Gå til innhold

bygging av FSX maskin. hva trenger jeg av komponenter?

Anbefalte innlegg

Vil vel kunne by på problemer i de fleste spill å strekke spillet utover to skjermer. Er jo egentlig ment å kjøre enten en eller tre, og dermed så tror jeg to kan bli noe vanskelig uten dedikert maskinvare. (f.eks en matrox dual-head) som da vil registreres som en enkel skjerm av PCen, men som deler opp bildet til hver prosjektor.

Eneste grunnen til at to skjermer er et problem med eyefinity er bezelen på skjermene, ved prosjektor så unngår du dette problemet. Det er smertefritt å sette opp en eyefinity-gruppe med to skjermer.

Edit: Eller mener du at oppløsningen vil være et problem ingame?

Endret av Cheesepolice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare husk å ikke bøy bildet for mye. ;) Ettersom du ville måtte ha en linse for å få perfekt klart bilde på en buet skjerm med prosjektor. Dette fordi du jo må velge et fokusområde, og det er kun dette som vil komme i fokus.
Dog, 20-30cm +/- bør ikke skape noen merkbare problemer, i hvert fall ikke som jeg legger merke til når det kommer til å bomme med fokuspunktet. Altså kan f.eks midten av skjermen være 40-60cm lengre i fra prosjektorlinsa enn kantene, om du velger fokuspunktet til å være midt mellom midten og kanten. Velger du midten som fokuspunkt så vil kantene fint kunne være 20-30cm nærmere linsa.

MEN! Om du har to prosjektorer, så vil du ha to fokuspunkter og hver prosjektor dekker bare halve lerretet, som igjen betyr at hver prosjektor får halvparten så stor distanse. Sagt på en annen måte, du kan tolerere dobbelt så stor krumming uten at det blir feil. Med tre prosjektorer, så blir det enda bedre (pga tre fokuspunkter), og du slipper vel også tredjeparts programvare, da jeg mener at både AMD og Nvidia sine "surround-gaming" løsninger legger med en del strekking/korrigering i alle/en del spill.(?)

Du kan jo da sette opp to prosjektorer opp på to måter:
post-79251-0-64122700-1379962829_thumb.png

Den løsningen til høyre er egnet om du har lite plass/kasteavstand, store prosjektorer, eller høy krumming. Mens den til venstre kanskje er lettere å få til noen plasser?

Ps: Tre prosjektorer øker også kravet til skjermkort, da oppløsningen også går opp, og prisen blir selvsagt enda høyere.

Edit:
Angående 3D, så er det ikke like problematisk som ved film, hvor filmen faktisk må/bør spilles inn i 3D for å få en god effekt. Dette fordi spill rendres real time, og skjermkortdriveren trenger bare å legge til 3D-effekten. F.eks ved å bruke Nvidia sitt 3D-system så kan du se hvilke spill som blir inkludert, og hvor god effekten er i hvert spill:
http://www.nvidia.com/object/3d-vision-games.html
Fight simulator X er selvsagt med, og får nest best utmerkelse med "excellent".

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at to skjermer er et problem med eyefinity er bezelen på skjermene, ved prosjektor så unngår du dette problemet. Det er smertefritt å sette opp en eyefinity-gruppe med to skjermer.

Edit: Eller mener du at oppløsningen vil være et problem ingame?

Nei, jeg mener at jeg trodde dette kanskje fortsatt var et problem å få til overhode. (bla. derfor Matrox dual-head ble lansert og populær)

Altså strekke bildet over to skjermer i spill, da det var kun noen få spill som støttet dette før. Men har kun gamet med flere skjermer for flere år siden, lenge før eyfinity kom, så om du mener de har fikset problemet på drivernivå så er det flott det. Antar Nvidia sin løsning også har lignende funksjon?

Fordelen er selvsagt at du da slipper en duahead matrox. :)

Lenke til kommentar

Tenkte på prosjektoroppsettet til høyre der. Se: http://warpalizer.com/forum/screens/13-my-3-projector-curved-screen-setup.html

Interessant det der med Nvidia, men ingen HD 3D-prosjektorer støttes! Tenkte jo å ha HD! Jeg er for tidlig ute :-/

Jeg trenger vel rett og slett noe slikt som www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-690 for 3D, to prosjektorer og FSX med en del add-ons?

Endret av Daniel L-L
Lenke til kommentar

Ja, den metoden til høyre er nok beste ja.

Nei, det er ingen FULL-HD 3D-prosjektorer som støttes. De fleste er dog HD (1280x720).

Du er nok alt for tidlig ute ja. Og det er med god grunn til at 1080p 3D prosjektorer ikke er støttet. Dette er fordi ingen (sett bort fra muligens noen i hundretusenvis av kroner klassen), støtter 120 HZ (krav for 3D i spill) og 1080p. En av grunnene er på grunn av at HDMI ikke støtter så høy båndbrede som dette krever, og en annen er kanskje "latskap?" fra produsenter, da de kunne brukt Dual-Link DVI eller Displayport som støtter dette.

Hvis du hadde kjøpt en 3D prosjektor med 60 Hz, og 1080p så ville du bare fått 30 Hz/FPS pr øye, som igjen ville følt veldig hakkete og dårlig, og derfor ønsker ikke Nvidia å støtte med å gi folk den dårlige opplevelsen. Film har masse motionblur og effekter som gjør at du ikke ser hakkingen like godt, og trenger bare minst 24 Hz pr øye, og dermed holder det med disse normale 3D 1080p 60 Hz prosjektorene.

Med 720p derimot, så får du 120Hz 3D til en lav pris. :) Fordelen er jo at du minsker kravet til PCen en del, mens nedsiden er jo at poenget med den ekstra skarpheten osv.. faller bort, som du får med flere prosjektorer.

Min anbefaling er egentlig at du dropper 3D foreløpig, og heller satser på 1080p prosjektorer som er så gode som mulig. Ser ikke for meg at prosjektorer med 120 Hz og 3D kommer med det første. Jeg har ventet i flere år på at 120 Hz og 3D skal komme på prosjektor, og virker som om det i hvert fall er et år eller to til i vente. (før prisen vil være overkommelig)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk, dette har vært til god hjelp. Nå forstår jeg litt mer om hva jeg har begitt meg ut på... Tror jeg vil angre hvis jeg ikke går for 3D, så da må det bli HD1280x720. Fant ut en viktig ting om prosjektorer for også å kunne bruke dem med en Blu-Ray-spiller (som jeg ønsker):

http://www.3dmovielist.com/projectors.html

"A note on 3D compatibility and 3D formats: Most of the 3D projectors listed here ONLY support the frame-sequential 3D video input mode and must be driven with a PC running appropriate 3D software. Most will not directly accept the HDMI 1.4a 3D video mode output by Blu-ray 3D players. Do not expect to be able to directly connect your Blu-ray 3D player to a 3D-Ready projector (unless it specifically says that it supports HDMI 1.4a). The new Optoma 3D-XL will allow some DLP 3D projectors to be driven by a Blu-ray 3D player (although the 3D-XL is a separate box and a separate purchase)."

Altså er jeg ut etter en type prosjektor som både er rimelig i pris og støtter 3D HD, HDMI 1.4a, og støttes av NVIDIA 3D Vision. Jeg finner da følgende: http://www.benq.com/product/projector/w710st/ støttes av 3D-Vision, men ikke HDMI 1.4A uten tilleggshardvare. Den nyere http://www.benq.com/product/projector/w770st/ har derimot HDMI 1.4A, men er ikke oppgitt å støttes av 3D-Vision. Det er det litt rart om den ikke gjør, så antar at dette ikke er oppdatert hos NVIDIA?

I hvert fall så er spørsmålet fortsatt hva som skal til å drive dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lage en HTPC/bruke PCen til å spille av Blu-Ray? Så slipper du slike problemer, og du slipper å bytte kilde, og du slipper problemet med å separere bildet (slik at du får brukt alle prosjektorene).

Du får løsninger som er langt mer ellegante og mer praktiske på PC, enn du finner til dedikerte Blu-Ray-spillere.

I ditt tilfelle ville jeg ikke engang vurdert slik kompatibilitet.

Og om Nvidia ikke har oppdatert lista deres så fungerer det jo heller ikke. ;) Skjermen MÅ etter hva jeg har skjønnt være støttet og lagt til.

Lenke til kommentar

Hva med dette Alienware-oppsettet?

FARGEVALG Alienware Aurora Matte Black 875W Chassis redigere PROSESSOR Intel® Core™ i7-4820K Processor (4-cores, 10MB Cache, Overclocked up to 4.2 GHz w/ Turbo Boost) redigere OPERATIVSYSTEM Windows 7 Home Premium, 64-biters, Norsk redigere GRAFIKKORT AMD Radeon HD™ HD 8950 3GB GDDR5 redigere MINNE 16 384 MB (4 x 4 GB) 1600 MHz Quad tokanals DDR3 redigere HARDDISK 2TB RAID 0 (2x 1TB, SATA 6Gb/s, 7200RPM, 32MB Cache) redigere OPTISK(E) STASJON(ER) DVD+/-RW (lese/skrive) 24x redigere LYDPROGRAMVARE Integrated HDA 7.1 Dolby Digital capability redigere SIKKERHETSPROGRAMVARE Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - engelsk redigere SERVICE OG SUPPORT 2 års maskinvare hjemmeservice neste dag redigere accessories_on.gifTilbehør AVATAR Alienware 3D redigere ALIENFX-FARGE Astral Aqua redigere SKJERM Ikke inkludert skjerm redigere MUS Alienware optisk mus redigere TASTATUR Alienware-multimedietastatur – nordisk (QWERTY) redigere STEAM OG PORTAL Steam®-klient og Portal™-spill, fabrikkinstallert redigere

Grunnlag: http://www.dell.com/no/p/alienware-aurora-r4/pd?~ck=anav

Pris 14 180,00 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...