Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har russen lov til å kjøre meg langt vekk og etterlate meg?

Lars26

Anbefalte innlegg

Problemet er at russen tror de fargede draktene innebærer en slags lisens som gjør det formildende å bedrive faenskap. Det er ikke et like stort problem til vanlig.

Helt enig... i praksis er det vel også det i mange tilfeller.

Når Russen gjør slike ting som å kidnappe ungdom, kjøre de ut i "skogen" å etterlate de så tenker vi at jammen så skal de straffes og ikke slippe unna fordi de er russ.

Hadde du hørt samme historien utenfor russetiden, hva hadde du tenkt da... trusler, gjengoppgjør, etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at russen tror de fargede draktene innebærer en slags lisens som gjør det formildende å bedrive faenskap. Det er ikke et like stort problem til vanlig.

Dette gjelder ikkje alle russ, men det finnes nok enkelte som oppfører seg slik.

Forøvrig så kan ein dra samme parallellen til fotballsupportere, så fort dei får på seg trøye i rett farge og skjerf så er det plutselig greit å sitte å rope skjellsord til andre mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Bryte med rettssikkerheten"? Så lenge vi har flertallsregjering er det jo de facto de som vedtar lover (selv om det formelt må innom Stortinget), og å forby russeitden er verken særlig problematisk eller et "brudd med rettssikkerheten". Og selv uten lovgivningsmyndighet er det nok ikke noe problem å forby russetiden via andre forbud og innstramminger ved å instruere skoleverket, politiet m.m. til å slå ned på det med de midlene som eksisterer.

Det sagt, så er påstanden i seg selv ganske teit. Russetiden er, som det er nevnt over her, en eldgammel tradisjon. Ser overhodet ikke for meg at den kommer til å bli forbudt i nærmeste framtid

Haha dummeste jeg har hørt. Politikerne i landet her er ikke som de brune du ønsker herr Brun. Du tror politikkerne hadde turt å fjernet organisasjonsfriheten og forbydd folk å gå med røde snekkerbukser fra 18 april til 17 mai? Det er nemlig alt en trenger for en russetid.

Du er så naiv, man greier ikke å forby tradisjoner uten et regime så strengt som Nazi Tyskland/Nord Korea.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder ikkje alle russ, men det finnes nok enkelte som oppfører seg slik.

Forøvrig så kan ein dra samme parallellen til fotballsupportere, så fort dei får på seg trøye i rett farge og skjerf så er det plutselig greit å sitte å rope skjellsord til andre mennesker.

Eller til en del folk som "kler på seg" en bil....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten hvilken relasjon man har med russen også, hadde dette vært tilfedige forbipasserende russ hadde jeg muligens nevnt det til politiet, eller om dette var mobbing som har pågått over tiden. Men er det venner/nesten venner som gjør noe så hadde jeg ikke tenkt på på det. Min lillebor slår meg ganske ofte, søsken krangel, er ikke lov, kan gå til politiet, men gjør ikke akkurat det.

Har hatt russ(venner) som "fant" meg på et buss-stop på vei hjem fra skolen, og jeg fikk sikkert 20liter vann over meg, men care-teddybears. De var venner, la dem være litt barnslige i 1mnd'ed.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for en forlenget gåtur er akkurat det samme som voldtekt. Det må være vanskelig å leve i en svart-hvit verden hvor å knipse noen i nesa er det samme som å skyte dem i foten.

Det er ikke bare "en forlenget gåtur" om man blir kjørt flere mil ut av byen og fratatt telefon og eventuelle andre midler man har for å få kontakt med folk, slik som er forholdsvis vanlig her. Stedet hvor de normalt slipper av folk er i tillegg 5-6 km fra nærmeste hus som er synlig fra veien.

Selvfølgelig går det som regel greit å haike, men det er fortsatt mer frustrerende enn du skal ha det til.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Ja, for en forlenget gåtur er akkurat det samme som voldtekt. Det må være vanskelig å leve i en svart-hvit verden hvor å knipse noen i nesa er det samme som å skyte dem i foten.

Selvsagt er det ikke det samme, det har jeg heller aldri sagt. Poenget er at begge deler på papiret er brudd på loven og straffbart. Hva straffen blir, får bli opp til politiet eller rettsvesenet å avgjøre. Som ANONIII sier, så kommer det jo også an på relasjonen man har med den aktuelle russen. Hadde jeg blitt bortført av russ jeg kjente og hadde god kontakt med, hadde jeg selvsagt ikke gått videre med det, men hadde det vært av totalt ukjente så hadde hvertfall jeg anmeldt det.

Russetida er for russen, på godt og vondt. De kan ha det så moro de bare vil og drite seg ut så mye de vil, men det skal ikke gå utover andre utenforstående dersom de selv ikke ønsker det.

Russefeiring er en flott tradisjon som jeg virkelig håper blir bevart, men den må ikke bli en unnskyldning for å få lov til å begå lovbrudd og terrorisering av andre mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og det der er nøyaktig noe jeg VILLE anmeldt for. Det der er langt over streken og hadde det skjedd meg noen jeg kjente, hadde vedkommende russ ikke hatt fungerende dekk i resten av russetida.

Å dynke noen i alkohol og binde dem fast til en stolpe blir helt idiotisk, og rett og slett bare sanseløst. Derimot å kjøre noen på landet uten å forvolde noen skade eller ydmykelse utover situasjonen selv vil jeg ikke påstå er nødvendig å anmelde for. Dette kommer selvfølgelig an på forholdet til vedkommende russ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...