OAB1966 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Ap og Sv her hjemme på berget ønsker romfolka hjertelig velkommen til nisselue og molbolandet Norge og tar de imot med åpne armer. De suger oss for penger og utnytter systemet fullt ut. De er ute etter å lure oss nordmenn trill rundt med å spille døvstum og går rundt med lister rundt på parkeringsplasser og vil at vi skal støtte deres "forening for døvstumme" i hjemlandet som et eksempel. Disse folka eier ikke folkeskikk, de driter og søpler ned hagene til folk, parker, friarealer og forlatte bygninger, stjeler som ravner, bråker og tar seg fullstendig til rette i forlatte bygninger. Ikke er de overhodet interressert i å integrere seg i Norge, bare ute etter å leve en parasittilværelse. Ap og Sv gir blaffen i f.eks eldreomsorg og skoleverk men spytter gjerne ut enorme pengebeløp til disse romfolka som de synes er så forferdelig synd i. Nei, så lenge disse folka er i nærheten, gjelder det å holde hardt i både mobiltelefon, lommebok og andre verdisaker og passe nøye på at man ikke trår foten sin borti noen "rompuddinger". Ærlig talt, jeg synes overhodet ikke synd i disse romfolka, send for pokker hele røkla ut av landet så fort som mulig. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Ærlig talt, jeg synes overhodet ikke synd i disse romfolka, send for pokker hele røkla ut av landet så fort som mulig. Hvordan? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Det er kommet en rekke forslag til løsning: forbud mot tigging, forbud mot tigging i visse tider og på visse områder, at kommune skal gi romfolkene kost og losji eller visse fasiliteter, etc. Det som skjer nå er at politiet jager folk bort dersom de oppholder seg ulovlig i enkelte bygninger eller parker, men da flytter de seg gjerne til et annet sted hvor de heller ikke har lov til å oppholde seg, og da må politiet trå til igjen. Dette krever store resurser fra politiets side. Når det er snakk om straffereaksjoner er det kun bøter; vi kan ikke forestille oss at disse bøtene har noen betydning i praksis; det vil nok være vanskelig å innkreve bøter fra disse menneskene. Det siste utspillet kom i går: Høyres leder Erna Solberg erklærte at dersom det blir regjeringsskifte ved neste valg og hun blir statsminister, vil det bli iverksatt tiltak som vil føre til at tigging ikke blir noe problem neste sommer. Ingen av disse planlagte tiltakene vil ha en merkbar effekt. Å ha et forbud mot tigging til visse tider og på visse steder vil føre til at det kreves en kolossal innsats fra politiet for å opprettholde det, og dette vil ikke være mulig i det omfang som er nødvendig for å stanse tiggingen. Å innføre et totalt forbud mot tigging blir også vanskelig; skal dette da omfatte gatesalg av magasiner som «=Oslo» og «Folk er folk», eller skal det omfatte gatemusikanter? Kanskje skal det da bli en offentlig godkjenningsordning for musikanter og gateselgere? Kanskje gatemusikanter må avlegge en prøve for å avgjøre om de virkelig kan spille? Mulighetene er uendelige – for øket byråkrati. Men problemet vil bestå. Hva er da løsningen? Hvis vi ser på ren tigging først så er det slik at tigging pågår fordi mange gir til tiggere. Dagbladet forteller at 1 av 4 gir til tiggere. Hvis ingen ga til tiggere, ville tiggingen opphøre. Så det er altså slik at så mange gir til tiggere at det lønner seg å tigge, og da vil tiggingen fortsette uansett om det er forbudt eller ikke. Et forbud kan redusere tiggingen noe, men neppe slik at det blir en vesentlig reduksjon; til det finnes det ikke tilstrekkelige politiressurser. Og de som bryter forbudet, hva slags straff vil de få? En bot? Som er umulig å kreve inn? Dette virker neppe avskrekkende. Og dersom de settes i fengsel så er norske fengsler, for å sette det litt på spissen, å sammenligne med spa-hoteller, og vi tror at dette heller ikke vil virke spesielt avskrekkende på romfolk fra Romania. Og har vi et tilstrekkelig antall fengselsplasser til å huse alle de som vil bryte et tiggerforbud? Eller hva med å sende dem tilbake til Romania? På luksusbusser, med overnatting på tre-stjerners hoteller inkludert frokost på den lange veien ned dit? Heller ikke dette vil virke særlig avskrekkende, og dessuten vil de sannsynligvis bare komme tilbake – hva har de å frykte ved å bryte norske lover? Endret 5. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hva skal vi gjøre for tiggerne? Gi dem en slant, om det gjør at DU føler det bedre med deg selv. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Gi dem en slant, om det gjør at DU føler det bedre med deg selv. Eller ikke. Jeg går rett forbi, uten å gi, og det er da jeg føler at jeg har det bedre med meg selv.Vennelig og smilende går jeg rett forbi, mens jeg rister på hodet. Lenke til kommentar
twb Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 En venn av meg jobber som servitør, en gang noen av disse satt på gata utenfor restauranten kunne han ikke dy seg, han gikk ut med en kaffekanne og gjorde som han alltid pleier når noen holder frem koppen sin ... Gjett om det ble liv i leiren, hehe. 1 Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tiggere fra utlandet bør forbys. Jeg er ikke noe mer fan av tigging fra våre egne borgere, men jeg mener heller vi bør ta hånd om våre egne problemer før vi forsøker å redde resten av verden. Det samme sies på fly; hjelp deg selv før du hjelper andre. Ikke gir jeg penger til våre egne tiggere heller, men en cheeseburger fra McDonalds kunne jeg sikkert gitt. Jeg vil ikke gå med følelsen av at "å nå hjalp jeg en stakkar", men jeg vet jo ikke hva disse pengene går til. Er det stoff eller er det mat? I dag vil Faremo ha fasiliteter for det såkalte "romfolket" - send de hjem! De er ikke vårt problem. Ikke gi 30 millioner euro til Romania heller. Det er nesten slik det er skammelig å være norsk når hele verden tapper pengekassa vår fordi vi vil være snille. Idioter er vi. Vi kan ikke være på alles side hele tiden. Før eller siden smeller det. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Vil man også forby fattigdom? Forby fattigdom? Skal det bli ulovlig å være student da? Endret 7. mai 2013 av Rudde93 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Beste måten å bli kvitt tiggere på, er den samme som det alltid har vært. Hvis du ikke vil ha dem der, ikke gi dem penger. Endret 7. mai 2013 av Notelitten 3 Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 ..som med kjøp av sex; forbudt å kjøpe, men fint lov å selge Og disse trekspillgutta som reiser rundt og kan EN sang som ingen har hørt - det er ikke der pengene kommer inn. Det har seg slik at i de områder disse trekspillgutta befinner seg øker også kriminaliteten. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Tror ikke det er tiggingen som er problemet men at diverse folk har totalt forfall som livsstil. Om man forbyr og håndhever forbud mot tigging har fremdeles folkene totalt forfall som livsstil. http://vimeo.com/13906172 Documentary story of an apartment building in a small town in Bulgaria, inhabited by gypsies in the program for integration of minorities. Endret 7. mai 2013 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Jeg glemte visst å lime inn lenken til NrK debatten. Her er den: Debatten 2. mai 2013 Hva skal vi gjøre med tiggerne? Endret 15. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Problemet er Schengen. Løsningen er et byråkratisk helvete unna. (Tror jeg.) Endret 15. mai 2013 av Fasces Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Man kan hvis man bor slik til - i ett område med mange tiggere altså - ta seg en runde med pengepungen hengende løst i baklommen, gjerne med noen tusenlapper stikkende ut. Skulle man få lysten på flere slike turer - vil ett lager av pengebøker - samt ett forhåndsbesøk i minibanken være å foretrekke - slik at man er beredt for flere turer. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hvorfor bruker de masse penger på å komme hit fremfor å sette istand husene sine osv hjemme? Endret 20. mai 2013 av BadCat Lenke til kommentar
twb Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Kan man skille mellom tigging som levebrød og tigging i nødsituasjon? Tiggernes hjemland, Romania, har i alle fall gjort det: "Forbyr alle arbeidsføre å tigge. Loven beskytter mindreårige og de som er tvunget ut i tigging." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10110427 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå