Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mc lappen

Anbefalte innlegg

Hei, er 17 år (gutt) lurer på om hva jeg bør ta, vil ha noe jeg kan bruke i byen... de fleste mener moped er tullete, og lett mc skal man bare kjøre til man er 18.. er det noen som kjører lett-Mc lengre enn til de er 18? eller så går jo mellomtungt.. men det vet jeg ikke! hyggelig med raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 18, og bruker fortsatt min moped. Er jo morro :)

Mange som bruker sin lett-sykkel frem til de er gamle nok til mellom eller tung motorsykkel. Hvorfor ikke?

Skal du bare kjøre i byen og ikke ønsker å bruke så mye penger, så ville jeg gått for moped. Funker fint i tettbygde strøk hvis du skal kjøre under 1-2 mil daglig hvor fartsgrensene ikke er høyere en 60 eller 70+.

Lenke til kommentar

Bor i Oslo, så er praktisk med moped, men ville gjerne kjørt til hytta også. hvis jeg kjøper moped vill jeg ta bil lappen neste år. men har også litt lyst til å ta lett lappen nå og utvikle til tungt når jeg er 25.. siden lett lappen og sykkel er så dyrt, og da vente med bil.. men, er i veldig stor tvil! :O

Kan forresten foreldrene dine si nei til å ta moped/lett lappen? siden det står at du kan velge når du er 16! og går moped fortere en 45 uten trimming? :)

Lenke til kommentar

Lett-lappen og lett-sykkel er dyrt ja. Er derfor jeg tok lappen på moped og dermed fikk med råd til å kjøpe en bedre bil en de fleste andre jeg kjenner :)

I teorien kan foreldrene dine bestemme over deg til du er myndig (18 år). Så de kan i teorien nekte deg at du tar lappen på moped eller lett-sykkel.

Uten trim går ikke en moped raskere en 45 km/t. Ved å ta ut en plombering i eksosanlegget gjør den dog 60 km/t, og dette er en modifisering som er usynlig.

Vil anbefale deg å skaffe deg lappen på bil når du har muligheten. Motorsykkel er rett og slett ikke praktisk. Spesielt ikke på vinterstid og i regn.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for en SM, eventuelt enduro sykkel, ala hva Vertical anbefaler?

Sier meg enig med Vertical angående overligger-mopeder, dem prøver å etterligne noe dem ikke er, og får i grunn bare føreren til å se ufattelig kjedelig ut der han putrer rundt i 45-50km/t på noe som forbindes med høy fart/racing...

SM/Enduro er jo også mye mer lekne sykler og føler også dem kjører mye bedre på norske veier, som ofte er ganske ujevne/humpete (ihvertfall i området jeg bor).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...