Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Hei Jeg er fan av radiorør, og har noen gamle radioer som ikke virker lengre. Lurer på å kjøpe dette rørforsterker-byggesettet: http://tubedepot.com/diy-k12g.html Planen er å transplantere denne inn i kabinettet til en rørradio som ikke fungerer. I tillegg vil jeg ha noen DLNA-greier, så jeg kan bruke mobilen som fjernkontroll / sender, og høre på nettradio eller Spotify. Jeg ønsker altså å bruke min mobiltelefon til å spille av innhold, men sende all lyden fra mobiltelefonen videre til rørforsterkeren via nettverket. Spesifikasjonene for denne rørforsterkeren: Input Impedance: 100k ohms Output Impedance: 8 ohms Output Power Push Pull: 8 Watts per channel Minimum Input For full output: .4 V Frequency Response: 20 to 20,000 Hz Total Harmonic Distortion: <1% at 1 Watt Tubes: 4 - 10GV8 High-Mu Triode - Beam Power Tubes U.S. made transformers 120V Power Transformer Er den sterk nok til å få lyd i stua? 8 watt, er det nok? Jeg skal ikke spille rock så taket letter. Bare den klarer å spille like høyt som en gammel Sølvsuper, er jeg fornøyd. Kan denne kobles direkte til de gamle høyttalerne i en gammel Radionette? Har dere noen tips til en enkel DLNA-mottaker sånn at jeg kan sende lyd til den fra mobilen? Og til sist: Jeg har en Sony Xperia Z mobiltelefon. Den klarer å sende lyd fra mp3-samlingen min til TVen eller radioen hjemme. Derimot, klarer den ikke å sende lyden hvis jeg ser på YouTube, hører på nettradio osv. Altså, mobilen klarer å sende lyd og evt. bilde hvis det er lagret lokalt på mobilen. Det går ikke hvis mobilen streamer innholdet. Dette problemet må løses, ellers vil ikke dette virke. Hvordan får jeg mobilen til å sende ALT av lyd til en mottaker, og ikke bare filer som er lagret lokalt? Poenget er jo kunne bruke denne her med Spotify, men da er jo ikke filene lagret lokalt. Hvordan får jeg spille Spotify, og sende lyden via DLNA? Endret 2. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Den er fin til å få ut godlyd den der ja, men bruk noen lettdrevne høyttalere, du driver ikke 12" sub-elementer med den for å si det slik. Sjekk impedansen på høyttalerene, er de 8 ohm passer de sikkert fint. Sjekk om du kan få en 230 V transformator istedenfor 120 V så slipper du en ekstra omformertrafo. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Takk for svaret. Jeg overså at den var laget for 120V... Må selvsagt ha 230V i Norge. Skal spørre dem om det hvis jeg velger denne forsterkeren. Mulig de har en link til en annen trafo jeg kan kjøpe, dersom de ikke levererer dem selv. En 50 år gammel Radionette eller liknende... Hvor mange ohm har den typisk? Er det kritisk viktig at den har 8 ohm? Vil gjerne ha radioens originale høyttaler. Sparer både penger og arbeid, siden den passer perfekt. Og så får jeg mer "autentisk" lyd. Er det eventuellt andre rørforsterker-kit dere vil anbefale? Gjerne ett der jeg lodder selv. Jeg er ok til å lodde, bare jeg slipper overflatemonterte komponenter. Viktig at rørene er lette å skaffe, så jeg ikke ender opp med en ubrukelig forsterker når rørene er utbrent. Jeg skal ikke spille kjempehøyt, men det skal jo være god rør-lyd, og passe høyt. Endret 2. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Jeg har mailet dem. De tilbyr ikke alternative transformatorer. Noen som kan gi meg et tips til en bra selvbygg rørforsterker? Jeg vil som sagt bygge den inn i en gammel rørradio som ikke virker. Helst stereo. Gjerne fra ebay. Men det må være ok kvalitet og mulig å skaffe reserverør. Endret 7. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Jeg har mailet dem. De tilbyr ikke alternative transformatorer. Noen som kan gi meg et tips til en bra selvbygg rørforsterker? Jeg vil som sagt bygge den inn i en gammel rørradio som ikke virker. Helst stereo. Gjerne fra ebay. Men det må være ok kvalitet og mulig å skaffe reserverør. Hei du, kittet så fint ut det, fikk litt lyst på ett selv. Se om du får tak i data på trafo. Spenning på sekundær, samt VA eller amper. Veldig rart om du ikke finner en som passer på Elfa. Ellers, er det bare kline til, rør er morro. Men det fortjener noe bedre input enn en mobil da. Petter Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Jeg har sett litt på denne. Den tar seg bra ut ved siden av TVen, så jeg kan forhåpentligvis få brukbar stereolyd til filmen jeg ser på. http://tubedepot.com/diy-ek-tu-879s.html Denne kan leveres med riktig transformator for 220 volt. Men effekten er kun: Rated output: 8.5W per channel (8 ohm load) Suitable speaker: 4-16 ohm Jeg aner ikke hvor mange watt jeg trenger. Er dette en forsterker som kan spille høyt nok for filmkveld på min 42" flatskjerm? Eller er dette pinglete greier som passer bedre i en reiseradio? Jeg skal ikke ha lyden vanvittig høyt hele tiden, men det må være litt margin. Det skal helst være bedre eller like bra som et middels høyttaleranlegg fra Elkjøp til sammenlignbar pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå