Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktering - hærverk på dekk eller vanlig "uflaks"?

Anbefalte innlegg

post-31413-0-84986700-1367473356_thumb.jpg

Kjøpte nylig brukte felger + dekk, og etter bare noen få mil skjer dette (se bilde). Har hørt en "støyete" lyd fra hjulene etter jeg monterte dem, men det hørtes mest ut som hjullageret hadde streiket, og det var hjulet jeg nå punkterte på som jeg mistenkte var synderen.

Jeg punkterte på vei til jobb i dag morges - bor midt i Oslo og det er dårlig asfalt på første del av ruta, så jeg merka det ikke før jeg kom på finere vei. Har muligens kjørt en kilometer på punktert dekk (er det takk og farvel til felgen da? Har den på en gammel "pendlebil" - Civic 96 mod)

Like etter montering av hjul jekka jeg opp bilen for å sjekke at dekket/felgen ikke skrapte borti noe, og konkluderte da med at alle hjul kunne roteres lett for hånd, selv om det nevnte hjulet lugget litt i rotasjonen.

Noen som har noen teorier om hva som kan ha skjedd? Er alle hullene på dekket et resultat av "gnaging" etter punktering, eller kan det være "sabotasje"? Tror dere felgen kan brukes videre?

...og hvis noen vet om man kan bruke dekk med 175 bredde på en 6J felg, så hadde det vært bra å fått bekreftet!

Setter pris på innspill! Dimensjonen på flegene er forøvrig nokså lik originalene, bare litt annerledes innpress. Felgene sitter noen få millimetre lenger ut fra bilen (så det burde være bedre klaring nå enn før)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er hærverk, skulle noen punktere hjulet ditt med vilje hadde de vel ikke lagt seg på magen, tatt kniv under og på baksiden og stukket så mange hull? Hadde jo holdt med ett hull på forsiden av dekket. Kan se ut som om hullene har en viss symmetri også.

For min del ser det ut som om noe har ligget inntil hjulet mens du har kjørt.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Jeg har også eksludert hærverk.

Tror ikke det er felg/hjulstørrelsen som er problemet. Hadde med meg en kollega ut nettopp og ba ham gå ved siden av bilen og lytte etter ulyder fra det andre bakhjulet (hvor jeg fortsatt har på lik felg som hjulet som punkterte) mens jeg trillet bilen fremover, men han kunne ikke høre noe. Heller ikke fremhjulene tar borti noe sted verken ved normal rulling eller ekstrem svinging.

Mulig jeg rett og slett kan ha hatt et dårlig dekk som bare bestemte seg for å ta kvelden..

Lenke til kommentar

Har sett dekk som har vært kjørt langt på felgen; da går korden inne i dekket mer eller mindre i oppløsning slik at dekksiden blir full av bobler/kuler når man fyller de med luft igjen, men aldri sett at det faktisk blir slike hull/rifter som der..

Dekket har tilsynelatende tatt borti ett eller annet spisst, muligens mens det har vært tomt for luft (når dekksiden buler ut). Hærverk tror jeg ikke noe på; det er på innsiden av dekket, og med jevne mellomrom hele veien rundt, noe som er særdeles vanskelig å klare mens bilen står i ro, uten å kunne dreie rundt hjulet/trille bilen fram/tilbake...

175 dekk på 6J felg er nok antakelig innenfor, men i nedre del av "dekkbredde-intervallet" for felgen. (jeg kjører 225/75 (vinter) og 235/70 (sommer) bredt på samme felgbredde -originaldimensjon 205/80R16.)

Lenke til kommentar

Tror jeg må ta en nøye kikk når jeg tar av hjulet og se etter skarpe kanter som kan ha tatt borti på den siden, ja. Godt mulig det er der feilen ligger.

Ser at diverse nettbutikker tillater kombinasjonen 6J felger og 175 dekk hvertfall, men tror egentlig de dekkene jeg har liggende er 185, så forhåpentligvis er det ikke noe problem jeg kommer borti uansett.. Men det vil uansett dekkforhandleren ha peiling på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...