt. gulvet/veggen ved frittstående maskin, så de ikke kan vippe ut/frem. Som Mixy sier, så er ikke dette noe som skal/bør dekkes av reklamasjon. Sjekk side 27. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 jeg har kjøpt den brukt og har ikke noe kjøpebevis på den ellers hadde jeg nok gjort det for lengst. Men takk for svar :-) Har du prøvd å plugge inn og ut slangen bak som leder vann inn i maskinen? Lenke til kommentar
Akira87 Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Har gjort det men er forsatt det samme. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Når jeg skal starte den opp lyser den som normalt, men den lager sånn dirre lyd og den står kun på "normalvask" og det går ikke an å trykke på noen andre vasketyper, eller trykke på start knappen. Det skjer ingenting og den vil heller ikke fylle seg med vann.Da har sansynligvis overflomsikringen slått ut. På denne maskinen er det sansynligvis en flottør på en arm i forbindelse med inntaksventilen under maskinen. Tipper at den har hengt seg opp da maskinen veltet. Du skal kunne komme til den fra inspeksjonsluken bak frontplaten på sokkelen. Lenke til kommentar
Akira87 Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Da har sansynligvis overflomsikringen slått ut. På denne maskinen er det sansynligvis en flottør på en arm i forbindelse med inntaksventilen under maskinen. Tipper at den har hengt seg opp da maskinen veltet. Du skal kunne komme til den fra inspeksjonsluken bak frontplaten på sokkelen. Må innrømme at jeg er litt grønn på dette med oppvaskmaskiner. Men jeg har skrud opp bak platen og sett der, men det sa meg ikke så mye mer en at det var en motor der osv. Men jeg så ikke noe sikring der. For det var det jeg trodde også at det kunne være. Men det hadde hjulpet meg mye om du kanskje kunne ha lagt ut et bilde med hva jeg skal se etter med en liten beskrivelse til og eventuelt hvem del jeg skal byte og hvor jeg får kjøpt det ? :-) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Må innrømme at jeg er litt grønn på dette med oppvaskmaskiner. Men jeg har skrud opp bak platen og sett der, men det sa meg ikke så mye mer en at det var en motor der osv. Men jeg så ikke noe sikring der. For det var det jeg trodde også at det kunne være. Men det hadde hjulpet meg mye om du kanskje kunne ha lagt ut et bilde med hva jeg skal se etter med en liten beskrivelse til og eventuelt hvem del jeg skal byte og hvor jeg får kjøpt det ? :-) Har dessverre ikke bilder. Mente at du skulle sjekke flottøren som er en del av overflomsikringen i maskinen. Flottøren er en isoporliknende ting som skal sitte på en arm som går inn på inntaksventilen (der hvor vanninntaksslangen er koblet under maskinen). Flottøren skal ligge på bunnplata under maskinen. Poenget er at hvis den har hengt seg opp i feil posisjon pga at maskinen velta, så må den løsnes slik at den ligger helt ned på bunnen. 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 På min maskin (ikke samme maskin) er det en vannsensor i bunnpannen, åpne bakdekselet på maskinen og se om det er kommet vann i bunnpannen, dette vil være nok til at maskinen ikke vil starte. Kan ikke tro det er annen skade på en slik maskin av å velte fremover. Pleier å være fester på disse maskinene slik at de kan skrues fast i vegg eller sideskap, da slipper du å oppleve at den velter. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Tar du av sidedekslene så regner jeg med du for et inblikk i oppvaskmaskinens mekanikk og således finner feilen om det er noe åpenbart. Du må ut med maskina men de er enkle å fjerne. Sjekk da flotøren i bunnen og at denne kan bevege seg fritt opp og ned og at staget fra flotør til mikrobryter ligger løst og ikke presser på bryteren. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Tar du av sidedekslene så regner jeg med du for et inblikk i oppvaskmaskinens mekanikk og således finner feilen om det er noe åpenbart. Du må ut med maskina men de er enkle å fjerne. Dårlig forslag. Maskinen til trådstarter er bygget slik at det kun er tilgang til bunnen fra front eller bakside. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Dårlig forslag. Maskinen til trådstarter er bygget slik at det kun er tilgang til bunnen fra front eller bakside. Ingen avtagbare sidedeksler? Javel da er det vel et annet design. Lenke til kommentar
Akira87 Skrevet 22. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2013 Har dessverre ikke bilder. Mente at du skulle sjekke flottøren som er en del av overflomsikringen i maskinen. Flottøren er en isoporliknende ting som skal sitte på en arm som går inn på inntaksventilen (der hvor vanninntaksslangen er koblet under maskinen). Flottøren skal ligge på bunnplata under maskinen. Poenget er at hvis den har hengt seg opp i feil posisjon pga at maskinen velta, så må den løsnes slik at den ligger helt ned på bunnen. Den isoporplaten lå helt i bunn men når jeg startet den nå begynte det og lukte brent . Det vill vell si at jeg kan kjøpe meg ny oppvaskmaskin ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Den isoporplaten lå helt i bunn men når jeg startet den nå begynte det og lukte brent . Det vill vell si at jeg kan kjøpe meg ny oppvaskmaskin ? Tror ikke du skal prøve å gjøre noe mer selv... Spørsmålet er om du skal kjøpe ny eller fikse den. Dette skal være en kvalitetsmaskin produsert av Asko (Cylinda) i Sverige som det kanskje kan være lønnsomt å reparere. Du kan prøve å ta kontakt med service og høre om de tør å si noe ut fra din feilangivelse. Hvis du bor i Osloområdet kan du ta kontakt med Best Hvitevareservice, ellers så får du hjelp hos UPO/Gorenje Group. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Forhåpentligvis vil det ikke koste deg noe å få dette fikset. Du har lov til å klage inntil fem år på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, herunder oppvaskmaskiner. Leste du 1. posten... maskinen har gått i bakken!! Man kan ikke klage på en vare som har blitt ødelagt av feil bruk... å la den smelle i gulvet med fronten først vil jeg si er feil! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Leste du 1. posten... maskinen har gått i bakken!! Man kan ikke klage på en vare som har blitt ødelagt av feil bruk... å la den smelle i gulvet med fronten først vil jeg si er feil! Ja, jeg fikk det med meg for 3 måneder siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå