Gå til innhold

Sånn er psykiatrien i Norge

Anbefalte innlegg

Det er vel nokså mange som har snakket ut mot utstrakt medisinbruk i Norsk psykisk helse. Hans-Erik Dyvik Husby (Hank Von Helvete), sier det på en bra måte. Jeg har blitt utsatt for dette selv og kjenner også flere som har vært det. På den ene siden er det bra å bli tatt hånd om når helsa svikter, på den andre siden merker de fleste at troen på piller for å behandle psykiske lidelser er gått over alle støvleskaft. Å avvise det som enkelttilfeller blir veldig naivt. Med en borgerlig regjering vil det antakelig bare bli verre, da profittmaksimering og mindre kontroll er enda viktigere for Høyre og Frp enn for New-Labour-infiserte AP. Akk ja.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står om medisiner, men ikke særlig om miljøterapien og tilnærming. Det er grunnleggende å ha fokus på både medisiner og miljø for å få en fullverdig behandling, og dessverre er det lett å glemme miljøet oppi alt (eksempelvis meningsfulle aktiviteter).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel nokså mange som har snakket ut mot utstrakt medisinbruk i Norsk psykisk helse. Hans-Erik Dyvik Husby (Hank Von Helvete), sier det på en bra måte. Jeg har blitt utsatt for dette selv og kjenner også flere som har vært det. På den ene siden er det bra å bli tatt hånd om når helsa svikter, på den andre siden merker de fleste at troen på piller for å behandle psykiske lidelser er gått over alle støvleskaft. Å avvise det som enkelttilfeller blir veldig naivt. Med en borgerlig regjering vil det antakelig bare bli verre, da profittmaksimering og mindre kontroll er enda viktigere for Høyre og Frp enn for New-Labour-infiserte AP. Akk ja.

Hvorfor tar du det for gitt?

Altså at profittmaksimering og mindre kontroll er viktig for Høyre og FrP?

Har du satt deg inn i H og FrPs politikk på dette feltet? Er jo heller ikke bare Høyre og FrP på borgerlig side heller.

Psykiatrien vil uansett i all hovedsak være offentlig, selv om man tillater det private å komme med tilbud som et suplement. Og det kan godt hende at det blir stilt enda strengere krav til privat / offentligprivat enn i dag.... Jeg tar ikke sosialistisk skremsel-propaganda for gitt. Jeg forsøker å holde meg litt nøktern. :)

Jeg har ikke troen på at de røde sitter med alle løsningene, ikke de blå heller. Men jeg tror vi trenger et skifte. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Med en borgerlig regjering vil det antakelig bare bli verre, da profittmaksimering og mindre kontroll er enda viktigere for Høyre og Frp enn for New-Labour-infiserte AP. Akk ja.

:yes: Ganske så enig.

Lenke til kommentar

Her er hva Høyre skriver om temaet:

Høyre vil sørge for at vi gir velferd som virker og behandlingstilbud som hjelper. For Høyre er kompetanse i tjenestene og hos de ansatte, en nøkkel. Fagkunnskap, dyktig personell og faglig baserte tilbud er helt nødvendig.

I 1998 stilte Stortinget følgende diagnose for det psykiske helsevernet: ”Svikt i alle ledd”. Enstemmig stilte Stortinget seg bak opptrappingsplanen for psykisk helse, som ble avsluttet i 2008. Den ledet til et viktig løft. Likevel er mye ugjort. Ventetidene er redusert, men ikke nok. Voksne, barn og unge med psykiske problemer må fortsatt vente for lenge på hjelp, og mange fanges opp altfor sent.

Sats på kvalitet

Opptrappingen det siste tiåret har hatt fokus på kvantitative mål. Det var nødvendig for å sikre at kapasiteten ble trappet opp, ventetidene redusert og for å gi folk hjelpen de trengte. Fokuset må nå dreies mot det kvalitative.

