Windoge Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg og min samboer skal på ferie i sommer, og trenger derfor nytt pass til hennes tre år gamle datter. Er dette mulig å opprette uten signatur fra barnefaren? Han er imidlertid på ferie, og ikke mulig å få tak i. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Nei, det skal ikke gå: https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/ Men så en tråd (som jeg ikke finner igjen) for ikke så lenge siden hvor det ble påstått at det gikk med nødpass. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Enten må begge signere, eller så må barnefaren gi fullmakt. Nødpass kan imidlertid være et alternativ. Ring og hør med politiet. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Moralen er; pass ordnes i god stund før avreise. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Fullt mulig, dere får da midlertidig pass som kun går til den aktuelle reisen. Men er far virkelig så vanskelig å få tak i? Han trenger kun å skrible ned for hånd fullmakt, samt kopi av id, og sende over mail. De fleste har en smarttelefon nå, så dette burde ikke være vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Dersom det er "åpenbart ubetenkelig", jfr. passloven pgf 4 tredje ledd, kan pass utstedes selv om bare den ene forelderen samtykker. Bestemmelsen krever at det foreligger en særlig grunn, som f.eks. at det ikke er praktisk mulig å få tak i pass på annen måte. At den andre forelderen motsetter seg utstedelse av pass innebærer ikke i seg selv at det foreligger betenkeligheter av betydning, jfr. Politidirektoratets avgjørelse i klagesak 2010/1634. Endret 6. mai 2013 av krikkert Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Merk at den andres samtykke er bare nødvendig hvis det foreligger delt foreldreansvar. Hvis det ikke foreligger delt foreldreansavr, holder det bare med underskrift fra den som har foreldreansvaret, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå