Gå til innhold

Norgeshistoriens største veivalg.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venstre blir nok alternativet fremover om Piratpartiet faller gjennom. Jeg er sosialliberal av overbevisning, men er ikke fornøyd med en del av Venstres representanter.

:thumbup:

 

Jeg har større tro på at Venstre kommer igjennom med sin personvern-politikk enn Piratpartiet egentlig. Til det er de alt for få tror jeg. Jeg føler at man trenger et sterkere venstre for å snu samfunnet i en mer liberal og sosial retning.

 

Så har jo Venstre en helhetlig politikk som tar for seg de fleste områder. F.eks. så har jo ikke Piratpartiet noen helsepolitikk, miljøpolitikk, skolepolitikk etc, så vidt jeg veit?

 

Hvem i partiet er du ikke fornøyd med om jeg tørr spørre? Hvordan vil disse stå i veien for "dine interesser"?

Hva er dine interesser/ønsker? = )

Lenke til kommentar

Så har jo Venstre en helhetlig politikk som tar for seg de fleste områder. F.eks. så har jo ikke Piratpartiet noen helsepolitikk, miljøpolitikk, skolepolitikk etc, så vidt jeg veit?

Det blir nok stablet på beina (kan selv være med på å utforme skolepolitikken da jeg har tanker om det), men Piratpartiet er interessert i å bidra til demokratisk utvikling, og vil i den anledning fremme et breddedemokrati hvor folket sine meninger i større grad kommer frem til representantene.

 

De andre partiene tilbyr et mer detaljert program, og nærmest serverer deg en 7-retters middag, mens vi tilbyr mer en buffét. Sagt på annen måte, vi ønsker å tilby verktøyene som gjør velgerne istand til å gi uttrykk for sin mening, og konsekvensen av det blir at det er ikke alt som vi ønsker å ta detaljert stilling til på forhånd.

 

Dette har jeg troen på, men utfordringen vår blir jo hvordan vi kan få kommunisert ut et slikt nytt konsept kjapt og klart. :)

Endret av Rogaland Piratparti
Lenke til kommentar

Det blir nok stablet på beina (kan selv være med på å utforme skolepolitikken da jeg har tanker om det), men Piratpartiet er interessert i å bidra til demokratisk utvikling, og vil i den anledning fremme et breddedemokrati hvor folket sine meninger i større grad kommer frem til representantene.

Vel... Det er folket sine meninger som kommer til uttrykk i de ulike partiene. Det er folk i alle partiene, og alle er jo velkomne her. Innad i partiene så er det så og si direkte demokrati. Man stemmer over sakene osv.

 

Demokratisk utvikling? Har man en klar tanke om hva slags demokrati som vil fungere best? Vi i Venstre ønsker sterkere lokaldemokrati, ønsker at makten skal spres og at folk får mer makt lokalt. F.eks.

 

De andre partiene tilbyr et mer detaljert program, og nærmest serverer deg en 7-retters middag, mens vi tilbyr mer en buffét.

Ja. Man jobber ut i fra budsjetter. Ut i fra økonomiske platformer, hvor man prioriterer sakene i rekkefølge.

Noe er viktigere enn andre ting. Spør du folk så vil de si ja takk begge deler, og så vil Norge gå konkurs ganske så raskt... Så vi må gjøre det ordentlig, tror jeg =)

 

Venstre jobber ut i fra sosialliberalistisk platform, og ønsker minst mulig statlig ovenformynderi. Minst mulig overvåkning. Sterkt personvern. osv.

For min del ønsker jeg at politikken skal være grundig gjenomtenkt før man setter det ut i praksis... = )

 

Sagt på annen måte, vi ønsker å tilby verktøyene som gjør velgerne istand til å gi uttrykk for sin mening, og konsekvensen av det blir at det er ikke alt som vi ønsker å ta detaljert stilling til på forhånd.

Alle får jo mulighet til å gi uttrykk for sin mening slik det er nå? Og vi må jo ha en helhetlig politikk? Hva slags grunnlag skal man arbeide ut ifra? De ulike politiske plattformene er jo ofte verdigrunnlag. Man oppererer ut i fra en grunntanke om hva som vil føre til det beste samfunnet.

 

Dette har jeg troen på, men utfordringen vår blir jo hvordan vi kan få kommunisert ut et slikt nytt konsept kjapt og klart. :)

Det er godt at du holder mote oppe og tror på noe! :)

Jeg selv er mer pesimistisk. Jeg opplever at de liberale stemmene i samfunnet, de som ønsker mer demokrati og sånt, ofte er så spredd rundt omkring i ulike småpartier at det er de "andre" som får innflytelse i stedet... Et styrket Venstre vil ha større mulighet, tror jeg, til å gjøre noe grunnleggende med demokratiet slik at du og jeg får mer makt (folket), samt bedre personvern etc. som jo dere i Piratpartiet er opptatt av. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Vel... Det er folket sine meninger som kommer til uttrykk i de ulike partiene.

Nei, det er partiet sine meninger, som de forvalter i henhold til sine prioriteringer og hva de har klart å lurt deg til å tro at de vil gå inn for.

 

 

Det er folk i alle partiene, og alle er jo velkomne her.

Tøv. Det viktigste for partiet som system, er partiet selv, og det fører til at man ikke kan ha folk som har egne meninger, integritet, eller ryggrad.

Man får folk som er dyktige til å fremstille seg selv som prektige.

 

 

Innad i partiene så er det så og si direkte demokrati. Man stemmer over sakene osv.

Demokratiet: For oss, ikke for folket.

 

Demokratisk utvikling? Har man en klar tanke om hva slags demokrati som vil fungere best?

 

Vi har masse tanker, men utviklingen vil nødvendigvis måtte gå gradvis.

Dette har blitt bl.a. skrevet om i partiet sitt forum, her: http://forum.piratpartiet.no/viewtopic.php?f=27&t=239

Stemmerett har gått fra konge til adel til rike bedriftseiere til arbeidere til kvinner, og spørsmålet "Har man en klar tanke om hva slags demokrati som vil fungere best" har blitt stilt for hvert trinn.

Her er en sak som snakker litt om hvordan avstemming kan gjøres på en mer folke-representativ måte til forskjell fra få-parti-velde:

 

Vi i Venstre ønsker sterkere lokaldemokrati, ønsker at makten skal spres og at folk får mer makt lokalt. F.eks.

Da har vi noe felles, så bra!

 

Noe er viktigere enn andre ting. Spør du folk så vil de si ja takk begge deler, og så vil Norge gå konkurs ganske så raskt...

 

Dette er umyndiggjørende argumenter ovenfor folket, som utmerket godt kunne blitt brukt for å la all makt bli værende hos en monark eller bare hos bedriftseierne. "De vet jo best" osv..

 

Alle får jo mulighet til å gi uttrykk for sin mening slik det er nå? Og vi må jo ha en helhetlig politikk? Hva slags grunnlag skal man arbeide ut ifra?

 

På samme måte som Norges lover idag blir utviklet (i det minste i Norge) ut fra Grunnloven, så har partier og organisasjoner et kjerneprogram hvor man slår fast hvilke prinsipper man jobber ut ifra.

 

Jeg opplever at de liberale stemmene i samfunnet, de som ønsker mer demokrati og sånt, ofte er så spredd rundt omkring i ulike småpartier at det er de "andre" som får innflytelse i stedet...

Det er som tidligere nevnt ~25% av stemmerne som velger å ikke benytte sin stemme / som stemmer blankt.

En del av disse har forstått at systemet er "rigga" i favør av de store partiene, dette blir bl.a. forklart her: https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo, hvor det hevdes at et rent en-stemme-avstemmingssystem vil tendere mot et to-partisystem over tid. Utjevningsmandat er bare en tåkelegging av denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på det du... Og hvis man ikke er blind/fargeblind, så kan man se det. :)

 

 

Nei. Ikke den samme retorikken, for det er forskjellige ting man vektlegger og prioriterer. Jeg tror folk flest trives best i et fritt samfunn der de har større frihet og makt over sitt eget liv enn nå... Du vil ikke se det endetidsscenarioet som arbeiderpartiet beskriver, snarere tvert i mot...

 

Det finnes et begrep som gjerne brukes om dette fenomenet som kalles "De stigende forventningers misnøye". Du vil se nøyaktig det samme skjer om høyre sitter i regjering en stund.

 

Hva i all verden er det som er bra med AP, SV, SP? Hva er bedre med dem enn med de borgerlige alternativene? Jeg kan ikke se noe...

 

De er helt greie akkurat som høyre er et helt ok parti. Det er minimale forskjeller. Sv er nok et parti som ikke helt har klart omstillingen fra å være et opposisjonsparti som kun kan konsentrere seg om noen få kjernesaker.

 

Rett og slett fordi de borgerlige partiene vil gi mer makt til lokaldemokratiet osv.

 

Lokaldemokratiene er dessverre for små og er i mye større grad preget av amatørmessige avgjørelser og mye vennetjenester. Dette går i langt større grad under radaren da lokalpolitikk har mindre interesse for pressen.

 

Igjen: Da er det rart at flertallet ønsker seg en annen regjering enn den sittende...

Det kan ikke være fordi de har gjort alt riktig, og gjør de riktige prioriteringene.

Vi vet ikke om de faktisk gjør det enda. Men om de gjør det er det ikke spesielt rart. Det er et fenomen man kan observere verden rundt.

 

Vel.... Minimale problemer... For deg kanskje?

Jeg er nok ikke spesielt unik. Vi har det veldig bra i Norge, uansett hvor mye media krisemaksimerer fillesaker. Dessverre har media blitt mer og mer tabloid i desperat jakt etter flere klikk.

 

Med arbeiderpartiet så går man i retning av et enda mer autoritært og regulert samfunn, og mindre frihet.

Tja jeg opplever ingen innskrenkelser av min frihet.

 

Eller får man en bedre skole dersom man fokuserer på bedre lærer og kunnskap i skolen?

Høyre har ikke et eneste forslag som vil gjøre skolen til noe bedre. Jeg gjetter på at søkertallene til lærerutdanninga går nedover dersom Høyre gjennomfører den politikken som er forespeilet.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

 

Tja jeg opplever ingen innskrenkelser av min frihet.

 

 

Kanskje det er fordi du er fornøyd med de to friheter vi har i Norge. Retten til å gå eller sykle hvor vi vil i naturen, og retten til å drikke oss fulle når vi vil.

De fleste i Norge har vel stort sett aldri opplevd mer "frihet" enn dette som jeg nå har nevnt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir nok FrP eller DLF. Støtter piratpartiet til en viss grad, spesielt på rettigheter innen informasjon og personinformasjon på nettet. DLD må vi bli kvitt.

 

Det viktigste er at det ikke blir fortsatt AP politikk, det har ødelagt landet nok som det er. Hvor lenge skal vi fortsette å være verdens største trygdekontor? Staten må minskes betraktelig og innvandringen må kun styres etter økonomiske vinninger, altså hvis det er nødvendig å øke innvandring fordi det norske folket ikke er stort nok til å dekke behovet.

 

Det må også satses mer på infrastruktur og legge til rette for fremtidig næringsliv uten staten og uten olje og gass.

Lenke til kommentar

Nei, det er partiet sine meninger, som de forvalter i henhold til sine prioriteringer og hva de har klart å lurt deg til å tro at de vil gå inn for.

Og partiet sine meninger er utformet av menneskene innad i partiet. Det er vi som medlemmer som foreslår løsninger og stemmer på dem osv. De har ikke lurt noen. De HAR gått inn for det de har skrevet i programmet...

 

Tøv. Det viktigste for partiet som system, er partiet selv,

Nei. Det viktigste for partiet er å komme til enighet medlemmene i mellom hva slags politikk partiet ønsker å føre.

 

og det fører til at man ikke kan ha folk som har egne meninger,

Usant... Bare de som er ansatte i et parti er untaket i noen partier. F.eks. ansatte i Venstre fremmer og formidler medlemmenes forslag, og politiske meninger.. Disse er da upolitiske.

 

integritet, eller ryggrad.

Man får folk som er dyktige til å fremstille seg selv som prektige.

Man velger frem de folka som man er mest enig med... Eller man stiller til valg selv. osv.

De som har mest støtte blant folk, er de som blir valgt til lederposisjoner i partiet. Så er det folket som bestemmer hvilke partier de ønsker skal styre landet, og som bestemmer styrkeforholdet etc.

 

Demokratiet: For oss, ikke for folket.

Feil... Demokratiet eksisterer både i og utenfor partiene...

Det er folket som bestemmer til syvende og sist i et demokrati, dvs. flertallet.

Praksisen innad i ulike partier er ulik da selvsagt, og noen er mindre demokratiske enn andre igjen...

 

Vi har masse tanker, men utviklingen vil nødvendigvis måtte gå gradvis.

På samme måte som alle andre partier da eller?

 

Dette har blitt bl.a. skrevet om i partiet sitt forum, her: http://forum.piratpa....php?f=27&t=239

Stemmerett har gått fra konge til adel til rike bedriftseiere til arbeidere til kvinner, og spørsmålet "Har man en klar tanke om hva slags demokrati som vil fungere best" har blitt stilt for hvert trinn.

Her er en sak som snakker litt om hvordan avstemming kan gjøres på en mer folke-representativ måte til forskjell fra få-parti-velde:

Det er jo demokrati i norge: Folkestyre. Flertallet bestemmer... :)

 

Da har vi noe felles, så bra!

Ja, men vi er så splittet, og det er ikke bra. Vi mener jo stort sett det samme... Mer demokrati. Mer maktspredning. Hvorfor skal man da splitte seg opp i så mange småpartier? Det utgjør ikke noen forskjell. Det svekker bare ens egen sak slik situasjonen ser ut nå. = P

 

Dette er umyndiggjørende argumenter ovenfor folket, som utmerket godt kunne blitt brukt for å la all makt bli værende hos en monark eller bare hos bedriftseierne. "De vet jo best" osv..

Tror du missforstod hva jeg sa. En annen ting: Det er folk som former politikken innad i partiene... Det er folk som stemmer på partiene og som bestemmer styrkeforholdene. Partiene som er i regjering stemmer over forslag, osv. Så vidt jeg kan se, så er det ikke noe galt med dette, det som er galt må være at folk ikke setter seg godt nok inn i politikken. Når de ikke gjør dette, så vil de stemme på partier som fører en politikk de er missfornøyde med... Men jeg syntes uansett at Norge er et godt land å bo i, og at vi har fått til utrolig mye! ... Det viktigste er trygg økonomisk styring og en menneskevennlig styring!

 

På samme måte som Norges lover idag blir utviklet (i det minste i Norge) ut fra Grunnloven, så har partier og organisasjoner et kjerneprogram hvor man slår fast hvilke prinsipper man jobber ut ifra.

Stemmer. Og det mener jeg er en god måte å gjøre ting på... :)

 

Å stemme på et parti som mangler politikk på de fleste og kanskje viktigste samfunnsområder, er ikke noe folk ønsker. Folk ønsker en forutsigbar politikk, og derfor stemmer de på etablerte partier. Partier som appelerer til dem. osv. Jeg er liberal, og ønsker et samfunn med mye valgfrihet og kvalitet, samt mer demokrati (sterkere lokaldemokrati) derfor har jeg valgt venstre. Jeg er også en som mener at staten har et ansvar for å verne om naturen og ta i bruk naturresursene våre på en fornuftig måte... Og en som ønsker å fjerne DLD. OG som ikke ønsker overvåkning, og som er en flittig bruker av torrent, nzb (...) og som ønsker et samfunn der hvor plateselskapene har mindre makt og forbrukerne mer makt, osv. Så for meg er Venstre et trygt og godt valg i alle fall... =) Piratpartiet blir et miniparti på linje med DLF og Tjen Folket, MpG, NKP, Demokratene, De kristne, og liknende. Det blir et lite miniparti uten noen som helst innflytelse. Da er det bedre for meg, og andre liberale mener jeg, å stemme på Venstre som da faktisk har en liten sjanse til å få innflytelse i stedet. :) Det er min opinion.

 

Det er som tidligere nevnt ~25% av stemmerne som velger å ikke benytte sin stemme / som stemmer blankt.

En del av disse har forstått at systemet er "rigga" i favør av de store partiene, dette blir bl.a. forklart her:

, hvor det hevdes at et rent en-stemme-avstemmingssystem vil tendere mot et to-partisystem over tid. Utjevningsmandat er bare en tåkelegging av denne problemstillingen.

Vel. Vi får se... Men med tanke på dette. hvor sannsynlig blir det at Piratpartiet får noen som helst innflytelse? Det eneste de vil kunne ha innflytelse på er slik jeg ser det, hovedsakelig Venstrefolk, og enkelte i FrP... Det er bra dere står på, på den måten. Men å stemme på dem, tror jeg er bortkastet dersom man faktisk ønsker en forandring. :)

 

(Jeg er er sterkt i mot et toparti by the way) ...

Lenke til kommentar

Det finnes et begrep som gjerne brukes om dette fenomenet som kalles "De stigende forventningers misnøye". Du vil se nøyaktig det samme skjer om høyre sitter i regjering en stund.

Jeg vil ha mer igjen for å stemme Høyre enn arbeiderpartiet. Jeg stemmer Venstre denne gang. Men skal stemme Høyre på komunevalget. Jeg bor i en kommune som har vært blodrød i 94 år sammenhengende, så det skal veldig mye til får å få gjennom borgerlig poltiikk, derfor stemmer jeg på Høyre rent strategisk..... Det er mulig jeg stemmer Venstre, men Høyre tror jeg er det beste jeg kan stemme neste gang...

 

De er helt greie akkurat som høyre er et helt ok parti.

Helt OK parti? OG Arbeiderpartiet, helt OK? Hallo? Høyre vil føre til at vi få r MER frihet, både økonomisk OG sosialt! Men ikke så mye sosial frihet som med Venstre.... Dette er viktige for oss sosialinberale, liberalkonservatitve, og liberalister. Frihet! Og når Høyre, Venstre og FrP får styre, så vil VI få det bedre, mens sosialistene det værre... DE vil jo få mye frihet dem, og bruke pengene selv i stedet for at politikerne bruker dem for dem, noe som de vil. Men VI får endelig komme til, og få bestemme noe vi også, noe som er BRA!!!....

 

For oss på den borgerlige side, vil det bli bedre med borgerlig regjering enn rødgrønn.

Selvfølgelig? Så blir det værre for det mindretallet som har Nord Korea, og komminist-russland som forbilder....

 

Det er minimale forskjeller.

Nei det er det IKKE. Det er ganske store forskjeller. Bare les kguns dommedagsprofetier her inne...

 

Sv er nok et parti som ikke helt har klart omstillingen fra å være et opposisjonsparti som kun kan konsentrere seg om noen få kjernesaker.

Sv er et parti som har så dårlig politikk at norge ville vært bedre uten. De har ikke noe som helst god politikk, eller de få gode det har, er det et annet parti som også har, enten bedre eller det samme...

Sv er et parti for maktkåte mennesker som ønsker å bestemme mest mulig over flest mulig liv.

De ønsker å frata oss valgmuligheter når det gjelder skole, helse, ja, det meste. De ønsker å bestemme så mye som mulig over livene våre. DEt er en grunn til at de har så lav oppslutning. De er der den katolske kirke var for fem hundre år siden.....

 

Lokaldemokratiene er dessverre for små og er i mye større grad preget av amatørmessige avgjørelser og mye vennetjenester. Dette går i langt større grad under radaren da lokalpolitikk har mindre interesse for pressen.

At du bagateliserer og ikke klarer å se fordelene med et ordentlig lokaldemokrati sier jo sitt. Disse partiene som ønsker denne politikken i praksis er også for større kommuner, og slå sammen kommuner også. Sånn at det ikke blir slik du tegner et bilde av her i det hele tatt faktisk!

 

Vi vet ikke om de faktisk gjør det enda. Men om de gjør det er det ikke spesielt rart. Det er et fenomen man kan observere verden rundt.

Man ser det med forståelsen sier nå bare jeg.

 

 

Jeg er nok ikke spesielt unik. Vi har det veldig bra i Norge, uansett hvor mye media krisemaksimerer fillesaker. Dessverre har media blitt mer og mer tabloid i desperat jakt etter flere klikk.

Jeg mener du bagatelliserer alt for mye... Media sin rolle er å vise alle sider ved samfunnet. Det som fungerer og det som ikke fungerer bra. Og det som fungerer dårlig skal vi med alvor ta en titt på og få en gjenomgang på!

 

Tja jeg opplever ingen innskrenkelser av min frihet.

Ikke jeg heller... Men jeg ønsker ikke at homofile, prostituerte, og narkomane skal undertrykkes av staten, derfor velger jeg venstre, og jeg støtter borgerlig regjering.

 

Din frihet VIL bli inskrenket, en eller annen gang, det er bare et spørsmål om tid det med Avgifts Partiet (AP) og regulerings partiet. Og formynderpartiet SV...

 

Høyre har ikke et eneste forslag som vil gjøre skolen til noe bedre.

Jo.I motsetning så prioriterer kunnskap i skolen, å styrke lærerne, og sørge for at det lønner seg for lærerne å vidreutanne seg, ved at de før øket lønnen betraktelig. DEt betyr BEDRE skole

 

Arbeiderpartiets løsning er: Flere ufaglærte lærere, og gratis mat på skolen. Slik prioriterer de milliarder av kroner som de bevilger til skole.. (ja mat koster milliarder av kroner dersom du skal finansiere mat for alle elever hver eneste dag i hele skoleåret!!! Bortkastede penger mener jeg. og det gjør IKKE skolen bedre! Snarere TVERT I MOT. Venstre ligger på samme linje som Høyre når det gjelder skole, men de prioriterer denne sterkere, og har bedre politikk generelt.... Men det er små forskjeller da. Så Høyre og Venstre vil komme til enighet, veldig lett.

 

Jeg gjetter på at søkertallene til lærerutdanninga går nedover dersom Høyre gjennomfører den politikken som er forespeilet.

Sammen med Venstre? Vel.... Jeg er ikke i tvil om at Høyre og Venstres løsninger innen for skolen er svært svært svært mye bedre enn arbeiderpartiets såkalte "satsning" (nedprioritering) av skolene her i landet.... Så får vi se da: Hvilken skole som blir best!!!! Den rødgrønne skolen som forfaller, eller den vi får etter regjeringsbytte.

 

Uansett er det bare sundt at man bytter regjering i ny og ned!

Lenke til kommentar

Blir nok FrP eller DLF. Støtter piratpartiet til en viss grad, spesielt på rettigheter innen informasjon og personinformasjon på nettet. DLD må vi bli kvitt.

FRP er etter mitt skjønn liberalt in name only. Det er ikke bare skattenivå som avgjør hvorvidt man er liberal eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FRP er etter mitt skjønn liberalt in name only. Det er ikke bare skattenivå som avgjør hvorvidt man er liberal eller ei.

Jeg vil tørre å påstå at Høyre ofte er mer liberalistiske enn FrP... =P

Mest liberalt er jo Venstre da. ;) Venstre støtter mange av Høyre og FrPs skattekutt, for eksempel skatt på arbeid. Fjerning av arveavgiften, og mange andre ting.... FrP burde faktisk vært mye mer liberalt på sosiale spørsmål. Om de hadde hatt samme politikk som venstre når det gjelder demokratiet, og sosial poltiikk og liknende så hadde jeg stemt FrP..

 

Tja, Det Liberale Folkepartiet, lider av samme problem ;)

Nei. Det gjør de ikke. FrP er ikke spesielt liberalistiske. Det eneste som fortjener den tittelen er DLF!
Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at Høyre ofte er mer liberalistiske enn FrP... =P

Mest liberalt er jo Venstre da. ;) Venstre støtter mange av Høyre og FrPs skattekutt, for eksempel skatt på arbeid. Fjerning av arveavgiften, og mange andre ting.... FrP burde faktisk vært mye mer liberalt på sosiale spørsmål. Om de hadde hatt samme politikk som venstre når det gjelder demokratiet, og sosial poltiikk og liknende så hadde jeg stemt FrP..

 

Nei. Det gjør de ikke. FrP er ikke spesielt liberalistiske. Det eneste som fortjener den tittelen er DLF!

 

Det er ingen av disse partiene som er rent liberalistiske. Venstre er ihvertfall ikke verdig den tittelen, de er rent sosialdemokrater. Avstanden fra AP til Venstre er som eplejuice til eplenektar, ikke store spranget.

 

FRP er etter mitt skjønn liberalt in name only. Det er ikke bare skattenivå som avgjør hvorvidt man er liberal eller ei.

Hvis man ser på hvem som gradvis vil bygge opp og ned staten/næringslivet, og spesielt personlig frihet og ansvar over eget liv og egen økonomi, så er det helt klart hvem man bør støtte. Og da er FrP et taktisk valg hvis man vil ha forandring i Norge. Man trenger ikke være 100% enig i et parti.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Nei. Det gjør de ikke. FrP er ikke spesielt liberalistiske. Det eneste som fortjener den tittelen er DLF!

 

Vi er enige mtp FrP, når det DLF har jeg noen vansker med ett parti som vil angipe meg om jeg skulle finne på å tilby dommertjenester i konkurranse med deres Statsmonopol på dommertjenester, ditto alle andre tjenester som deres Stat ønsker å tilby. ;)

Lenke til kommentar

Det er ingen av disse partiene som er rent liberalistiske. Venstre er ihvertfall ikke verdig den tittelen, de er rent sosialdemokrater. Avstanden fra AP til Venstre er som eplejuice til eplenektar, ikke store spranget.

Sterkt uenig. du skal være Anarko kapitalist, eller tilhenger av minarki (DLF) for å hevde dette... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Sterkt uenig. du skal være Anarko kapitalist, eller tilhenger av minarki (DLF) for å hevde dette...

 

Vel, la oss se litt på hva Venstre som sosialliberalister vil gjøre radikal annerledes i forhold til det sosialdemokratene/sosialistene i regjeringen har gjort de siste åtte årene.

 

Skatter og avgifter: Marginale forskjeller, kanskje høyere for å nå miljømålene ved å straffe bilister. Bompenger står.

 

Innvandring: Ikke mye forandring. Velferdsstaten består med Venstre, innvandring fortsetter på tross av at dette i mange sammenhenger er bevist som direkte tap.

 

Stor stat: Ikke mye skifte fra stat til private tilbydere, her står offentligheten like sterkt med Venstre. Fortsatt helsekø?

 

Samferdsel: Fortsettelse av nåværende regjerings tvang og kollektivisering av folks transportmetode. Ikke mye frihet her, der bilister skal straffes og folk skal tvinges til å sponse kollektivtrafikk, ofte i miljøpolitikkens navn.

 

Hvis man vil ha mindre stat, ikke anarki, men en reduksjon av det offentlige og mer av det private, invidiet i fokus, mer ansvar, så stemmer man altså ikke på Venstre.

Lenke til kommentar

Vel, la oss se litt på hva Venstre som sosialliberalister vil gjøre radikal annerledes i forhold til det sosialdemokratene/sosialistene i regjeringen har gjort de siste åtte årene.

 

Skatter og avgifter: Marginale forskjeller, kanskje høyere for å nå miljømålene ved å straffe bilister. Bompenger står.

Det er store forskjeller i prioriteringer, og måten man skal organisere demokratiet på. Det er store forskjeller på hvordan organisering generelt skal foregå på, osv... Men vil få mye lavere skatter generelt med Venstre enn med AP, uansett vil man få mer ut av skattepengene om man stemmer Venstre og ikke Arbeiderpartiet for eksempel...

 

Innvandring: Ikke mye forandring.

Er heller ikke nødvendig.

 

Velferdsstaten består med Venstre,

Noe som er bra.. Jeg støtter velferdsstaten. Det gjør de aller fleste....

 

innvandring fortsetter på tross av at dette i mange sammenhenger er bevist som direkte tap.

Du er veldig opptatt av innvandring du? Dette er det viktigste for deg?

Ja, selvsagt dette er tap... Har ikke argumentert for noe annet...

 

Stor stat: Ikke mye skifte fra stat til private tilbydere, her står offentligheten like sterkt med Venstre. Fortsatt helsekø?

Jasså? Så du tror ikke det blir helsekøer med det systemet du ønsker? Det er bare tull og ønsketenkning. Det blir mindre helsekøer med venstre, fordi venstre vil slippe alle gode krefter til. Altså er Venstre åpne for å slippe private til som kan bygge sykehus og andre ting som et suplement til det offentlige. Da får man konkurranse, og mindre køer...

 

Samferdsel: Fortsettelse av nåværende regjerings tvang og kollektivisering av folks transportmetode. Ikke mye frihet her, der bilister skal straffes og folk skal tvinges til å sponse kollektivtrafikk, ofte i miljøpolitikkens navn.

Ingen straffes... Men Venstre gjør det mer lønnsomt å velge miljøvennlige løsninger ja. På sikt er dette bærekraftig. Det er verken DLF eller FrPs politikk...

 

Hvis man vil ha mindre stat, ikke anarki, men en reduksjon av det offentlige og mer av det private, invidiet i fokus, mer ansvar, så stemmer man altså ikke på Venstre.

Jo, jo det gjør man! Det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hodet.

Barbere seg (velge Venstre) skjære av seg hodet (velge DLF)... Man får en vesentlig mindre stat med Venstre, i forhold til Arbeiderpartiet... Ikke så stor som man får med et rent DLF styre da selvfølgelig. Det er ca bare 1000 stykker i norge som ønsker noe sånt også, og vi er over fem millioner innbyggere, mange er barn og ungdom uten stemmerett, men det er likevel ikke sånn at folk flest ønsker DLF.. så det blir aldri noe av likevel, så da er det bedre å stemme på de som kan føre til et mer liberalt samfunn... (Ja, gjerne FrP....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...