Anti LFC Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hei! Vi bor i et borettslag i en nyere blokk. Vi har hatt trøbbel med et innebygd ventilasjonsanlegg over lengre tid nå. Det fungere slikt at man styrer både kjøkkenet og badet via knappen på ventilatoren på kjøkkenet, dermed har leiligheten vært helt fri for ventilasjon. Dette ga jeg beskjed om muntlig til konen til styrelederen (hun var den eneste som var hjemme), dette var i desember. Deretter ringte jeg til styreleder flere gangen uten å få svar. La igjen beskjed. Dette var rundt januar. Vi sendte så mail til styret i mars. Her skulle de komme tilbake med et svar på hvem dette var sitt ansvar etter påske. Det fikk vi aldri så for to dager siden sendte vi ny mail og spurte etter svar. Vi fikk så beskjed om at 5 årsgarantien er gått ut, så dette måtte vi fikse selv. Det jeg riktignok minnes å huske er at 5 årsgarantien for borettslaget gikk ut i februar. 1. Er det i utgangspunktet vi som skal betale? Det er jo fastmontert i leiligheten og vi har ikke gjort noe annet enn å bruke ventilasjonen slik den skal. 2. Hvis vi må betale fordi garantien er gått ut, har jeg da en sak i forhold til at jeg tok kontakt før garantien gikk ut i februar? Tusen takk for alle svar! :-) Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Veldig intressant tema dette... vil tro at reklamasjonsfristen ikke er gått ut hvis du kan dokumentere at første klage til leder er sendt før fristen gikk ut. Må bare legge til at dere må ha en elendig styreleder!!! Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Glemte å legge til at jeg også sendte sms uten å få respons! Jepp. Styret/styreleder gjør en veldig dårlig jobb her. Manglende lys i svalgangene, mye skitt i ganger og uteområder fulle av søppel er bare en del ting jeg kommer på. Vi fikk også en vannskade i gangen rundt september/oktober i fjor, og den er det foreløpig ikke gjort noe med, men forsikringssaker tar jo generelt ganske lang tid. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Har du all dokumentasjon på SMS og mail? Hadde det vært meg hadde jeg blitt så irritert på styreleder at jeg hadde hintet på at det kunne bli ett privat erstatningskrav hvis man ikke kommer gjennom til utbygger. Det er jo han selv som er selve grunnen til forsinkelsen!! Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Den gamle telefonen ble ødelagt så jeg har ikke SMS. Mail har vi så klart tatt vare på. Jeg har ikke konfrontert styreleder med noe som helst ennå, da jeg prøver å undersøke om jeg har mitt på det tørre først. Mye enklere å ta konfrontasjonen hvis jeg vet at jeg har lover og regler på min side. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Lignende sak i mitt borettslag: Mitt ventilasjonsanlegg røk rett før 5 år. Jeg snakket med styreleder, og fikk tak i en kar. Han nektet i utgangspunktet å erstatte, og firmaet var konk og litt bla bla, men det endte med at vi fikk dekket det. Jeg skjønte raskt at det var bedre å håndtere saken selv for å få det gjort. Ventilasjonene til et par av andelene røk etter 5 år (3 av 42). Dette medførte en avtale om service og vedlikehold, og økning i husleie på 200kr pr andelseier. Edit: 200kr i mnd Endret 2. mai 2013 av JaBBe Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Vi fikk så beskjed om at 5 årsgarantien er gått ut, så dette måtte vi fikse selv. Det jeg riktignok minnes å huske er at 5 årsgarantien for borettslaget gikk ut i februar. Du minnes? Sjekk hva som er korrekt. Hva er det som er feil på anlegget? Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Du minnes? Sjekk hva som er korrekt. Hva er det som er feil på anlegget? Har sendt mail og etterspurt når garantien gikk ut. Det har vi ikke funnet ut enda. Vi har ikke fått noen til å sjekke hva som er galt i vente på hvem som skulle betale regningen. Men når man skrur bryteren på er ventilasjonen i leiligheten helt død. At de har brukt så lang tid på å svare har jo også ført til at jeg ser antydning til mugg i ventilen på badet... Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Har nå fått bekreftet fra et annet styremedlem at garantien gikk ut i januar/februar 2013, dvs etter vi var i kontakt første gang. Da bør vel saken være grei? Fikk forøvrig aldri noe svar fra de opprinnelige styremedlemmene jeg var i kontakt med. Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 "God kveld! Først av alt vil jeg beklage at saken har dratt ut i langdrag før dere mottar denne avklaringen med styrets vedtak. · 16. januar mottok jeg en SMS fra deg, der du blant annet nevner at vifta på badet og kjøkkenet ikke virker. · Jeg kontaktet deg via telefon for å få mer detaljer rundt problemstilling, der du fikk beskjed om å kontakte YIT, som har kjøpt opp det selskapet som har levert viftene til borettslaget.**** · 22. mars tok din søster på ny kontakt med styret der det hun opplyser at dere har vært i kontakt med YIT og at de påberoper seg at garantien er utløpt. Styret har ikke tatt stilling til om henvendelsen er kommet før eller etter at garantitiden en utløpt, da dette ikke er av betydning for utfallet i saken hva gjelder vedlikeholdsplikt. Fordeling av vedlikeholdsansvar er definert i borettslagets vedtekter (kopi av vedtektene ligger vedlagt). Styret har fattet vedtatt i saken, og konkludert med at borettslaget ikke vil utbedre feilen. Begrunnelsen for vedtaket er at forholdet ikke faller inn under borettslagets vedlikeholdsplikt, jamfør §5-2 i borettslagets vedtekter. Vifta må anses som et apparat eller en installasjon, men denne har ikke funksjon på tvers (hverken vertikalt eller horisontalt) av andeler, og omfattes dermed ikke av §5-2 (2) i vedtektene. Forholdet reguleres av § 5-1 (2) i borettslagets vedtekter, der det fastslås at andelseiers vedlikeholdsplikt også omfatter reparasjon og utskifting av bla annet apparater (herunder vifta) m.m. Denne vurderingen er i tråd med en tidligere sak, der vifta måtte byttes (leilighet 6A). Styret kan ikke se at vi har økonomisk ansvar i denne saken, og anser den som en sak mellom deg, som representant for andelseier, og YIT. Jeg har forstått det slik at du har vært i telefonisk kontakt med YYY tidligere i dag, og dere har kommet til enighet hva gjelder sjekk av fukt på bad." Mottok denne mailen i kveld etter å ha sendt en ny mail der jeg opplyste opp mat advokat vil bli koblet inn i saken hvis jeg ikke fikk noe svar innen to uker. **** - At styreleder var i kontakt med meg på telefon er direkte løgn. Den eneste gangen jeg fikk opplyst å ringe YIT var når jeg ved en tilfeldighet traff på styreleder i trappegangen noen dager etter å ha sendt sms. Noen tips angående veien videre? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hadde dette vært meg hadde jeg i utgangspunktet antatt at et apparat som kun dekker min leilighet faller innunder mitt ansvar. Det ser ut som det stemmer i følge vedtektene. Videre er det leverandøren som må ha beskjed før garantitiden har gått ut, ikke sameiet/styret, det er ikke de som har stilt garanti. Om ikke det er satt opp en ordning der alle klager til utbygger/fellesleverandører skal gå gjennom styret/sameiet ser jeg ingen grunn til at disse hadde plikt til å videreformidle din reklamasjon. Om styreleder gav deg beskjeden per telefon eller muntlig er egentlig slik jeg ser det en formalitet. Han husker å ha gitt beskjed, hvilket stemmer. At han lot være å ringe fordi han traff deg tilfeldig er fult mulig. Hvis du ikke tok kontakt med YIT og reklamert slik styreleder anbefalte i januar, så synes jeg mye av skylden her ligger på deg. Hadde du gjort som det ble foreslått hadde feilen vært påklagd før garantitiden gikk ut. Jeg hadde ikke gjort noe mer med denne saken mot styret/sameiet. Det eneste du oppnår er å å komme på kant med dem. 1 Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Hadde dette vært meg hadde jeg i utgangspunktet antatt at et apparat som kun dekker min leilighet faller innunder mitt ansvar. Det ser ut som det stemmer i følge vedtektene. Videre er det leverandøren som må ha beskjed før garantitiden har gått ut, ikke sameiet/styret, det er ikke de som har stilt garanti. Om ikke det er satt opp en ordning der alle klager til utbygger/fellesleverandører skal gå gjennom styret/sameiet ser jeg ingen grunn til at disse hadde plikt til å videreformidle din reklamasjon. Om styreleder gav deg beskjeden per telefon eller muntlig er egentlig slik jeg ser det en formalitet. Han husker å ha gitt beskjed, hvilket stemmer. At han lot være å ringe fordi han traff deg tilfeldig er fult mulig. Hvis du ikke tok kontakt med YIT og reklamert slik styreleder anbefalte i januar, så synes jeg mye av skylden her ligger på deg. Hadde du gjort som det ble foreslått hadde feilen vært påklagd før garantitiden gikk ut. Jeg hadde ikke gjort noe mer med denne saken mot styret/sameiet. Det eneste du oppnår er å å komme på kant med dem. Joda, jeg var i kontakt med YIT to ganger i løpet av januar. Først fikk jeg beskjed om å høre med styret hvem det var som skulle betale. Fikk aldri svar hos styreleder så da ringte jeg opp igjen og YIT ga beskjed om at de skulle finne ut av det for så å ringe meg opp. Hørte aldri noe mer fra de. Det som irriterer meg mest med denne saken er hvordan de først før påske lot være å svare, og nå i ettertid også har oversett purringer på epost. Hadde denne dialogen kommet i januar ville ventilasjonen vært fikset for lengst og vi hadde unngått eventuelle forringelser på leiligheten. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg skjønner irritasjonen og har forsåvidt forståelse for den. Min erfaring er likevel at ting man ikke kommer noen vei med er det bedre å bare glemme og legge bak seg. Da ville jeg heller fortsatt saken mot YIT. Dersom du allerede i januar ringte dem og sa at du hadde en feil så har du jo rapportert problemet før garantitiden gikk ut. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hvordan har du klart deg så lenge uten ventilasjon? Jeg har en sånn avtrekksvifte i rør som trekker luft ut av hele leiligheten, og styres fra kjøkkenviften. Nå den ble ødelagt, var det så dårlig luft inne etter bare 24 timer at jeg såvidt giddet å bo der. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Da tar du jo kontakt med YIT igjen, ettersom du tok kontakt med dem innen garantitiden var utløpt. Evt. skade er du sannsynligvis skyld i sselv, du har tapsbegrensningsplikt. Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Problemet har jo hele tiden vært at YIT ikke har vært interessert i å gjøre noe før de visste hvem de skulle sende regningen til. Jeg måtte jo også vente helt til i går på å faktisk få bekreftet når garantien gikk ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Innenfor garantien er det jo ganske opplagt at YIT selv er ansvarlige? Det bør jo bare være å informere dem om at du klaget innen garantitiden utløp. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå