Gå til innhold

Gjøre min PC stillere!

Anbefalte innlegg

Min PC bråker en del og jeg vil gjøre den stille! her er setuppen min:

Tbird-1400, 200MHz

512MB RAM PC133

Asus 7700(tror jeg) geforce 2 pro

WD 15GB 7200

Fujitsu 20GB 20GB 5400

Chieftec kabinett DX01BD

Gammel Aopen PSU som som med mitt gamle HX-45.

Taisol 760

Tanken var 80x80vifte på Taisolen med en overgang, men passer det overgangen? som er på microplex? Alt skal kjøpes fra samme butikk, er det noen billigere/kjappere enn microplex?

Så trenger jeg en stille vifte forran HD'ene, hva er å anbefale?

Jeg skal også bruke asfalt matter på sidene og bak i vifte hullene, vinner jeg mye på dette?

Så var det en strømforsyning, Den må være stille og helst over 300W. Og ikke så dyr. whisper saken til enermax kanskje.

Tenkte ca 1000kr på hele bestillingen, kanskje litt mer hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kjipsettvifte på det HKet?

Har selv tenkt på å hive chipsetvifta (som durer ved boot, går over etter et min ca) og smekke på en stor kjøleribbe (gammel pentium-ribbe eller.no).

Prøv Speedfan(viftespeed&tempsoftware, søk på google)+digre&trege vifter hvis du vil ha stillere PC, har ikke prøvd det selv ennå, men hørte om en som hadde en nesten 100% stille PC når den var idle (skriving i word dro ikkke i gang viftene heller).

Lenke til kommentar

Rykk av den lille 60 mm bråke-vifta

fa6080_nofa.jpg

Kjøp et adapter og ei 80 mm vifte på for exempel microplex.

fanadapter.jpg

Skru sammen og nyt stillheten :smile:

fa6080_withfa.jpg

Dette ble løsningen for meg da pc'n min blei for bråkete.

Nå har jeg mere kjøling og mindre støy.

I tillegg byttet jeg ut kabinettviftene med større og mer saktegående vifter som også ga mer luft og mindre støy.

image002.jpg

Lenke til kommentar

Hei Killer_DT

Den største Støyreduksjonen Får du ved å bruke Fanadapter og velge en 80mm vifte med 45 m2/t

(tror at du kan tilpasse en 92 mm på toppen av overgangen også selv om den ikke er bygd for det)

Kjøling av hardisker er viktig men og enermark sine vifter er ypperlige ettersom de kan skrues ned i den luftmengde/støy du vil ha (sats alltid på å kjøpe størst mulig vifte når du kjøper, da de er de som lager minst støy i forhold til luftmengde)

For å skjekke om overgangen passer så bare sjekk om den viften du har er skrudd ned på kjøleribben med 4 skruer, er den det så er du sikret.

Hvis ikke går det AlLTID ann å tilpasse den

Når du begynner å gnelle om at hele støydempingen din helst skal koste under 1000 kroner så kan du bare glemme ny strømforsyning, de støysvake over 300w koster rundt den prisen

Microplex seller komplett set med matter til din PC (kan tenke meg at PC'n din vil øke noe vekt ja)

Begynn i en ende med kjøpene dine og begynn med 1 prossesoren din

2 så Systemtemperaturen

3 matter

4 Strømforsyning

5 egne viftekontrollere for viftene dine

System temperaturen er minst like viktig som prossesortempen din da det hjelper lite å ha ei J...ig vifte til å kjøle prossesoren din mens den står i et skap som er over 30c

(Alle viftene som tar luften fra inne i kabinettet må jobbe med den systemtemperaturen som er der)

regn ut forholdet (kubbik i timen) mellom viftene som suger inn luft og viftene som blåser ut luft.

