Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg nekte å betale faktura ?

Borger___

Anbefalte innlegg

Poenget er at når du vet at din motpart har en annen oppfatning av avtalen enn den du har, så må du aktivt protestere, hvis ikke er det aksept ved passivitet. I alle fall om du svarer "ok" eller lignende, uten å markere din uenighet.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle ha fullført setninga i mailen (.....OK, men da har jeg dessverre missforstått selger og ønsker dette rettet), eventuelt kjørt av gårde en oppfølgende mail med noe sånt som:

Jeg missforstod selger på følgende punkt: lengden på abonementet. Slik saken ble fremlagt over telefon forstod jeg at det dreide seg om en 3 mnd. forlengelse, totalt 6 mnd, ikke 6 mnd forlengelse. Jeg ønsker derfor at feilen blir rettet og min forlengelse blir 3 mnd.

Det har du helt rett i, spm er om jeg kan ta den nå i etterkant (?) i håp om at selger godtar.. eller er det kanskje for sent..

Lenke til kommentar
AllFather: Har iphone, desverre.. Finnes ikke til iOS?

Jo, men tror ikke du får alle funksjonene som for Android, også tror jeg det koster noen kroner til iphone.

I IOS tror jeg du bare får lagt inn en kontakt med alle telefonnummer fra telefonterrorlisten, mens på android kan du stille den inn til å legge på automagisk :)

@herrbrun Er klar over at han har sagt ja, men jeg tenkte på den siste biten som han skrev inn (ikke det han sa på telefonen). Den skriftlige biten kan (i mine øger) tolkes på flere måter :)

Lenke til kommentar

Ingenting hindrer deg fra å prøve. Men der du tidligere kunne krevd å betale kun for tre måneder (men usikkert, det kommer an på hva som egentlig ble sagt og kan nevises i den opprinnelige avtalen) , er du nå avhengig av selskapets goodwill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så har du bevisst bestilt en tjeneste du allerede har hatt som en forlengelse, du har alså vært klar over hvordan varen fungerer, derfor ville det virket unaturlig og klage på denne eller firmaet.

Du velger å forlenge denne avtalen med ytterlige 6 måneder, du vet da kvaliteten på produktet, firmaet som leverer det og avtalelengden.

Har du andre en deg selv og klandre?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Bemerkelsesverdig at de fleste av dere andre tar parti med påprakkende telefonselger i denne saken, er nok av dem.

At det er nok av påprakkende telefonselgere gir deg ikke mer juridisk rett til å forsøke å lure deg ut av en avtale.

Grunnen du oppgir til å ville gå ut av avtalen er:

Jeg innså i etterkant at dette hadde jeg rett å slett ikke råd til akkurat nå, og skrev en hyggelig mail om at jeg ikke ønsket å binde meg så lenge, og får tilbake denne: "..er dessvere ingen angrefrist når 2 bedrifter ingår en avtale, så den fakturaen må bli betalt"

som ikke er holdbart juridisk. Ut fra det du skriver, var det ikke noen misforståelse rundt de 6 månedene. Du fant rett og slett ut at du hadde gjort et dumt valg, og er nå på jusforumet for å forsøke å snike deg unna. Om du sjekker andre tråder hvor folk spør om råd til å komme seg unna valg de angrer på uten å ha et juridisk grunnlag for det, så vil du se at sympatien er ganske så lik med den du får.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingått prøve abb. fra en kjent norsk anbudsportal, på 3 mnd uten binding. Selger ringte meg etter ca.2 mnd, og klarte å "prakke på meg" et forlenget abb. (men denne gangen med utvidet profilering) til en god pris. Prisen var forståvidt grei, men misforståelsen ligger i at jeg trodde jeg kjøpe 3 mnd, men jeg kjøpte tydeligvis 6 mnd. Jeg spurte om dette var en misforståelse, og han forklarte situasjonen, og jeg svarte (på e-post) med følgende: "Greit, 6 NYE måneder da skjønner jeg? Ok."

Jeg innså i etterkant at dette hadde jeg rett å slett ikke råd til akkurat nå, og skrev en hyggelig mail om at jeg ikke ønsket å binde meg så lenge, og får tilbake denne: "..er dessvere ingen angrefrist når 2 bedrifter ingår en avtale, så den fakturaen må bli betalt"

Ingen angrefrist, jeg har jo bare snakket med han på tlf(?!), har jo ikke akkurat signert noe. Det store spm. er: Kan de tvinge meg til å betale denne fakturaen? Hva om jeg bare lar være å betale eller gjøre noe mer, kan de sende evige inkasso varsler etc.? Hvordan fungerer dette, hvem har rett til hva?

På forhånd takk for svar.

Som andre har sagt virker det som om du har inngått en bindende avtale, og da kan du ikke trekke deg bare fordi du i ettertid finner ut at det koster mer enn det smaker.

Hvis du trodde at du ikke hadde bundet deg ennå, kan du saktens påpeke dette og be om å få slippe. Hvis de ikke vil det, er det lite du kan gjøre.

Det du imidlertid kan prøve på, er å avbestille: Et generelt prinsipp i norsk rett er at man kan avbestille en tjeneste mot å betale den fortjeneste tjenesteyteren da går glipp av. Økonomisk stilles han da likt. Prinsippet er ikke akkurat skrevet i stein, men det er såpass sikkert at du kan påberope deg det.

Du kan derfor foreslå på e-post å sette en strek over fakturaen mot at du betaler det de beregner seg i profitt ved å la deg bli stående oppført i de seks månedene. Det kan være at de (i regnskapsavd. e.l.) har regnet ut hva de tjener netto på hver kunde (etter fratrekk for lønnskostnader, kontorleie, serverleie etc. etc.). Om de får dette, bør de jo være fornøyd. Samtidig slipper du billigere unna.

Samtidig kan det godt tenkes at de ikke har regnet ut noe slikt tall, og ikke gidder lage noe regnestykke kun for deg. I så fall bør du betale og glemme saken.

Endret av frevild
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...