Gå til innhold

Krisesituasjon! Flekkete linse etter dag 1

Anbefalte innlegg

Hei,

Mottok i dag mitt D7100 m/18-105 objektiv. Utrolig kjekt. Har lest meg opp en del på blenderåpning, lukkertid og ISO så slengte det rett i "Manual" og har hatt det der siden. Selv om det er mitt første speilreflekskamera eller kamera generelt i voksen alder.

Etter noen hundre bilder ute i hage og nabolaget tok jeg noen "close up" på hunden min som satt foran meg med hode på skakke og lurte på hva all verden "pappa" holdt på med.

Burde skjønt det der og da men før jeg viste ordet av det stappet han hele snuten inn i objektivet, Den er jo både våt og skitten som den ofte er etter at en huind har lekt i hagen.

Hvordan får jeg gjort denne ren uten et såkalt "rense kit"? Q-tips? Sprit? Panikk, hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble en mikrofiberklut som fulgte med "Macbook Pro". Sikkert ikke en gang ekte mikrofiber.

Pustet på linsen (slik man gjerne gjør med briller) og tørket lenge i sirkulære bevegelser.

Det er sikkert spinnvilt galt, men noe måtte gjøres!

Lenke til kommentar

De fleste husholdninger har vel også Ajax og andre glasspuss-remedier man kan bruke om det trengs...

Ajax og glasspuss er litt skummelt, en del av disse har "slipemiddel" i seg som kan gi uheldig utslag på coating om man har uflaks. Brillepuss-væske eller pust litt dug på pleier gjøre susen.

Edit:

Fukt mikrofiber-klut med litt vann fra springen pleier også fungere greit; gitt at vannet er rent da (kjiper'n om kommunen graver i nabolaget og man har masse småsand i vannet ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har både lest og sett youtube videoer med advarsler og kompliserte prosedyrer for ikke å ødlegge objektivet.

Pust og eldre t-shirt er noe av det beste som finnes. Safe og effektivt. Er det møkk på objektivet som ikke går bort med det første, sett objektivet i noen min i kjøleskapet - da fryser fett og aina shit og blir lettere å få vekk istedenfor å smøre det smeltete møka utover objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...