La det suge inn noe mer en det som blåses ut og ha alltid filter på de som suger inn luft (da får du en støvfri PC)

ha de viftene som som suger inn luft nede,under lavt og eller fremme

og de som blåser ut luft høyt oppe og eller bak

og bruk alltid enermark 120 mm vifter så langt du kan

det er jeg som har bygd kassa til [RCG]Balthazar

og den er noe av det mest støysvake pc jeg har hvert borti (han har 3stk 120mm vifter, 2 i bunn m/filter og 1 bak)

bildet han la ut representerer ikke kassen da det var tatt under en extrem hurtig rippout på et nettparty før vi kjørte den opp igjen slik den skulle være.

det er også plass til mange 80 mm i kassen din og kjøp de enermarkviftene som kan justeres ned til den støy/utelse du vil ha (bedre med mange som går sakte en en som bråker)

har trukket ut og inn chipset viften på kabinettet mit mangeganner men kan ikke si at det er den som lager lyd (mitt kabinett bråker som bare F...)da jeg bruker superorb vifte.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-14 09:18, [RCG]Balthazar skrev:

Rykk av den lille 60 mm bråke-vifta

Kjøp et adapter og ei 80 mm vifte på for exempel microplex.

Skru sammen og nyt stillheten :smile:

Dette ble løsningen for meg da pc'n min blei for bråkete.

Nå har jeg mere kjøling og mindre støy.

I tillegg byttet jeg ut kabinettviftene med større og mer saktegående vifter som også ga mer luft og mindre støy.

Og hva koster dette? min 250 for ribba, 90 for adapter, 150 for vifta. Nesten 500 for dette er for mye...en pal8045 et bedre valg.

Lenke til kommentar

Er det plass til 120mm vifter på det chieftech kabinettet dà? virker som det bare er rammer til 80mm. Og jeg har allerede kjøpt asfaltmatter fra biltema, skal montere dem i dag.

Den whisper 350W saken fra enermax er vel stille? den heter jo whisper. + at den har vifte uttak over prosessoren. Det er den som koster 760kr.

Jeg tenkte 1 av de lilla 80mm viftene i fronten forran HD-rammen. har forresten ikke HD der, den er i skoff med 3 små vifter i.

og en lilla 80mm vifte bak CPu'en. Alle anre hull skal sperres med asfaltmatter.

Jeg skal seff ha 60mm->80mm vifte overgang + lilla vifte på CPU.

MEN, og dette er det virkelig viktige! Jeg trenger bedre kjøling på chipsettet på mitt gamle A7V, for eller kan jeg ikke FSB klokke over 104MHz. Hvilke kjølere passer her??????

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-14 20:16, B|Real skrev:

Jo det ville absoult ha blitt et bedre forum hvis folk plassere inleggene sine der de skal ligge, men noen blir da "pratet of topic" hvis du skjønner hva jeg mener
:grin:

topic's skal postes der start-posten hører hjemme. Topic's bør forøvrig ikke "prates off topic" før problemet er løst(altså ikke gjøre slik jeg gjør nå :grin:)

Lenke til kommentar

Killer dt Skreiv:

Er det plass til 120mm vifter på det chieftech kabinettet dà? virker som det bare er rammer til 80mm. Og jeg har allerede kjøpt asfaltmatter fra biltema, skal montere dem i dag.

jeg har montert 3 stk 120 mm vifter i det kabinettet som [RCG] Balthazar viser bilde av

og det hadde ikke vært noe problem og montert 3 stk til. Saken heter bare "fantasi", har du det så går alt

monter beina fremover istede for bakover så har man plass til 2 imellom beina

flytt litt på strømforsyningen så er det hvertfall plass til 1 der og

ingen problemer å montere vifter i toppdeksellet heller

dessuten har du 2 sidedeksler du kan brune fantasien din på også

kjøp 114mm hullpige så sager du runde hull akkorat der du vil + en bor for festehullene til viften

80mm vifter bråker for mye men du kan gjerne kjøpe enermark sine (som kan justeres)og justere dem helt ned for kjøling av hardisker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...