hinderaker Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hei, Mottok i dag mitt D7100 m/18-105 objektiv. Utrolig kjekt. Har lest meg opp en del på blenderåpning, lukkertid og ISO så slengte det rett i "Manual" og har hatt det der siden. Selv om det er mitt første speilreflekskamera eller kamera generelt i voksen alder. Etter noen hundre bilder ute i hage og nabolaget tok jeg noen "close up" på hunden min som satt foran meg med hode på skakke og lurte på hva all verden "pappa" holdt på med. Burde skjønt det der og da men før jeg viste ordet av det stappet han hele snuten inn i objektivet, Den er jo både våt og skitten som den ofte er etter at en huind har lekt i hagen. Hvordan får jeg gjort denne ren uten et såkalt "rense kit"? Q-tips? Sprit? Panikk, hjelp! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Ingen panikk nei. Vann duger på frontelementet. Er ingenting å være redd for. Bare tørk det av- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Har du engangs-våtservietter for briller i huset kan du bruke de. Hvis det følger med en solblender så monter den på objektivet Endret 2. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
hinderaker Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Ble en mikrofiberklut som fulgte med "Macbook Pro". Sikkert ikke en gang ekte mikrofiber. Pustet på linsen (slik man gjerne gjør med briller) og tørket lenge i sirkulære bevegelser. Det er sikkert spinnvilt galt, men noe måtte gjøres! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Ingen fare med det, bruker selv pust og t-shorta Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Det låter da som en aldeles utmerket måte å rense frontelementet på. Lenke til kommentar
hinderaker Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Takker for svar. Har både lest og sett youtube videoer med advarsler og kompliserte prosedyrer for ikke å ødlegge objektivet. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Plukket med meg noen Wurth Brillepuss fra jobb...kjekt å ha i fotosekken! http://nettbutikk.wu...ter/?aspell=yes Tilsvarende fåes vel også hos de fleste optikere etc. De fleste husholdninger har vel også Ajax og andre glasspuss-remedier man kan bruke om det trengs... Endret 2. mai 2013 av KristianJV Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg bruker omså dopapir for å fjerne skitt på frontelementet. Problemet, eller egentlig ikke, er når det loer. Det syns ikke på bildene men det irrriterer at det er der. Lenke til kommentar
tow Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Bare pass på at du ikke drar med deg sandkorn på det du pusser med, så funker det meste. Er litt kjedelig å ende opp med spiralformete striper etter sand... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) De fleste husholdninger har vel også Ajax og andre glasspuss-remedier man kan bruke om det trengs... Ajax og glasspuss er litt skummelt, en del av disse har "slipemiddel" i seg som kan gi uheldig utslag på coating om man har uflaks. Brillepuss-væske eller pust litt dug på pleier gjøre susen. Edit: Fukt mikrofiber-klut med litt vann fra springen pleier også fungere greit; gitt at vannet er rent da (kjiper'n om kommunen graver i nabolaget og man har masse småsand i vannet ) Endret 6. mai 2013 av TGB Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Takker for svar. Har både lest og sett youtube videoer med advarsler og kompliserte prosedyrer for ikke å ødlegge objektivet. Pust og eldre t-shirt er noe av det beste som finnes. Safe og effektivt. Er det møkk på objektivet som ikke går bort med det første, sett objektivet i noen min i kjøleskapet - da fryser fett og aina shit og blir lettere å få vekk istedenfor å smøre det smeltete møka utover objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå