Gå til innhold

Fryktelig treig maskin/ boot, hjelp mottas med stor takk

Pin

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette var riktige kategorien, men siden det kan være så mange årsaker til feilen så postet jeg her.

specs:

win xp / win2k dualboot

Abit NF7 v2.0

XP1800+

2 x 256mb pc2100 twinmos

40gb WD (3 partisjoner, 10gb xp, 10gb win2k, 20gb file storage)

120gb WD (1 partisjon)

Gainward gf4 ti4600 golden sample m/ firewire kort

3com nic

Problemet:

Vet ikke helt når det startet siden jeg alltid slår på maskinen og tussler med noe annet, men tipper fredag eller lørdag.

Når jeg nå restarter maskinen eller kaldbootern går det vanlig hastighet frem til jeg kan velge mellom OS, uansett hvilke av dem jeg velger tar booten derfra og ut ca 5min, mot tidligere 25-35 sec.

Når jeg først kommer in i xp så må den jobbe seg helt ferdig og den første inet siden f eks jeg viser går latterlig treigt, men virker som når den får cacha IE så går det full fart som tidligere. Jeg fant akkurat ut når jeg var i win2k at når jeg prøvde og flytte en fil på 100mb fra xp partisjonen til 120gb disken ville win2k bruke 36min på operasjonen, jeg lot den jobbe i 2 min men så cancla jeg siden den faktisk mente det.

Jeg har prøvd og sette tilbake til en tidligere checkpoint, kjøre adaware og fjerne endel ting der. Reparert XP, men siden jeg fant ut at win2k var like seint har jeg ingen ide. Tror ikke HDn er ødelagt siden den kommer in og OSet virker nesten som normalt bare jeg kommer meg inn. Jeg har også sjekket at både bios finner ata100 disker og windows gjør det (ikkeno pio mode).

Denne posten ble veldig lang, men håper noen kan hjelpe meg. Takk for alle svar.

edit: tempen på cpu er 52C nå og system er 33C, limiten har jeg satt til 75 både i bios og i hardware doctor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som sagt i inlegget så kjører jeg ATA100 i bios, og dma5 i windows.

Jeg har ngt, men har en SMC broadband router imellom meg og ngt routern, dette har fungert smertefrit i 1 år, så jeg tror ikke det er feilen.

Var en piping fra HD i forrige uke (eller tror det var HD, kan ha vært vifta foran HD, de er foreseten veldig kalde og ta på) denne lyden gikk vekk etter et par dager, tenkte det kanskje var litt støv som hang litt skjevt på vifta og dermed lagde litt piping.

Lenke til kommentar

hmm ser ut som jeg fiksa det, jeg tok ut begge IDE kontaktene satte dem inn igjen, satte opp vifta foran HD til max og resetta cmos.

Gjorde alt dette samtidig for jeg forberedte meg på en total format, men nå fungerer det igjen iaff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...