Vi må sørge for at vi gir velferd som virker og behandlingstilbud som virkelig hjelper. For Høyre er kompetanse i tjenestene og hos de ansatte en nøkkel. Fagkunnskap, dyktig personell og faglig baserte tilbud er helt nødvendig.

Evaluering av opptrappingsplanen viser også at vi mangler gode kvalitetsindikatorer. Dette vil Høyre gjøre noe med.

Prioriteringssvikt

Da Høyre satt i regjering sattes det som en gyllen regel i helsevesenet at veksten i både rus og psykiatri hver for seg i de regionale helseforetakene skulle være større enn veksten i somatikk. Denne regelen har de rødgrønne gått vekk fra, noe som betyr en bevisst nedprioritering av rus og psykiatri. Det går utover de svakeste i samfunnet vårt.

I tillegg risikerer Samhandlingsreformen fra de rødgrønne å skvise rus- og psykiatritilbudet ytterligere. Den innfører økonomiske insentiver for å satse på forebygging av helseproblemer, men ikke rus og psykisk helsevern.

Fastpsykologer i kommunene

Det er et paradoks at vi har 4 500 fastleger i kommunene, men bare 150 psykologer. Høyre har tatt til orde for, og prioritert i budsjettene våre, at det skal rustes opp i psykologstjenestene i kommunene. Gir man psykologer refusjonsrett som fastleger, kan det gi et bedre tilbud til folk med psykiske problemer i sitt nærmiljø.

Forebyggingsarbeidet må styrkes

Høyre vil at Norge skal være et samfunn med muligheter for alle. Dessverre ser vi at for mange barn ender opp med psykiske problemer. Ofte går de i arv. Det er ingen automatikk, men undersøkelser har vist at to av tre barn som lever i familier med rusproblemer eller psykiske lidelser, selv vil utvikle psykiske problemer.

Det er viktig å styrke det forebyggende arbeidet og fange opp barn og ungdom med problemer tidligere. Det stiller krav om aktsomhet og kompetanse hos de som er i kontakt med barn og unge, som i skolen. Høyre vil styrke lavterskel helsetjenester til barn og unge, som skolehelsetjenesten og helsetstasjonene.

Ganske forskjellig fra hva dere påstår vil jeg si...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

I sin blogg på Dagens medisin gir Tor Levin Hofgaard Høyre ros for å være eneste parti som prioriterer psykisk helse. Hofgaard er president i Norsk Psykologforening og styreleder i Rådet for psykisk helse.

http://www.dagensmedisin.no/blogg/tor-levin-hofgaard/hoyre-vil-vinne-pa-psykisk-helse/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Lenke til kommentar

Venstre om psykisk helse:

Psykisk helse

Venstre vil gi mennesker med lettere og tyngre psykiske lidelser et bedre behandlingstilbud. Psykisk syke har krav på gode tjenester som samtidig gjør det mulig at man i størst mulig grad kan fungere i sitt eget nærmiljø.

Videre satsing på distriktspsykiatriske sentre (DPS) er vesentlig for at dette skal skje.

Forebygging, behandling og rehabilitering bør i hovedsak skje på kommunalt nivå og på de distriktspsykiatriske sentrene. Poliklinikker og ambulante team som jobber sammen med kommunene vil sikre flere at flere får behandlingstilbud i sitt nærmiljø. Målet er å legge til rette for et bedre lavterskeltilbud i kommunene, slik at det er mulig å få psykisk helsehjelp uten henvisning fra fastlege. Fastlegen og den kommunale psykiske helsetjenesten må samarbeide tett med helseforetakene.

For Venstre er det grunnleggende at psykisk syke menneskers rettssikkerhet ivaretas. Vi er bekymret for den omfattende bruken av tvang i psykisk helsevern, og frykter at behovet for sikkerhet fører til at psykisk syke menneskers rett til privatliv og krav på rettssikkerhet må vike. Endringene som ble vedtatt i loven om psykisk helsevern etter hendelsene 22. 2juli 2011 går i feil retning når det gjelder tvangsbruk og sikkerhetstiltak.

Lovbestemmelsene gir svært vide fullmakter til den faglig ansvarlige i psykisk helsevern, og hjemlene for frihetsberøvelse er svært skjønnsmessige.

Venstre vil:

Videreføre opptrappingsplanen for psykisk helse.

Gi psykologer rett til å sykemelde pasienter de har i behandling.

Opprette et lavterskel psykologtilbud i kommunehelsetjenesten med statlig tilskudd hvor det skal være mulig å få behandling uten henvisning.

Gi pasienter med kombinerte rus- og psykiske problemer integrert behandling for begge lidelser.

Gjøre forsøk med å overføre distriktspsykiatriske sentre (DPS) til kommunalt nivå i enkelte større kommuner.

Opprette flere brukerstyrte plasser knyttet til DPS slik at innleggelser kan skje tidlig, før det blir behov for tvangsbruk.

Gjennomgå lov om psykisk helsevern med sikte på mindre tvangsbruk og klarere regler om enkeltvedtak, overprøving, registrering og klage.

Utvide bruken av alternativer til polititransport ved tvangsinnleggelser.

Tydeliggjøre lovbestemmelser slik at det kommer klart frem hvilke pasienter som kan bli underlagt et strengere sikkerhetsregime, og kreve at innleggelse på enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå avgjøres av en domstol.

Styrke forskningsinnsatsen i psykiatrien så pasientene får behandling som har god forskningsmessig dokumentasjon.

Øke satsing på informasjon om psykisk sykdom til befolkningen, og slik gjøre det lettere for psykisk syke og deres pårørende å søke hjelp før sykdommen utvikler seg så mye at tvang kan bli nødvendig.
Lenke til kommentar

Her er hva Høyre skriver om temaet:

Høyre vil sørge for at vi gir velferd som virker og behandlingstilbud som hjelper. For Høyre er kompetanse i tjenestene og hos de ansatte, en nøkkel. Fagkunnskap, dyktig personell og faglig baserte tilbud er helt nødvendig.

I 1998 stilte Stortinget følgende diagnose for det psykiske helsevernet: ”Svikt i alle ledd”. Enstemmig stilte Stortinget seg bak opptrappingsplanen for psykisk helse, som ble avsluttet i 2008. Den ledet til et viktig løft. Likevel er mye ugjort. Ventetidene er redusert, men ikke nok. Voksne, barn og unge med psykiske problemer må fortsatt vente for lenge på hjelp, og mange fanges opp altfor sent.

Sats på kvalitet

Opptrappingen det siste tiåret har hatt fokus på kvantitative mål. Det var nødvendig for å sikre at kapasiteten ble trappet opp, ventetidene redusert og for å gi folk hjelpen de trengte. Fokuset må nå dreies mot det kvalitative.

Vi må sørge for at vi gir velferd som virker og behandlingstilbud som virkelig hjelper. For Høyre er kompetanse i tjenestene og hos de ansatte en nøkkel. Fagkunnskap, dyktig personell og faglig baserte tilbud er helt nødvendig.

Evaluering av opptrappingsplanen viser også at vi mangler gode kvalitetsindikatorer. Dette vil Høyre gjøre noe med.

Prioriteringssvikt

Da Høyre satt i regjering sattes det som en gyllen regel i helsevesenet at veksten i både rus og psykiatri hver for seg i de regionale helseforetakene skulle være større enn veksten i somatikk. Denne regelen har de rødgrønne gått vekk fra, noe som betyr en bevisst nedprioritering av rus og psykiatri. Det går utover de svakeste i samfunnet vårt.

I tillegg risikerer Samhandlingsreformen fra de rødgrønne å skvise rus- og psykiatritilbudet ytterligere. Den innfører økonomiske insentiver for å satse på forebygging av helseproblemer, men ikke rus og psykisk helsevern.

Fastpsykologer i kommunene

Det er et paradoks at vi har 4 500 fastleger i kommunene, men bare 150 psykologer. Høyre har tatt til orde for, og prioritert i budsjettene våre, at det skal rustes opp i psykologstjenestene i kommunene. Gir man psykologer refusjonsrett som fastleger, kan det gi et bedre tilbud til folk med psykiske problemer i sitt nærmiljø.

Forebyggingsarbeidet må styrkes

Høyre vil at Norge skal være et samfunn med muligheter for alle. Dessverre ser vi at for mange barn ender opp med psykiske problemer. Ofte går de i arv. Det er ingen automatikk, men undersøkelser har vist at to av tre barn som lever i familier med rusproblemer eller psykiske lidelser, selv vil utvikle psykiske problemer.

Det er viktig å styrke det forebyggende arbeidet og fange opp barn og ungdom med problemer tidligere. Det stiller krav om aktsomhet og kompetanse hos de som er i kontakt med barn og unge, som i skolen. Høyre vil styrke lavterskel helsetjenester til barn og unge, som skolehelsetjenesten og helsetstasjonene.

Ganske forskjellig fra hva dere påstår vil jeg si...

Valgflesk. Ettersom jeg regner med Høyre vil bli valgt inn nå, så regner også med å kunne si hva var det jeg sa om fem år; det er alltid en bitter glede.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

DSP er døden for de alvorlige psykisk syke, og de med uklare, overlappende eller sammensatte lidelser.

Løsningen er sentre med fagkompetanse, og for enkelte er institusjonsopphold ikke bare nødvendig, men også ønskelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kom over dette da jeg leste litt om Rivotril i forbindelse med en annen fyr her inne på forumet som hevdet at han hadde truet sin egen far på livet med kniv:

http://www.felleskatalogen.no/medisin/rivotril-roche-563568

Sjekk bivirkninger.

"Forsiktighetsregler:

Selvmordstanker og selvmordsforsøk er rapportert. En metaanalyse av antiepileptika har vist en liten økning i risiko for selvmordstanker og selvmordsforsøk. Mekanismen bak risikoen er ukjent og tilgjengelige data ekskluderer ikke muligheten for økt risiko ved behandling med klonazepam. Pasienten bør overvåkes for tegn på selvmordstanker og selvmordsforsøk, og egnet behandling vurderes. Pasienten (eller pasientens omsorgspersoner) bør rådes til å kontakte lege dersom tegn på slik atferd oppstår. Pasienter som tidligere har hatt depresjon og/eller har forsøkt selvmord bør holdes under oppsyn."

Psykiaterne på DPS tar svært lett på slike ting, og skriver mer en villig ut slike preparater uten at det får konsekvenser for dem senere. Det burde man kunne gjøre noe med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fant noe interessant. Denne siden er ekstremt skeptisk til ADHD, en diagnose jeg selv har fått. Den hevder at ADHD er en oppdiktet diagnose og at den ikke egentlig eksisterer... Vel. Men det står likevel en god del interessant der. For eksempel:

To eksempel på ordmanipulering

Vi har tatt frem to eksempler på faktaark som viser hvordan legemiddelindustrien manipulerer informasjon slik at høres riktig ut: Et fra det norske Folkhelseinstituttet og et hentet fra Janssen-cilag, som utgir seg for å være en av verdens ledende forskningsbaserte legemiddelforetag. Begge bruker samme metoder for å overbevise publikum om at det de sier er riktig:

• De regner med at folk flest ikke er vant til å lese en tekst bokstavelig, de manipulerer ord og holder tilbake fakta de ikke er interessert i at kommer frem, samtidig som de understreker halvsannheter etter egen interesse.
  • Av og til lyver de bevisst, men i så fall har de alltid en mulighet til å vise til noe som noen annen har sagt, for å ha ryggen fri. Og det er de nødt til, med alle rettssaker de får mot seg.
  • De viser til folk med mange initialer før sitt navn. Folkehelsen 4-08-2001 viser til forsker dr. psychol. Heidi Aase, Divisjon for psykisk helse. Folk flest stoler på dem med høy utdanning fordi " om man ikke kan stole på eksperter, hvem skal man tro på?"
  • Janssen-Cilag bruker en annen metode: De skryter me å være "verdens ledende forskningsbaserte legemiddelforetag". Kan noe være mer troverdig enn så?

Her viser vi de to eksemplene på slik ordmanipulering. Det første fra Folkehelseinstituttet sitt faktaark om ADHD, fra år 2009. Det er viktig å nevne at legemiddelindustrien hjelper myndighetene med denne typen informasjon, og akkurat dette faktaark er et godt eksempel på det: Det finnes en stor mulighet for at forsker og dr. psychol. Heidi Aase får hele eller deler av sin forskerlønn dekket direkte eller indirekte av støtte fra legemiddelsindustrien, noe som vil gjøre henne inhabil i denne saken. Hun antyder også sterkt at det er Scientologer som er i mot medisinering. Det kan godt hende, men alle som er i mot medisinering er ikke Scientologer: Vi er et eksempel på det.

Vi har kopiert inn hele arken og kommentert i kursiv med vårt eget syn og tolkning:

(Siterer ikke alt, men gir kun en innledning:

http://www.adhd-alternativ.no/?q=node/14

En annen interessant link, er jo omtalen av skolesystemet vårt:

http://www.adhd-alternativ.no/?q=node/4

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et eksempel:

Det blir påstått at:

"Undersøkelser tyder på at ADHD gir økt risiko for stoffmisbruk og kriminalitet”..."

Kommenaren er:

Merkelig påstand, som viser det typiske i måten legemiddelindustrien fremstiller sine rapporter! Virkeligheten er at personer som er diagnostisert ADHD får sterke medisiner som i USA er klasset som såkalt Schedule II, altså medisiner som anses å ha et sterkt potensial for misbruk eller avhengighet, på linje med opium, morfin og kokain. Med andre ord, det er medisinene som fører til stoffmisbruk og kriminalitet, og ikke ADHD.

---

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist i at det har gått ekstrem inflasjon i ADHD diagnosene og at mange som får diagnosen ikke har den - dersom den overhodet fins. Dette fører til feilmedisinering og ødelagte liv. Dette kommer ikke bare av dårlige psykiatere, men også blant annet av endel dårlige foreldre som krever en diagnose, så de får bekreftet at det er barnet og ikke dem selv det er noe galt med.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist i at det har gått ekstrem inflasjon i ADHD diagnosene og at mange som får diagnosen ikke har den - dersom den overhodet fins. Dette fører til feilmedisinering og ødelagte liv. Dette kommer ikke bare av dårlige psykiatere, men også blant annet av endel dårlige foreldre som krever en diagnose, så de får bekreftet at det er barnet og ikke dem selv det er noe galt med.

Jeg deler denne oppfatningen. Jeg har ADHD, og er ikke spessielt hyperaktiv. Har aldri heller vært det. En god del indre uro, har jeg hatt. Konsentrasjonsproblemer, også når jeg lytter til noe som jeg ikke syntes er verken interessant eller spennende. Som for eksempel på skolen....

Jeg bruker concerta nå, og har tenkt å trappe ned uten råd fra lege. Vente noen måneder, og så begynne igjen dersom det viser seg at jeg likevel har det bedre med enn uten medisiner.

Den siden jeg linker til, er svært velskrevet og vitner om at forfatteren vet hva han snakker om. Han treffer blink hver gang han kommenterer. Jeg vet jo, for jeg er selv medisinert, og har ADHD...

Jeg regner med at jeg i en periode vil ha dårligere konsentrasjon som et resultat av at jeg er blitt avhengig etc. men at dette vil gå over. Og da vil jeg komme tilbake til mitt "gamle jeg".... Da tror jeg at jeg vil få det bedre og ikke merke de ubehagelige bivirkningene jeg har i dag når medisinene går ut.

Bivirkningene kan sammenliknes med et mektig røyksug, anspenthet som da gjør at jeg føler meg svært usikker og sånt, etc.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...