Gå til innhold

Nikon d3200 til kjæresten. Hvilken objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe Nikon d3200 til kjæresten, men er usikker på hvilket objektiv jeg skal kjøpe sammen med kameraet. Dette blir hennes første systemkamera.

Som student er selvfølgelig pris viktig, men også størrelse, vekt og bildekvalitet er viktig. Har hovedsakelig sett meg ut to forskjellige modeller:

18-105 http://www.dustinhome.no/product/5010630349/nikon-d3200-optikk-18-105-vr/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

18-55 http://www.dustinhome.no/product/5010630343/nikon-d3200-optik-18-55-vr/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Kan noen gi en liten forklaring på hovedforskjellen på disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og følger det med linsebeskyttelse, eller må jeg finne en beskyttelse selv? Jeg ser dustin.no anbefaler et UV-filter, men jeg avfeide det vel egentlig som gimmick. Et kamera som er såpass fintfølende på bølgelengder, bør vel ikke registrere bølgelengder langt utenfor synlig spekter?

Lenke til kommentar

Begge deler er rimelige standardzoomer og fine objektiv for å komme i gang. Mange kjøper aldri noe mer enn en standardzoom. Hovedforskjellen er zoomområdet, 18-105 VR gir litt mer tele (forstørrelse).

Edit: 18-105 er også litt større, tyngere og dyrere

Edit2: Du trenger ikke UV-filter for å hindre UV-stråler i nå sensoren, men en del liker å ha det som beskyttelse af frontlinsen. Andre mener det ikke er nødvendig/ønskelig da det kan redusere bildekvaliteten.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har begge objektivene; 18-55 som fulgte med min D5100 uten pristillegg og et 80-105 kjøpt brukt siden jeg savnet tele. Begge gir gode resultater og gir mye for pengene. 18-55 mm er vel ikke brukt siden jeg kjøpte 18-105 mm, så for min del ville jeg gått for sistnevnte siden prisforskjellen ikke er stor. Kan ikke si at det er kvalitetsforskjell av betydning mellom dem; noen tester hevder at 18-55 mm er noe skarpere, andre hevder det motsatte - sannsynligvis variasjoner ved produksjon. Et aber med 18-105 mm som kan være av betydning, er vesentlig større vekt og fysiske dimensjoner. Hvis du ønsker noe som er lettest mulig, ville jeg gått for 18-55 mm - forskjellen er ikke ubetydelig.

UV-filter ville jeg unngått. Bruk heller pengene på en blitz eller et ekstra batteri. Kvalitetsforringelsen jeg opplvde var betydelig, selv med dyre Nikon/Hoya-filtre, spesielt i bymiljø/skumring/natt hvor det er mye strølys (tips: ligg unna Ken Rockwells anefalinger!). Solskjermen som følger med er vanligvis god nok beskyttelse og hjelper i tillegg mot strølys.

Endret av Nimloth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt er solblender bra for beskyttelse, selv når solen ikke er tilstede. Jeg er dog usikker på om solblender følger med 18-55? Kanskje det har endret seg med tiden, men jeg mener at versjonen som kom i kit med D40 ikke hadde medfølgende solblender.

Endret av Frikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...