Gå til innhold

bygging av FSX maskin. hva trenger jeg av komponenter?

Anbefalte innlegg

heisann

jeg har hatt fsx en stund men den gamle maskina til foreldrene mine holder ikke. jeg har en imac som jeg kjører x-plane på men ønsker å bygge en fsx maskin og da nytter det ikke med apple.( har allerede prøvd funka svært dårlig).

jeg har ikke veldig stor greie på hva jeg trenger, men jeg regner med det er en eller annen her inne som muligens har greie på det. og de komponenter man må ha for at en pc skal fungere bra.

krav:

må kunne fungere uten lagging

jeg ønsker å ha et skjermkort så jeg kan ha 3 skjermer eller flere

superbra grafikk ( vet ikke om jeg skal ha i5 eller i7, hva bør jeg ha?)

bra kjøling,

div tilkobling for joystick,rudder,throttle

bra minne til lagring av addons

jeg takker mye for den hjelp jeg kanskje kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke hjelpe deg med alle kravene dine, men noen stikkord burde være:

• i7 3770K prosessor
  • 2x Titan grafikkort i SLI
  • Z77-series hovedkort
  • SSD
  • Corsair HX/AX strømforsyning
  • Vannkjøling

Hvorfor 2x Titan? Ett holder i massevis. Du er klar over hvor mye det kommer til å koste. Men trenger ikke top of the line bare fordi det er tøft. Et 680 holder egentlig. Men hvis du er smart venter du til 700 serien er lansert og kjøper et GTX 770/780.

Lenke til kommentar

Hvorfor 2x Titan? Ett holder i massevis. Du er klar over hvor mye det kommer til å koste. Men trenger ikke top of the line bare fordi det er tøft. Et 680 holder egentlig. Men hvis du er smart venter du til 700 serien er lansert og kjøper et GTX 770/780.

Er klar over at ett titan holder lenge, men han hadde tenkt å spille over tre skjermer. Da trenger man vel litt ekstra kraft til å dra spill? 680 er litt lite "bang for the buck", 670 er bedre for pengene (leker kritiker, jeg nå :p) Men det kan absolutt være verdt å vente til 700 serien kommer ut, får vel se noe bedre der.

Lenke til kommentar

Er klar over at ett titan holder lenge, men han hadde tenkt å spille over tre skjermer. Da trenger man vel litt ekstra kraft til å dra spill? 680 er litt lite "bang for the buck", 670 er bedre for pengene (leker kritiker, jeg nå :p) Men det kan absolutt være verdt å vente til 700 serien kommer ut, får vel se noe bedre der.

Ett GTX Titan holder lenge til tre skjermer. 680 er litt vel overpriset, så er enig i at 670 er mer verdt det (og klokket kan den gi like god ytelse som 680). Det er knapt to-tre uker til 700 serien lanseres, så det er rett og slett bare dumt å ikke vente på den.

OBS. det er litt mer avansert å få tre skjermer til å oppgøre seg som en (noe man må hvis man skal spille) med et Nvidia skjermkort enn et AMD kort, så hvis du ikke er datanerd vil jeg heller anbefale deg å gå for 7990 (ja, den klarer tre skjermer).

Lenke til kommentar

Skjermkortet betyr ikke så veldig mye i FSX mener jeg, da dette er ett gammelt spill nå. Det aller meste over 2000 kr eller der omkring burde kunne dra dette greit, selv over 3 skjermer. Amd er vel å foretrekke til dette bruket. Det som derimot har stor betydning er cpu. I7-3770K eller I5-3570K er ett absolutt minimum. Tror ikke FSX klarer å utnytte HT på I7, men jo høyere frekvens, jo bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FSX spiser alt som den kommer over av cpukraft. FSX skalerer også veldig bra med flere prosessorkjerner. Dermed er 3930k det mest fornuftige valget. 3930k + ett titan burde gjøre susen.

Overklokke 3930k til 4,6ghz f.eks vil gjøre opplevelsen enda bedre. Dette spillet trenger nesten bare cpu , og MYE av det :p

Mener på at FSX skalerer opp til 32 tråder på cpu! :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

@Nizzen - Er det virkelig nødvendig med Titan, eller slenger du det på mer som kjekt å ha i alle tilfelle?

FSX er vel ett av de spillene jeg har opplevd minst gevinst på ved å oppgradere skjermkort. Det kan bety to ting, og det er at det ikke klarer å benytte ekstra kraft i form av nyere kort og teknologi, eller at det faktisk er så tungt å drive at det må til noe så kraftig som Titan og lignende for å få fart på sakene...

Jeg har rett og slett ikke noen erfaring med FSX og så kraftige skjermkort, så jeg kan ikke si om det påvirker noe særlig.

Lenke til kommentar

Sist jeg prøvde FSX så holdt et GTX 480 til MSAA og 2560x1440 og vell så det, og prosessor ble uansett hva jeg forsøkte aaaalt for svak om man ønsker å makse innstillingene.

Skal man satse på enda flere skjermer enn tre så kan nok kanskje to GTX 680 eller GTX 670 lønne seg. Titan kan jeg ikke se for meg være særlig lønnsomt i et såpass dårlig optimalisert og gammelt spill, hvor antallet skjermer er det som gir belastning.

Husker ikke hvor godt det var optimalisert for flere kjerner, men synes å huske at det ikke var noe særlig greier, men kan absolutt ta feil her.

Uansett så er min anbefaling å investere i så kraftig CPU som mulig (men om den ikke støtter særlig mange kjerner så blir jo uansett 3770K det beste du får).

Da ville det kanskje være verdt å investere i god kjøling og kanskje prøve seg på noe overklokking, for da er dette det eneste som hjelper.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har samme krav som trådstarter, men tenkte å kjøre FSX med to prosjektorer i 16:9 (som jeg forstår blir det samme som å kjøre to skjermer), og for å kompliserer det litt ønsker jeg å kunne kjøre 3D-spill i tillegg til FSX. Skjønner at jeg da må begynne med å finne ut hvilket skjermkort jeg trenger., og så ta det derfra. Noen innspill på dette?

Lenke til kommentar

Jeg har samme krav som trådstarter, men tenkte å kjøre FSX med to prosjektorer i 16:9 (som jeg forstår blir det samme som å kjøre to skjermer), og for å kompliserer det litt ønsker jeg å kunne kjøre 3D-spill i tillegg til FSX. Skjønner at jeg da må begynne med å finne ut hvilket skjermkort jeg trenger., og så ta det derfra. Noen innspill på dette?

Budsjett?

Lenke til kommentar

Vil vel kunne by på problemer i de fleste spill å strekke spillet utover to skjermer. Er jo egentlig ment å kjøre enten en eller tre, og dermed så tror jeg to kan bli noe vanskelig uten dedikert maskinvare. (f.eks en matrox dual-head) som da vil registreres som en enkel skjerm av PCen, men som deler opp bildet til hver prosjektor.

Lenke til kommentar

Budsjett?

Har i utgangspunktet tenkt ikke mer enn 10-15 tusen for maskinen, men jeg må jo ha det jeg må ha... Hvis det er slik at jeg må opp til tre prosjektorer, begynner det å bli en del totalt. Kikket på Matrox DualHead. Virker som en ganske mye rimeligere løsning. Var forresten innom Spaceworld nå, og han bak disken hadde ikke hørt om 3D-spill til pc. Er jeg en innovatør her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...