zomfg1 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg skal vente til harddisker er mye billigere, da 7 4TB harddisker idag koster litt. Idag har jeg hver enkel harddisk kryptert for seg selv, noe som er noe dritt. Dette da delte mapper og slikt må settes opp på nytt, og alt på manuellt settes til rett stationsbokstav for at alt skal funke. Er det mulig å enten lage raid, så kryptere det, eller kryptere harddiskene, og raide de krypterte diskene? Vil dette, så alle harddiskene blir likt belastet. Å ha mapper for kategoriene jeg tidligere delte harddiskene opp i. Lurer også på om det er mulig å sortere det jeg legger inn på den, utifra filnavn. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Det er vel filsystemet som er kryptert, ikke disken eller partisjonen, er det ikke? Et filsystem bryr seg ikke om det ligger på en disk, et raid, en virtuell fil eller tape for den saks skyld. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Det går fint å kryptere et RAID Endret 2. mai 2013 av dbass Lenke til kommentar
zomfg1 Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Hva om en harddisk ryker, og blir byttet ut? Er krypteringen føkka eller vil den godta den nye harddisken som en del av gjengen og alt er bare bra? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Et RAID med parity vil ikke endre dataen på RAIDet, selv om en disk går i stykker. RAID-kontrolleren kopierer bare bit for bit, og tar ikke hensyn til om det er kryptert eller ukryptert, hva slags filtyper, filsystemer etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå