AfterGlow Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Mange kan oppleve at maskinen slår seg av.Haswell kan være <em>for</em> effektiv Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Er DC-DC virkelig en teknologi? 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Høres veldig interessant ut. Kanon å kunne bruke laptopen og sitte i mangfoldige timer og surfe på "tomgang" i tillegg til lav varmeutvikling. Da er det skjermen sin tur til å bli effektivisert da 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Er DC-DC virkelig en teknologi? Det er ihvertfall en måte å designe strømforskyninger på, man har jo gjerne DC-DC "internt" for å få opp effektiviteten. AtW Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Det er hvilemodus det er snakk om her ikke ordinær drift. Derfor blir det merkelig å snakke om effektiv, i hvilemodus blir ingen ting utført. Det blir litt som å si han er veldig effektiv på å gjøre ingenting ;-) 3 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Vil det si at vi som har DC-DC strømforsyning fra før ikke trenger å tenke på dette? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Vil det si at vi som har DC-DC strømforsyning fra før ikke trenger å tenke på dette? Mange strømforsyninger skrur seg rett og slett av om du ikke belaster den en viss mengde, det har å gjøre med at 12V ikke når ATX-kravet før belastningen er på så og så mange ampere. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) DC-DC omforming er synonymt med at man istedenfor å ha en tung jerntrafo som oppererer på nettfrekvens (50Hz) først likeretter nettstrømmen (Første DC) og så bruker transistorer for å lage høyfrekvent AC som kjøres gjennom en liten trafo (eller spole) laget for høyfrekvens, denne nedtransformerte AC strømmen likrettes så igjen (Andre DC). Forkortet kalles dette for DC-DC. Og NEI DC-DC er ikke synonymt med at strømtrekket ikke trenger ha en minimumsverdi. De fleste DC-DC produkter har nemlig et minimums strømmtrekk. Den enkleste måten å omgå problemet er å ha noe som trekker strøm, for de av oss som har stasjonære PC-er vil en kabinettvifte som står å går være mer enn nok til å holde minstebelastning. Ellers er det ikke verre enn at hovedkortprodusentene kan sette på en motstand som brenner av de 0,05 A som trengs for minstebelastning og så kan bruker skru denne av eller på med en bryter, ettersom om strømforsyningen behøver minstebelastning eller ikke. Ekstra info: Det finnes minst et 10-talls forskjellige DC-DC topologier (hvordan du bygger dem opp med transistorer osv), og alle har forskjellige egenskaper når det kommer til ting som minste belastningsstrøm, største belastningsstrøm, reguleringsegenskaper, rippelbegrensing, osv osv. Noen produsenter kan faktisk finne på å legge inn en motstand internt i strømforsyningen som sikrer minimumsbelastning, og så selge denne som "no minimum load". Effektivitetsgraden regnes jo ved full effekt uansett, og da har de 0,6 W du brenner vekk på denne måten lite å si. Endret 2. mai 2013 av Thorsen 4 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Er DC-DC virkelig en teknologi?Det er strengt tatt en samlebetegnelse på ganske mange mer og mindre forskjellige teknologier. Men å si at det er noe spesielt er nå å dra det litt langt. Transistorbaserte DC-DC-omformere er ikke akkurat revolusjonerende teknologi, og brukes overalt i dag. Og de fleste topologiene som er i aktiv bruk i dag burde prestere å holde stabil utgangsspenning ved null last. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Det er hvilemodus det er snakk om her ikke ordinær drift. Derfor blir det merkelig å snakke om effektiv, i hvilemodus blir ingen ting utført. Det blir litt som å si han er veldig effektiv på å gjøre ingenting ;-) I hvilemodus må man fortsatt holde liv i blant annet minnet, så noe arbeid utføres jo. Dvalemodus/avslått betyr null arbeid. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 DC-DC omforming er synonymt med at man istedenfor å ha en tung jerntrafo som oppererer på nettfrekvens (50Hz) først likeretter nettstrømmen (Første DC) og så bruker transistorer for å lage høyfrekvent AC som kjøres gjennom en liten trafo laget for høyfrekvens, denne nedtransformerte AC strømmen likrettes så igjen (Andre DC). Forkortet kalles dette for DC-DC.Ikke helt riktig. Flyback-omformere har en høyfrekvenstrafo. Vanlig buck-omformer har bare en induktans. Nå er jeg ikke den mest ivrige leseren av strømforsyningstester, men de fleste jeg har sett ligner på buck-omformere. Ikke noen spesiell grunn til at man skal ha noe annet, heller, siden det ikke er noe behov for heving av spenningsnivået eller for å føre effekt tilbake på nettet. Og NEI DC-DC er ikke synonymt med at strømtrekket ikke trenger ha en minimumsverdi. De fleste DC-DC produkter har nemlig et minimums strømmtrekk.Tror ikke det er så veldig vanlig nå lenger. Det går helt greit å styre en buck-omformer i diskontinuerlig modus og få stabil utgangsspenning. Det er ikke funksjonalitet som er spesielt kostbart å legge til heller. Omformerstyring i dag gjøres hovedsakelig med programmerbare kontrollere. 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 så selge denne som "no minimum load" Virker som en god løsning. I praksis skulle det vel ikke være noe problem uansett, mtp HK, SSD'er, vifter og annet som surrer rundt inni der. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Ikke helt riktig. Flyback-omformere har en høyfrekvenstrafo. Vanlig buck-omformer har bare en induktans. Nå er jeg ikke den mest ivrige leseren av strømforsyningstester, men de fleste jeg har sett ligner på buck-omformere. Ikke noen spesiell grunn til at man skal ha noe annet, heller, siden det ikke er noe behov for heving av spenningsnivået eller for å føre effekt tilbake på nettet. Så vidt jeg vet har ALLE strømforsyninger som selges til PC forbruker høyfrekvent trafo (Fullbro, halvbro, flyback, eller liknende topologier), dette for å sikre galvanisk skille og isolasjon mellom nettspenning og utgangsspenninger, men de kan gjerne ha en felles HF trafo og individuelle buck omformere til å lage de forskjellige spenningsnivåene etterpå. Men du har rett i at det ikke gjelder DC-DC generelt, og jeg har oppdatert posten for å ta med dette. Jeg skal ikke uttale meg om nyere strømforsyninger, men jeg har flere eldre som trenger minimumsbelastning for å starte. Dette er hva standarden sa i 2008: No-load Situation No damage or hazardous condition should occur with all the DC output connectors disconnected from the load. The power supply may latch into the shutdown state. Endret 2. mai 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
EspenKalland Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Er DC-DC virkelig en teknologi? DC-DC er DC Transformert ned til en (i dette tilfelle) lavere spenning. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 DC-DC er DC Transformert ned til en (i dette tilfelle) lavere spenning. Virker som om flere har misforstått, spørsmålet var om man kan kalle DC-DC-transformering for en teknologi, jeg mener det blir feil ordbruk ettersom det ikke sier noe om hvilken metode man bruker for å gjøre transformasjonen. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Nå er det vel flere detaljgrader når det kommer til teknologi. Det er en veldig snever definisjon hvis bare de mest detaljerte tilfellene kan klassifiseres som teknologi. Det vil også kreve en del redefinisjon av begreper som er i bruk, eks: Datateknologi (denne er stor) Romteknologi Kommunikasjonsteknologi Men jeg ville heller sett at hardware.no brukte et høyere detaljnivå enn DC-DC, alle forsyninger bruker jo det, det er så og si ingen som bruker lineære forsyninger til en PC. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 I min BIOS kan jeg allerede slå av alle C-states. Trodde dette var normal nå om dagen? Lenke til kommentar
asshole Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 DC-DC er ikke en teknologi men mange http://en.wikipedia.org/wiki/DC-to-DC_converter, så det er komplett meningsløst å bare si DC-DC. Switch mode er mer riktig men gir heller ingen mening siden pcstrømførsyninger alltid har vært switch mode, så de 4 siste linjene i denne saken er bare tull. 1 Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Dette er bare bullshit. Alle strømforsyninger bruker DC/DC convertere, disse finnes også over alt i batteridrevne applikasjoner. Det er stort sett kun i hobbysammenheng eller ekstremt billige produkter av spesielt lav kvalitet at dette ikke brukes. HW.no burde holde seg for god til å bli eid av markedsføring på denne måten. Lenke til kommentar
morthon Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Vi kan alle være enige om at DC/DC brukes overalt idag. Men er det noen som skjønner hvorfor hardware skriver at dette "gjør det mulig å støtte Haswell"? Det gir ingen mening egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå