Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har russen lov til å kjøre meg langt vekk og etterlate meg?

Lars26

Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg bak en rekke antakelser.

Og: Assumption is the mother of all fuckups...

Du er bra retardert hinsides enhver fornuft om du ikke ville anmeldt for at du er redd for hva folk skal synes om en?

Folk som bryr seg er som regel intellektuelt svake mennesker som i voksen alder ender opp med Petterøes 3 mild og Se og Hør i en "godstol"... Jeg tror jeg vil plassere deg i den kategorien.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimelig å anta at de sosiale følgende for å anmelde russen for en enkelt kidnapping, fort vekk blir verre enn selve gåturen hjem fra skogen. Man kan fort bli huska for "han som anmeldte russen" i resten av de to åra man går på den skolen. Det er vel kanskje ikke noe man ønsker uansett. At dette synd, er selvfølgelig sant, men det er nok fort vekk realiteten.

Tror jeg ville droppa å gjøre noe med det, og heller si klart i neste gang de eventuelt skulle prøve seg at det blir anmelding om de gjør det.

Lenke til kommentar

De kan ikke direkte forby avgangselever å kle seg i røde klær og drikke seg fulle tre uker i strekk, men de kan jo f.eks begynne å intensivere bøtelegging for å drikke på offentlig sted i første halvdel av mai. Eller hva med å endre eksamensordningene slik at man har flere eksamener, med eksamenstid fra tidlig mai til rundt 20. juni?

On-topic: Det er som mange andre har sagt, svært ulovlig å bortføre noen mot deres vilje. Jeg ville sannsynligvis anmeldt om det hadde skjedd meg, og anbefalt venner å gjøre det samme. Dersom det får noen særlige sosiale følger henger man med feil folk uansett.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det har vell ikke regjeringen myndighet til ved mindre de velger å bryte med rettsikkerheten.

"Bryte med rettssikkerheten"? Så lenge vi har flertallsregjering er det jo de facto de som vedtar lover (selv om det formelt må innom Stortinget), og å forby russeitden er verken særlig problematisk eller et "brudd med rettssikkerheten". Og selv uten lovgivningsmyndighet er det nok ikke noe problem å forby russetiden via andre forbud og innstramminger ved å instruere skoleverket, politiet m.m. til å slå ned på det med de midlene som eksisterer.

Det sagt, så er påstanden i seg selv ganske teit. Russetiden er, som det er nevnt over her, en eldgammel tradisjon. Ser overhodet ikke for meg at den kommer til å bli forbudt i nærmeste framtid

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Bryte med rettssikkerheten"? Så lenge vi har flertallsregjering er det jo de facto de som vedtar lover (selv om det formelt må innom Stortinget), og å forby russeitden er verken særlig problematisk eller et "brudd med rettssikkerheten". Og selv uten lovgivningsmyndighet er det nok ikke noe problem å forby russetiden via andre forbud og innstramminger ved å instruere skoleverket, politiet m.m. til å slå ned på det med de midlene som eksisterer.

Det sagt, så er påstanden i seg selv ganske teit. Russetiden er, som det er nevnt over her, en eldgammel tradisjon. Ser overhodet ikke for meg at den kommer til å bli forbudt i nærmeste framtid

Men hvis russen ikke bryter noen lov.... hvordan kan de forby det?

Da må det jo opprettes en lov som forbyr feiring for avgangselever generelt.

Eller at man må komme med en lov som forbyr avgangselever å kle seg i "russeklær".

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er vel flere måter å forby russetiden på. Lover vedtas hele tiden, hvis man vil forby så er det bare å gjøre det. Ser ikke helt hvorfor det er et rettssikkerhetsprpblem. Nøyaktig hvordan man skal forby det vet jeg ikke, men mulighetene er mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel flere måter å forby russetiden på. Lover vedtas hele tiden, hvis man vil forby så er det bare å gjøre det. Ser ikke helt hvorfor det er et rettssikkerhetsprpblem. Nøyaktig hvordan man skal forby det vet jeg ikke, men mulighetene er mange.

Er ikke uenig med at det sikkert er en eller annen mulighet å sette en stopper for russetiden men føler nok at russetiden uansett ville ha blitt feiret flere år etter en slik lov ble vedtatt... lovlig mener jeg.

Lurer på hvordan en enkeltstående lov ville ha sett ut for å sette en stopper for russetiden uten at all avgangsfeiring for videregående hadde blitt forbudt.

Lenke til kommentar

Men hvis russen ikke bryter noen lov.... hvordan kan de forby det?

Da må det jo opprettes en lov som forbyr feiring for avgangselever generelt.

Eller at man må komme med en lov som forbyr avgangselever å kle seg i "russeklær".

Neida. Man forskriftsfester bare at fravær i april og mai måned samt forelegg for ordensforstyrrelser eller brudd på skolens ordensreglement i disse månedene automatisk medfører at vitnemål ikke vil bli utstedt før høstsemesteret. Samtidig instruerer man politiet til å slå hardt ned på ordensforstyrrelser med lav terskel for utstedelse av forelegg.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Neida. Man forskriftsfester bare at fravær i april og mai måned samt forelegg for ordensforstyrrelser eller brudd på skolens ordensreglement i disse månedene automatisk medfører at vitnemål ikke vil bli utstedt før høstsemesteret. Samtidig instruerer man politiet til å slå hardt ned på ordensforstyrrelser med lav terskel for utstedelse av forelegg.

Men da vil russefeiring like vel være lovlig for de som ikke bryter disse lovene.

Tolker det som du mener at ALLE russ på en eller annen måte bryter lovene vi har, det er jo langt i fra tilfelle!

Lenke til kommentar

Alkoholloven pgf 8-9.

Det var akkurat det jeg var inne på i mine tidligere innlegg... enten må man ha en lov som retter seg direkte mot russen eller bhandle alle likt, også utenfor mai.

Selv om mange drikker under russefeiringen gjør ikke alle det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det var akkurat det jeg var inne på i mine tidligere innlegg... enten må man ha en lov som retter seg direkte mot russen eller bhandle alle likt, også utenfor mai.

Hvorfor det? Innlegget mitt var et poeng om hvordan man kunne kvitte seg med russefeiringen uten lovendring.

Selv om mange drikker under russefeiringen gjør ikke alle det.

Og hvis ingen gjorde det ville det ikke vært noen russefeiring. I alle fall ikke slik den ser ut i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Innlegget mitt var et poeng om hvordan man kunne kvitte seg med russefeiringen uten lovendring.

Og hvis ingen gjorde det ville det ikke vært noen russefeiring. I alle fall ikke slik den ser ut i dag.

Man kvitter seg ikke med russefeiringen på den måten... det tror jeg du også forstår.

Men forandrer den, det gjør man helt klart!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Man kvitter seg med den delen av russefeiringen som er et problem.

Det er selvsagt noe annet... om ikke helt så reduseres den ihvertfall og forsvinner fra "overflaten".

Men man må da også slå ned like hardt på alt annet uten fargede drakter.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er selvsagt noe annet... om ikke helt så reduseres den ihvertfall og forsvinner fra "overflaten".

Men man må da også slå ned like hardt på alt annet uten fargede drakter.

Problemet er at russen tror de fargede draktene innebærer en slags lisens som gjør det formildende å bedrive faenskap. Det er ikke et like stort problem til vanlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...